שאלה: מאת אדל: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. שמעתי שקיימות דעות מחמירות ביותר לגבי חיי הזוגיות של הבעל והאישה, וברצוני לשאול: מה דעתכם בנושא? האם זו דעת תורה? בברכת רפואה שלימה, הצלחה, שלום וכל טוב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ואתחנן ח' מנחם אב התשע"ג
שלום רב אל אדל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הזהירנו מאד מאד להתחתן מה שיותר מהר, ולא רצה בשום פנים ואופן שיבוא אליו רווק, ותיכף ומיד אמר לו ללכת להתחתן, כי אי אפשר להשיג השגות אלקות, רק כשנשואים. וכן אמרו חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר לו: כשיבוא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר לו: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר לו: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה. אמר לו: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה – כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד עשרים שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע עשרים ולא נשא – אומר תיפח עצמותיו. הרי שלך לפניך, איך שצריכים להזדרז ולהתחתן, כי רב המנונא בא אל רב הונא, וראה שעדיין לא התחתן, ואמר לו: אני לא רוצה לראות את הפנים שלך עד שתתחתן. ועיקר התכלית להתחתן הוא כדי להנצל מחטאים ועוונות, וכן להוליד ילדים, ולכן כשאדם מתחתן יש עליו מחוייבות לחיות ביחד עם אשתו, ובעת שהיא טהורה הוא מחוייב לחיות איתה, וזו מצוה גדולה של (שמות כ"א י') "ועונתה לא יגרע", ומה גם שהיא מצלת אותו מהחטא, ובפרט בדור הפרוץ הזה שהכל הפקר וכו', והרחובות מתועבים בשיקוץ עירום וזיהום וכו', ויש לכל אחד את הנסיונות הקשים והמרים שלו, ועל ידי זה אשתו מצלת אותו מהחטא. ולכן זו מצוה גדולה להיות ביחד עם אשתו, ולא להיות פרוש וכו', שזה יביא אותו אחר כך לעבירות חמורות, וכשהיא אינה טהורה, אזי בוודאי שאסור בשום פנים ואופן, ולכן דעת רביז"ל הוא להיות שמור מן החטא, וכן לחיות עם אשתו בעת שהיא טהורה אפילו בכל יום. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) אדם צריך לדעת שכנגד התאוות המטרידים את האדם וכו', באמת אין נמצא שום תאוה כלל. כי אכילה ושתיה הוא הכרח לקיום הגוף, וגם בנים מוכרחים להוליד, וכל זה האדם מוכרח, ואם כן אין שום תאוה כלל, רק שצריכים להתנהג בהם בקדושה ובטהרה. והשכל של האדם יכול לעמוד כנגד כל התאוות, כי הקדוש ברוך הוא יהב חכמתא לחכימין, כי יש לכל אחד חכמה בכח, רק שצריכין להוציאם מכח אל הפועל; וזה יצילו מהכל, כי אם יש לאדם מח נקי, אפילו שהוא עם אשתו, שום דבר לא מפריע לו כי יש לו פת בסלו, וניצול על ידי זה מחטאים ועוונות חמורים, מה ששכיח היום, ולכן אין לנו אלא דברי רביז"ל שהוא לימד אותנו איך להזהר מאד מאד מפגם הברית, שזה פגם היסוד – פגם המח וכו', ועל ידי שמתחתן וחי עם אשתו, זה עיקר תיקון הברית, ובפירוש כתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות יום הכיפורים הלכה א' אות א') מי שאינו נשוי הוא פגום בברית, ולכן אין לנו אלא את דברי רביז"ל שהוא בן השמחה, העוסק לקשרינו אל שורש השמחה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|