שאלה: מאת נתן: לכבוד הרב מוהרא"ש שליט"א. רבנו כותב בליקוטי מוהר"ן בתורה קע"ט שעל ידי תעניות זוכים לתקן את כל הימים שעברו בלי מצוות ומעשים טובים, והוא מחיה את כל הימים שפגם בהם. אך מצד שני ידוע שרבנו הקפיד שלא נעשה תעניות, חוץ ממה שנפסק בשולחן ערוך. איך מסבירים את הסתירה הזאת? ואיך זוכים על-פי דעת רבנו לתקן את הימים שפגמנו בהם? תודה רבה. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר דברים כ"ט תמוז התשע"ג שלום וברכה אל נתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע אצלינו שרביז"ל הקפיד מאד לא לקחת על עצמו תעניתים, מלבד התעניתים שתקנו לנו חכמינו הקדושים, וכך הזהיר אותנו מאד מאד שבשום פנים לא להתענות, שעל ידי זה נחלש המוח, וכבר לא יכול להתפלל וללמוד כמו שצריך. ולכן אם רוצים לקיים מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קע"ט) דע שכנגד כל מיני מחלקת הן בגשמיות הן ברוחניות, שאינו יכול להתפלל או לעשות מה שצריך בעבודת השם, כי הכל בכלל מחלוקת, שעומדים וחולקים עליו ורוצים לבטל דעתו ורצונו מה שרוצה לעשות, וכדי לבטל המחלוקת מאיזה בחינה שתהיה ולעשות שלום, על זה צריך תענית. וזה מה שאמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ב): "מרבה צדקה מרבה שלום", צדקה הוא בחינת תענית, כי עיקר התענית הוא צדקה, כמאמר חכמינו הקדושים (ברכות ו): 'אגרא דתעניתא צדקתא', כי בחינת המחלוקת הוא רצון אחר שעומדים עליו לבטל רצונו, וסגולת התענית איתא בזהר (אחרי ס"ח) "בעצם היום הזה תענו את נפשתיכם" – 'שמעלת התענית לאכנעא לבא לאדבקא רעותא דלבא לקודשא בריך הוא', שעל ידי התענית נכנע ונחלש הלב ונתבטל כל הרצונות האחרים שלו מפני רצון הקדוש ברוך הוא, לאדבקא רעותא דלבא וכו'. ועל כן על ידי זה נתבטל המחלוקת שהוא בחינת רצונות אחרים שלא כרצונו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ב'): 'בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך', ועל ידי התענית כבר נתבטל רצונו מפני רצון השם יתברך, על כן נתבטל רצון אחרים מפני רצונו, ונתבטל המחלקת ונעשה שלום, 'מרבה צדקה מרבה שלום', וכו', ועל ידי התענית מחיין את הימים שעברו עליו, שהם ימים מתים וכו' עיין שם. ולכן העצה – לקבל על עצמו ללמוד מסכת את תענית מאה פעמים ואחד, כי אי אפשר לתאר ולשער כלל את גודל הזכות של האדם הזוכה ללמוד את מסכת תענית מאה פעמים ואחד, ואשרי מי שיכול להראות את זה, ולומד מסכת תענית בבלי ירושלמי ותוספתא, וחוזר על זה מאה פעמים ואחד, שאין למעלה מזה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|