שאלה: מאת יהושע: לכבוד המאור הגדול כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א, שלום רב ורפואה שלימה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ואתחנן ז' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל יהושע נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. יש מאמר החכם: "העבר אין, והעתיד עדיין, וההווה כערף עין", וזה צריך להיות יסוד גדול בחיי האדם – מצד אחד לדעת שמה שקרה כבר קרה, וכפתגם העממי "לא בוכים על חלב שנשפך", אך העתיד עדיין – ומהיום והלאה צריכים לשמור לא להכנס יותר בחובות, כי רביז"ל הזהירנו מחובות מאד, וסיפר לנו (שיחות הר"ן סימן קכ"ב) שאם לא היה ממתין בבטחון לישועת השם, כבר היה איש נוסע ומטולטל כמו כל הנוסעים ומטלטלים עצמם בשביל הפרנסה כנהוג עכשיו. והכוונה, כי אמר זאת לענין הנהגת הבית בפרנסה ומלבושים ושאר צרכי הבית שעל פי רוב חסר לאדם הרבה, כגון: לזה חסר מלבוש פשוט, ויש שחסר להם מלבושים חשובים או דירה וכו', שצריכין להמתין לישועת השם ולבלי לדחוק את השעה (ערובין יג:) למלאות החסרון תכף ומיד, רק צריכין להמתין עד ירחם השם. ואמר רביז"ל על עצמו שאם לא היה ממתין, כגון כשהיה חסר לו איזה דבר, אם היה דוחק את השעה שיהיה דווקא תיכף, היה צריך ללוות לעצמו ולהיות בעל חוב עד שהיה מוכרח להיות נוסע ומטולטל. כמו שאנו יודעים ענין הנוסעים, שהם מוכרחים תמיד ליסע על המדינה מחמת שהם תמיד בעלי חובות, וענין זה צריכים לידע מאד. וצריכין ללמד עצמו להרגיל את עצמו בזה מאד, כי לכל אדם חסר הרבה, אפילו בעלי בתים ועשירים גדולים, מכל שכן מקבלים, אפילו החשובים והגדולים. וצריך לזה להסתפק במיעוט ולהנהיג ביתו כפי השעה והזמן, ואם נדמה לו שצריך מלבוש או לאשתו ובניו, אף על פי שמוכרח לו אל ידחק השעה ללוות ולהקיף ולהיות בעל חוב, אך ימתין עד שיבוא עיתו. וטוב לסבול דוחק אפילו במזונות וכל שכן במלבושים ודירות וכו' ולא להיות בעל חוב. ומוטב שיהיה בעל חוב לעצמו או לבני ביתו במלבושים מלהיות בעל חוב להחנוני או לאחרים. כי בכל עניני פרנסה צריכין להמתין עד שיבוא עיתו, כמו שכתוב (תהלים קמ"ה ט"ו) "עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו". וההווה עדיין – כל הבעיה שלך היא עכשיו, כי מה שעבר כבר עבר, נכנסת לחובות עצומים וכו', ומכאן ולהבא ולעתיד אתה צריך מאד מאד לשמור לקיים את דברי רביז"ל לא להכנס בחובות וכו', הבעיה שלך זה רק עכשיו – היינו ההווה, ולכן עצתי, שהדבר הראשון שלא תכנס בלחץ בשום פנים ואופן מכל מה שעובר עליך וכו', רק תבקש את הקדוש ברוך הוא ותספר לו יתברך בפרטי פרטיות כל מה שמעיק ומציק לך וכו', ואל תעזוב את עצמך לרגע להתרשל מענין התפלה, כי מה שתפלה פועלת – שום דבר בעולם לא פועל, וכתיב (תהילים קמ"ה י"ח) "קרוב הוי"ה לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת". אתה צריך להרגיל את עצמך ללכת למקום שאין שמה בני אדם, ולדבר עמו יתברך בשפת האם שלך בתמימות ובפשיטות גמורה, ולספר בפרטי פרטיות איך שנפלת בחובות העצומים