שאלה: מאת אביאל: לכבוד מוהרא"ש שליט"א. רבינו כותב בספר המידות שדגים מרבים תאווה. איך זה עולה בקנה אחד עם זה שיש מצווה לאכול דגים בשבת? והאם ראוי להימנע מלאכול דגים? והאם יש חילוק בין דגים גדולים לדגים קטנים? בתודה רבה ובכבוד רב, אביאל. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר דברים ג' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל אביאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ספר המדות אות אכילה חלק ב' סימן ב') אכילת הדגים מעוררים תאוות הזיווג; וכן אמר (שם אות הריון סימן ג') דגים קטנים מפרין ומרבין. והנה הטעם שאוכלים דגים בשבת, כי הדגים הם היחידים שלא חטאו בדור המבול, וכן הם מסוגלים לפריה ורביה, ולכן אוכלים בשבת דגים, כי אז הוא זמן היחוד והזיווג, ולכן אשרי מי שנזהר מאד מאד ובשלושת הסעודות בשבת קודש אוכל דגים. ומובא מהרב הקדוש הרבי רבי בונם מפשיסחא זי"ע, טעם לאכילת דגים בשבת, שאנו אוכלים את זה המאכל הראשון בשבת קודש, מפני שהדגים היו הבריאה הראשונה מבעלי החיים, וקדושת השבת הוא שורש החיים, על כן נהגו ישראל להתחיל העונג שבת ממין דגים. וכן מובא מצדיקים שבשבת אז מאיר רק האור אין סוף ברוך הוא, שכביכול הוא כמו מים שאין להם סוף, ואמרו חכמינו הקדושים (ברכות כ.) מה דגים שבים מים מכסים עליהם, ואין עין הרע שולטת בהם וכו', ולכן כשאדם אוכל בשבת דגים, על ידי זה ממשיך על עצמו השגחה נוראה ונפלאה מאד, ואין עין הרע שולטת בו כלל, ולכן היו צדיקים שהיו אוכלים את העין של הדג, שזה מסוגל להשמר מעין הרע, ויש שהחביאו את העין בכיסם, כדי להנצל מעין הרע. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|