שאלה: מאת ישראל: שלום לרב. אשמח מאוד לקבל חיזוק והדרכה מעשית איך להתקדם בעבודת השם, ואיך לתקן את ספירת הבינה לפי שורש נשמתי. בנוסף, אשמח שהרב יברך אותי ואת אשתי שנזכה לחזור בתשובה שלימה, ושנזכה לכל הישועות ברוחניות ובגשמיות. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר דברים ג' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו', והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך. ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד. דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו. ולכן אם תהיה חזק בזה, זה ממילא ינקה את המח שלך, ותזכה להתבונן ולראות מכל דבר את אמתת מציאותו יתברך, כי השלימות שאדם צריך להגיע אליה – שיהיה מוחו נקי לגמרי, ותמיד יתבונן באלקותו יתברך המחייה ומהווה ומקיימת את הבריאה כולה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן א') שאיש הישראלי צריך להסתכל תמיד על השכל שיש בכל דבר, שזה החיות אלקות שבכל דבר. העיקר תשתדל מאד לזרוק ממך את כל החכמות של הבל, אנחנו צריכים לדעת שלא יודעים כלל, כי תכלית הידיעה שלא נדע, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) שעיקר היהדות הוא תמימות ופשיטות; ואמר (שיחות הר"ן סימן ט"ו) שהוא חכמה ומלאכה גדולה להיות כמו בהמה, וזה בחינת (שמות ל"ו א') "כל אשר נתן הוי"ה חכמה בהמה", היינו שהוא חכמה לעשות עצמו כבהמה, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ה:) על הפסוק (תהלים ל"ו ז): "אדם ובהמה תושיע הוי"ה" – אלו בני אדם שערומים בדעת ומשימין עצמן כבהמה. וכמו שאמר אסף (תהלים ע"ג כ"ב) "ואני בער ולא אדע בהמות הייתי עמך"; אשרי מי שזוכה להגיע אל מידת התמימות, וכבר סיפר לנו רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה ט' מהחכם ותם) אל מה זכה התם וכו', שנעשה מיניסטר על כל המיניסטארין, צדיק על כל הצדיקים, עיין שם. ואל יטעה אותך שום בן אדם ששורש נשמתך זה חכמה או בינה וכו' וכו', כי הכל דמיונות גדולים, אנחנו צריכים לסלק את חכמתנו ודמיונותינו לגמרי, ולזכור מה שאמר התנא הקדוש רבי חנינא בן דוסא (אבות פרק ג') כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו – חכמתו מתקיימת, וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו – אין חכמתו מתקיימת. הוא היה אומר: כל שמעשיו מרובין מחכמתו -חכמתו מתקיימת. וכל שחכמתו מרובה ממעשיו – אין חכמתו מתקיימת. ולכן העיקר זה לדבר הרבה עם הקדוש ברוך הוא, וכך אמרו חכמינו הקדושים (כריתות ג:) עקימת שפתיו הוי מעשה, נמצא שבזה שאדם מדבר אל הקדוש ברוך הוא, זה כבר מעשה בשלימות, ולכן אל תבלבל את עצמך משום דבר, רק תרבה בשיחה בינו לבין קונך, וזה יביא אותך לכל המדריגות שבעולם, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק') שמקטן ועד גדול אי אפשר להיות איש כשר באמת, כי אם על ידי התבודדות. והיה מזכיר כמה וכמה צדיקים מפורסמים אמיתיים, ואמר, שכולם לא באו למדרגתם כי אם על ידי התבודדות ושיחה בינו לבין קונו; ודע לך, מי שמרבה בשיחה בינו לבין קונו, רוחץ ממנו את כל הדמיונות שמדביקים בו כל אלו הנקראים "בעלי מקובלים" שהם באמת "בעלי דמיונות". בענין שלום בית, תשתדל מאד לקיים מה שאמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו); ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה, ורביז"ל הזהירנו על זה ביותר מהכל, ושלום בית זה עיקר תיקון הברית, תיקון המוחין. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|