שאלה: מאת מעוז: שלום לצדיק. לפני שאשאל את שאלתי רציתי להודות לכם על הספר הנפלא 'אשר בנחל'. רבנו כותב בתורה קס"ז: "דע והאמן כי השבתים ששובתים אצל התלמיד חכם האמת הם כמו תענית. מדוע רבנו משתמש במילה "דע"? ומה הכוונה במילים "דע והאמן" – הרי אם אני יודע אין צורך להאמין? אשמח לקבל תשובה, תודה רבה ורפואה שלמה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר דברים ג' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל מעוז נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הרב הקדוש מטירוויצא זי"ע, שהיה תלמיד רביז"ל אף שהיה יותר מבוגר מרביז"ל בארבעים שנה, כי הוא היה חבירו של הרב הקדוש רבי נחום מטשערנוביל זי"ע, והרב הקדוש הבעל התניא זי"ע לקח הסכמה ממנו על הסידור שלו, אמר: שבכל מקום שרביז"ל השתמש בספרו הקדוש 'לקוטי מוהר"ן' במילה "דע", זה בא מעולם האצילות (טלגרם מעולם האצילות). וידוע אשר אצל רביז"ל היה העיקר המח-מחשבה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ד) שצריכים לשמור מאד מאד מהרהור רע, כי אי אפשר לתאר ולשער את פגם האדם שמהרהר הרהורים רעים, והפליג מאד מאד במעלת קדושת המחשבה, שזו הדעת של האדם שצריכה להיות נקיה לגמרי מכל רבב של חטא והרהור, כי המחשבה גבוהה מאד מאד, ויכולה לעלות למעלה עד אין סוף, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן מ"ו) צריך לשמור את המחשבה מאד. כי ממחשבה יכול להיות נעשה דבר חיוני ממש, ודע, שכל בחינה שהיא גבוה למעלה יותר אצל האדם, היא יכולה להגיע ולהשיג יותר. כמו למשל עם הרגל יכולין להשליך איזה דבר למעלה, אבל עם היד יכולין להשליך למעלה יותר, ובהדיבור יכולין להשיג ולהגיע יותר ויותר, כי בהדיבור יכולין לדבר למרחוק. והשמיעה היא גבוה יותר ויכולין לשמוע קול מרחוק מאד, כגון כשיורין בקני שרפה (שקורין הורמאטעס) יכולין לשמוע למרחוק מאד. והראיה יכולה להשיג ולהגיע עוד יותר ויותר, כי בהראיה יכולין לראות ולהביט על השמים. נמצא שכל בחינה שהיא גבוה יותר למעלה, היא יכולה להשיג ולהגיע יותר, והמחשבה היא גבוה מאד למעלה מן הכל, ויכולה להשיג ולהגיע למעלה למעלה על כן צריכין לשמרה מאד; עם כל זאת אמר רביז"ל שהאמונה היא אפילו למעלה מדעת ושכל, כי כשאדם משליך את חכמתו המדומית לגמרי, ומתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, זה בעצמו יכול להביא אותו אל המדריגות הכי עליונות שאותן אי אפשר לתאר ולשער כלל. ולכן לא בחינם שרביז"ל מביא (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ז) דע והאמן שהשבתים ששובתים אצל התלמיד חכם האמת, הוא כמו תענית; ונקט את שתי המדריגות, הן 'דע' והן 'והאמן', כי את מעלת האדם השובת אצל הצדיק והתלמיד חכם האמת בשבת, אי אפשר לתאר ולשער כלל, וזה חשוב כמו תענית, וכבר אמר רביז"ל לאחד (חיי מוהר"ן סימן רצ"ז) השבתים ששובתים אצלי הם גדולים וטובים יותר משבעה פעמים תענית משבת לשבת; עמוד וראה והשתומם מה זה להיות ולשבות אצל תלמיד חכם אמיתי וצדיק אמת, ולכן נקט דייקא הן 'דע' והן 'והאמן', שתדע הן בידיעה שלימה, והן באמונה פשוטה את מעלת האדם הזוכה להיות בשבת אצל התלמיד חכם האמת, ואצל הצדיק שבדור, ולשבות אצלו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|