שאלה: מאת יונתן: לכבוד הצדיק היקר מחיה הנפשות. לפני שנה זכיתי לקבל שני קונטרסים שחיברתם, ומאז התחזקתי מאוד ברוך השם, ואף התחלתי ללמוד בספרי רבנו הקדוש, ולהתפלל במניין. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מטות מסעי כ"ד תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל יונתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, החיים מלאים נסיונות קשים ומרים, ועיקר גדולת בר ישראל שיכול להחזיק מעמד בכל מה שעובר עליו וכו', ואת החושך הוא מהפך לאור, ואת המרירות הוא מהפך למתיקות, כמובא (זוהר הקדמה ד.) מאן מנכון די חשוכא מהפכן לנהורא, וטעמין מרירא למתקא, עד לא ייתון הכא. מאן מנכון דמחכאן בכל יומא לנהורא דנהיר וכו' מאן דלא מצפה דא בכל יומא בההוא עלמא, לית ליה חולקא הכא; [מי מכם יכול להפוך את החושך לאור ואת המרירות למתיקות עד שלא יבוא לעולם הבא וכו'? מי מכם מחכה בכל יום לאור הגנוז שיתגלה בעולם וכו'?, מי שלא יכול להראות את זה בעולם הזה, אין לו חלק בעולם הבא]. מכל זה רואים את מעלת האדם שאפילו שעוברות עליו כל מיני חשכות ומרירות וכו' וכו', אף על פי כן הכל הוא מהפך לטובה, אזי אשרי לו בזה ואשרי לו בבא, כי למעלה בשמים מאד מאד חשוב יהודי שעובר עליו מה שעובר וכו' וכו', ומהפך את הצרות והיסורים והמרירות שלו לנעימות. ואמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (חיי מוהר"ן סימן תקנ"ה) וכי אין אתה יודע מה שהשם יתברך חפץ? השם יתברך אוהב אדם מטוגן וכו'; היינו שעובר עליו כל כך הרבה צרות ויסורים כמו שמטגנים עוף וכו', ואף על פי כן הוא מחזיק מעמד ולא נשבר משום דבר, שזה מאד מאד חשוב בשמים, ומתפארים ממנו מאד מאד, "ראו איך שבשר ודם טיפה סרוחה וכו', עוברים עליו משברים וגלים נסיונות קשים ומרים, ואף על פי כן הוא נשאר חזק באמונה בו יתברך, ושום דבר בעולם לא יכול לשבור אותו!", אדם כזה הוא יותר חשוב מכל המלאכים וכו' וכו'. עליך לדעת אשר בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) שכל בני העולם כולם מלאים יסורים, אין גם אחד שיהיה לו עולם הזה, ואפילו העשירים הגדולים ואפילו השרים, אין להם שום עולם הזה כלל, כי כל ימיהם כעס ומכאובות, וכולם מלאים טרדות ודאגות ועצבות ויגון ואנחה תמיד, וכל אחד יש לו יסורים מיוחדים, ואין גם אחד מכל העשירים והשרים, שיהיה לו הכל כסדר כרצונו תמיד, וכולם כאחד מלאים יסורים ודאגות תמיד, וזה ברור וידוע לכל מי שבקי קצת בהם ובדרכיהם. ואפילו מי שנדמה עליו, שיש לו העולם הזה בשלימות, ויש לו כל התענוגים, עושר ונכסים וכבוד והון רב וארמונים גדולים וכלים נפלאים ותכשיטין וסגולת מלכים וכו' וכו', אם יסתכלו בו טוב טוב, יראו שגם הוא מלא כעס ומכאובות הרבה תמיד בכמה מיני אופנים וענינים, וכמו שאמר שלמה המלך (קהלת ב') "גם כל ימיו כעס ומכאובות", וכתיב (איוב י"ד) "אדם לעמל יולד קצר ימים ושבע רוגז", וזה כולל כל בני אדם שבעולם מקטן ועד גדול, כי כולם נולדו לעמל, ומלאים רוגז ויסורין, ואין שום עצה ותחבולה להנצל מעמל ויגון הזה, כי אם לברוח להשם יתברך ולעסוק בתורה, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"ג סימן ז') "אדם לעמל יולד" – 'אשרי מי שעמלו בתורה'; היינו מאחר שכל אדם נולד לעמל, ואי אפשר להמלט מזה בשום אופן, אפילו אם יהיה לו כל חללי דעלמא, בודאי יהיה לו עמל ויסורין ודאגות הרבה, על כן החכם עיניו בראשו שיהפוך העמל לעמל של תורה, אשר בשביל זה נולד – שיעמול בתורה, ואז אשרי לו, כי ניצול מעמל העולם הזה וזוכה לחיי עולם הבא. ולכן אשריך אם אתה יכול לברוח אל התורה הקדושה, שתעשה לעצמך שיעור כסדרן בששה סדרי משנה, ובש"ס וכו', ותלמד על פי סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל, שאמר (שיחות הר"ן סימן ע"ו) שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל, רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין, ואם לא יבין תיכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור, ואף על גב דלא ידע מה קאמר', שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם. ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם; וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תנא דבי אליהו רבה פרק ו') אם ראית שהיסורין ממשמשין ובאות עליך, רוץ לחדרי דברי תורה ומיד היסורין בורחין ממך, שנאמר (ישעיה כ"ו) "לך עמי בא בחדריך" וגו'. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|