האלו, ואיך שלא עוזבים אותך הבעלי חובות וכו' וכו', ותבקש ותתחנן ממנו יתברך שיחוס ויוציא אותך מהצרה הגדולה שנפלת אליה וכו'. אני מוכרח להגיד לך שבהתחלה יהיה נדמה לך שאף אחד לא שומע אותך ואף אחד לא צריך אותך וכו' וכו', אך דע לך שהכל דמיון שהס"מ רוצה למנוע ולעכב ממך את הענין התפלה והשיחה בינו לבין קונו וכו', ואם היית יודע איזה רעש אתה גורם אז בשמים בשעה שאתה יושב ומדבר עמו יתברך, היית מתמיד בזה מאד מאד. וכך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רנ"ט) כשאדם מתבודד ומפרש שיחתו וצערו לפני השם יתברך, ומתוודה ומתחרט על גודל הפגמים שעשה, אזי גם השכינה כנגדו מפרשת לפניו שיחתה וצערה ומנחמת אותו, כי כל פגם ופגם שפגם בנשמתו, פגם אצלה גם כן כביכול, וזה בחינת (דברים כ"ו) "את הוי"ה האמרת והוי"ה האמירך", והיא מנחמת אותו שתבקש תחבולות לתקן כל הפגמים; וכך לאט לאט תוכל להשתחרר מכל החובות וכו', היינו שתגיד לכל הבעלי חובות לכל אחד ואחד בנפרד את האמת שנקלעת בצרה גדולה מאד, ואתה מתכוון להתחל לשלם לכל אחד לאט לאט, ותבטיח להם שלא תשאר חייב להם אפילו אגורה אחת, ובאמת רק באופן כזה יכולים לשלם את החובות העצומים – או שתלך לאסוף צדקה, או שתלך לעבוד, ובכל יום ויום, או בכל שבוע ושבוע, תשלם סכום לבעלי החובות שלך, ואפילו שזה סכום פעוט, אבל אם יהיה לך רצון אמיתי לשלם, תראה איזה נסים ונפלאות הקדוש ברוך הוא יעשה איתך, ואני לא מנסה לשכנע אותך או סתם לדבר על לבך וכו', אני מדבר ממציאות, כי אני עברתי את זה, הייתי חייב פי אלף ממה שאתה חייב, אבל רק בצורה כזו שילמתי את החובות הגדולים עוד לפני ארבעים שנה. לא מתבלבלים מהעבר – כי העבר אין וכו', לא נכנסים בלחץ מהעתיד – כי העתיד עדיין וכו', שומרים לכל הפחות מעכשיו לא להכנס בחובות וכו', העיקר זה ההווה. ולכן אתה צריך לשמור מאד מאד לא להכנס בלחץ ודחק וכו', הן אמת נפלת בפח גדול מאד, נפלת בצרה גדולה מאד מאד, אך עכשיו אתה צריך לראות איך יוצאים מזה, ואם תלך בצורה כזו ויהיה לך רצון באמת לצאת מהצרה, ותרבה בשיחה בינך לבין קונך, אזי תראה שהקדוש ברוך הוא יעשה איתך נסים ונפלאות, ותצא מזה, רק אל תתייאש מתפלה, כי זו המתנה הכי יפה שקיבלנו מרביז"ל, שכל מה שעובר עלינו וכו', עלינו לברוח תיכף ומיד אליו יתברך, וזה מרחיב את הדעת והמח, ומוציא את האדם מהקטנות שזה הדבר הכי מסוכן וכו' וכו' – כשאדם נכנס בקטנות המוחין ופחדים יתירים וכו', הן אמת שהבעלי חובות דוחקין וכו', אבל המציאות היא שכבר נפלת בחובות, אזי עכשיו אתה צריך לראות איך יוצאים מזה, ואם תכנס בלחץ – לא תוכל לצאת מזה בשום פנים ואופן, ולכן תהיה רגוע, ותמשיך להתפלל להקדוש ברוך הוא ותראה איך שהוא יתברך יעזור לך שתזכה לצאת מכל הצרות, וזה ברור כשמש, ואת זה קיבלנו מרביז"ל, וכך נהגתי במשך כל החיים שלי וכו' וכו', ועדיין אני חייב המון חובות, אבל אני משלם רק בצורה כזו וכו' וכו'. יעזור הקדוש ברוך הוא שתבשר לי תמיד בשורות משמחות, ותצא מכל החובות שלך, ויתרחב לך בגשמיות וברוחניות תמיד.
|