שאלה: מאת ישראל: שלום וברכה. יש לי מעות מעשר שהפרשתי לצדקה, למי עדיף לתת את הכסף: לקרן ההדפסה, לבית התבשיל או לשניהם? תודה על הכל, השותה בצמא דבריכם ומתפלל תמיד לבריאותכם תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ואתחנן י' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אין לתאר ואין לשער את מעלת מצוות צדקה, שרק בזכותה נגאל גאולת עולם, כמו שכתוב (ישעיה א' כ"ז) "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", ואמרו חכמינו הקדושים (מדרש זוטא שיר השירים א') הדורון של הקדוש ברוך הוא – צדקה, שכן הוא אומר (משלי כ"א ג') "צדקה ומשפט נבחר להוי"ה מזבח", כן הנותן צדקה – אפילו היתה בידו עבירה ונחתם דינו לאבד וניתנה רשות למלאך הממונה על הפורענות לילך ויפרע ממנו – אינו יכול, והקדוש ברוך הוא אומר לו (משלי י' ב') "צדקה תציל ממות", ויכול להיות מקבל פני שכינה בכל יום, שנאמר (תהלים פ"ט ט"ו) "חסד ואמת יקדמו פניך", והקדוש ברוך הוא אומר למלאך של פורענות אל תגע בו, מצאתי לו זכות למחול על כל עונותיו. לדעתי יש שתי צדקות שהן הכי גדולות וקדושות ואין למעלה מהן: א. לתת לעניים ולאביונים ולרעבים ולצמאים לאכול ולשתות, שזו הצדקה הכי גדולה, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא ט) אין בודקין למזונות; היינו בכל דבר יכולים לרמאות בני אדם וכו', אבל אם בא אחד והוא רעב וצמא, שמה הוא לא יכול לרמאות אותך, כי מי שבאמת רעב או צמא הוא יאכל וישתה, ומי שלא רעב וצמא הוא לא יאכל ולא ישתה, ולכן אין צדקה יותר גדולה מלתת לאכול לאנשים רעבים וצמאים. ב. עסק הדפסת והפצת ספרי רביז"ל בעולם – אשר זו הצדקה הכי גדולה, כמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ה' אות ל"ו) על הפסוק (תהלים קי"ט) "צדקתך צדק לעולם ותורתך אמת" – איזה צדקה נשארה לעולם? כשנותנים להדפיס את ספרי הצדיק האמת שמגלה תורת אמת, המקשרת את האדם אל הרצון העליון. כי באמת העולם הוא מלא כפירות ואפיקורסות, וכל מיני שיקוץ ותיעוב מודפסים בכל יום ויום, שמעבירים את נשמות ישראל על דעתם, ושורפים את נשמתם וכו' וכו', אבל הספרים הקדושים של צדיקי אמת המגלים ומפרסמים את הרצון העליון – לדעת אשר אין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ואין שום תכלית בזה העולם רק לחזור אליו יתברך, שכל הרצון שלו רק יהיה נכלל באין סוף ברוך הוא, ויזכה לקיים את התורה והמצוות, להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך – אלו הספרים מעמידים את האדם בקרן אורה. ועל כן כשנותנין צדקה בשביל להדפיס ריבוי ספרים קדושים כאלו, שמגלים ומפרסמים את אמתת מציאותו יתברך, ומחזקים ומעודדים את כל הנפולים והמושלכים בתאוותיהם ובמדותיהם הרעות וכו' וכו', בזה מבטלין ביותר מצח הנחש בתכלית הביטול, ועל כן על ידי הצדקה שנותנין בשביל להדפיס את הספרים האלו שמבטלים הספיקות בשורשם, נעשה תיקון הצדקה בשלימות נפלא, כי עוקרים את כל מצח הנחש לגמרי שלא יוכל עוד להטיל ספיקות כלל וכו', וזה 'צדקתך צדק לעולם' – שיהיה קיום להצדקה לעולם, זה זוכין על ידי 'ותורתך אמת' – על ידי שנותנין צדקה לחבר ספרים ולהאירם בעולם לבאר דברי התורה שידעו הכל אמתת התורה, בסוד 'ותורתך אמת', על ידי זה בודאי 'צדקתך צדק לעולם', כי זאת הצדקה קיימת לעולם, כי עיקר תיקון הצדקה נמשך על ידי זה ביותר שמדפיסים ספרי הצדיק האמת, ועיקר הוא הספרים הקדושים המביאים לידי מעשה לידי קיום התורה, שלזה צריכין ספרים רבים מאד עד אין קץ שיוכל כל אדם איך שהוא בכל דרגא ודרגא ובכל מה שעובר עליו כל ימי חיי הבלו בנערותו ובזקנותו וכו', בטיבו ובעקו חס ושלום שיוכל להחיות את עצמו ולהשיב את נפשו ולקבל ולשאוב מהם עצות אמתיות איך להתנהג באופן שישאר קיים על עומדו ואם יפול לא יוטל וכו'. כי בכל מה שעובר עליו איך שהוא, אם מתחזק עצמו ברצון שיהיה רצונו חזק לחזור בתשובה אליו יתברך, בודאי ירחם עליו השם יתברך ויורהו הדרך האמת, לכוון רצונו יתברך עד שיהיה נכלל לגמרי בו יתברך. ואתה צריך לדעת כי אלו הן שתי הצדקות הכי גדולות – א. לנדב לבית התבשיל – 'אהל אברהם' ששם נותנים בכל יום אוכל לאנשים רעבים וצמאים, ומחלקים למעלה מאלף מנות בכל יום לכל הבא, ואדרבה, כל אחד מוזמן לבוא ולראות את המציאות שזה פתוח לכולם. ב. לנדב להדפיס את ספרי רביז"ל ולהפיצם בכל העולם כולו, ולהחדיר אמונה פשוטה בעם ישראל, ולחזק ולעודד ולשמח את כל הנשמות הנפולות והירודות, ולקרב אותם אליו יתברך. אלו שתי הצדקות אחת היא לגוף, ואחת לנשמה, ואשרי מי שיש לו חלק בשתי הצדקות האלו, ואז נכון לבו יהיה בטוח שנתן את הצדקה האמית ית.
|