שאלה: מאת אבירן: אני מתפלל מדי יום את תפילת שחרית ביחידות במקום עבודתי. אני שם לב שהאנשים בעבודה לא מרוצים מזה ועושים לי פרצופים. איזה חלקים מהתפילה פחות חשובים ואני יכול לדלג עליהם כדי שלא אפריע יותר מדי לאנשים בעבודה שלי? תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מטות מסעי כ"ד תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל אבירן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה לא יכול לתאר ולשער את מעלת שלושת התפלות – שחרית מנחה וערבית שתיקנו אנשי כנסת הגדולה, כי הם נתקנו על סודות נוראים ונפלאים מאד, שאי אפשר למוח אנושי להשיג אותם, כי כל מזמור וכל ברכה מסדר התפלות הקבועות, בונים עולמות שלמים, כמו שרואים בסידורים שמבארים את כוונות התפלה על פי דרכי האריז"ל והרש"ש וכו', ולכן אי אפשר לקצץ בתפלה כלל, שזה גורם בלבול בכל העולמות, ויוצא לו קלקול נפשי גדול מאד. ולכן עצתי שתקום מוקדם ותתפלל במנין דייקא, אשר אין למעלה מזה, כמאמרם ז"ל (ברכות ח.) מאי דכתיב (תהלים ס"ט) "ואני תפלתי לך הוי"ה עת רצון" – אימתי עת רצון? בשעה שהציבור מתפללין; ואתה יכול להתפלל תפלת ותיקין קודם שאתה הולך לעבוד, ואז תפטר מכל הבעיות וכו'. תעשה כל מה שביכולתך להיות רק בשמחה, כי הס"מ עובד על כל אדם כל כך חזק להפילו בעצבות ובמרירות ובדכאון וכו', רק על ידי הדמיונות שמכניס בו וכו' וכו', כל אחד כפי בחינתו ועניינו, ולכן אתה מוכרח לעשות כל מיני פעולות שבעולם להיות רק בשמחה, והרגע שתהיה בשמחה, זה ירחיב לך את הדעת לגמרי, וכמו שאמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שבני אדם רחוקים מהקדוש ברוך הוא, זה מחמת חסרון ישוב הדעת. ולמה אין ישוב הדעת? כי חסר מהשמחה. ולכן תמסור את נפשך להיות בשמחה ואז תזכה לגדלות המוחין וכבר לא יחסר לך שום דבר. אתה לא יכול לתאר ולשער מה זה להתפלל את שלושת התפלות במנין דייקא, עד כדי כך שבפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') שמחנה ישראל הוא שלוש פרסאות, היינו שלוש תפלות, היינו כל זמן שאדם נזהר בשלושת התפלות, הוא ישאר יהודי מאמין בהקדוש ברוך הוא, ותיכף ומיד כשיתחיל להתרשל אפילו מתפלה אחת, הוא כבר יוצא ממחנה ישראל, ולכן תעשה כל מה שביכולתך להתפלל את שלושת התפלות במנין דייקא, ולפני כל תפלה תכניס פרוטה לצדקה לקופת הצדקה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא י.) רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי, אמר דכתיב (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך. אשרי המקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמור, ואז טוב לו כל הימים.
|