שאלה: מאת ראקל: למורינו ורבינו שלום. אני בת עשרים ושמונה, ונמצאת בזוגיות כבר ארבע שנים. בתקופה האחרונה ממש קשה לי, אני מרגישה שהכל תקוע, ואין לי שמחה משום דבר. אין בי את האושר שהיה לי תמיד, כאילו הלכתי לאיבוד… כשאני בעבודה – אני מרגישה תשושה, בלימודים שהתחלתי ללמוד – לא הצלחתי, וגם בזוגיות – אני לא יודעת לאן היא מתקדמת. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ואתחנן י' מנחם אב התשע"ג שלום רב אל ראקל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך.
כל הסיפור שאת בזוגיות כבר ארבע שנים וכו' לא מובן לי, תסבירי לי למה אתם מסתובבים ככה ארבע שנים? הרי זה עוון חמור מאד מאד סתם להסתובב ככה וכו', ובוודאי נכשלים במה שנכשלים וכו', והקדוש ברוך הוא מאד מאד מקפיד על דברים כאלו, כי אין העולם הפקר, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה כ"ו סימן ה') על הכל הקדוש ברוך הוא מאריך אפו חוץ מן הזנות; ואמרו (במדבר רבה פרשה ט' סימן ז') אמר הקדוש ברוך הוא על הכל אני כובש, ועל הזימה אני כועס; ואמרו (תנחומא בראשית) על הכל הקדוש ברוך הוא מוותר, חוץ מן הזימה והזנות וכו' וכו'. אשה חושבת שהכל הפקר ולית דין ולית דיין וכו' וכו', ופתאום היא מקבלת את המכה בצורה כזו שהיא לא חלמה. רביז"ל הקפיד מאד מאד שמהרגע שעושים אירוסין, שכבר יתכננו על חתונה, והוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין לחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה שלא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג, ובפרט כשיש משיכה אחד לשני, צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן על חתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר. וזו הדרך האמיתית של יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא וכו', ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה וכו'? הם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנס עין רעה ביניהם וכו' ונפרדים וכו'. ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, שתיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', שכבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא יחכו עד שיהיה כסף וכו', עד שתהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברב חכמה רוב כעס" – כל זמן שאדם מרבה בחכמה – מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת – מרבה ביסורין. אמר שלמה על ידי שהרביתי בחכמה – הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת – הרביתי ביסורין. הרי שלך לפניך, אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים, ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, וכבר משתדלים לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת. אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיו להם חיים מאושרים מאד. הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף גם יחד, ותראי לגמור בסימן טוב ובמזל טוב את השידוך הזה שאת מסתובבת עמו כבר ארבע שנים.
|