שאלה: מאת מתי: אני חוזר בתשובה כבר שנתיים, ובשנה האחרונה זכיתי להתקרב לרבנו הקדוש, אני משתתף בשיעור ליקוטי-מוהר"ן שמתקיים פעם בשבוע, ואף זכיתי להיות באומן פעם אחת. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ואתחנן י' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל מתי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, בענין אמונה לא שייך להתווכח עם אף אחד, כי אמונה זה דבר שלמעלה מהשכל, כי במקום שהשכל מבין לא שייך אמונה, כי הוא מבין את זה בשכלו, אבל אמונה זה למעלה מהשכל, שהשכל לא מגיע לשם, ולכן אי אפשר להסביר אמונה לאדם שחטא בכל מיני חטאים ועוונות ושפיטם את עצמו בטריפות ונבילות בשר החזיר והשפנים וכו' וכו', ועבר על כל העריות שבעולם רחמנא ליצלן, וכל הראש שלו מלא ניאוף שיקוץ ותיעוב וכו' וכו', ורביז"ל אמר (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה לאדם; וככל שאדם חטא יותר, נכנסה בו יותר כפירות ואפיקורסות וכו', ובוודאי לאדם כזה שמלא טינוף וניאוף שיקוץ ועירום וכו', לו אי אפשר להסביר אמונה, כי האמונה היא דבר דק ורוחני וכו' שלמעלה מהשכל והדעת וכו', עם כל זאת דייקא על ידי אמונה יכולים להגיע לכל המדריגות שבעולם, אם רק יסלק חכמתו המדומה, וידע שאין לו שכל כלל. ובאמת מי שמסתכל בעין האמת ורואה איך שהגוף שלו מתפקד, ואיך שהרמ"ח אברים והשס"ה גידים שלו פועלים ממש כמו מכונה וכו' וכו', מבין שמוכרח להיות שמישהו מפעיל את זה וכו', וכן מה שקורה בכל העולם כולו מוכרח להיות אחד שמפעיל את כל הבריאה כולה וכו', ועל זה צריכים אמונה פשוטה – שיש מנהיג לבירה, ושום דבר לא מתנהג לבד. ולכן אדם שמסתכל עם עין האמת ואפילו רוצה לחקור אחר האמת, הוא יבוא להחלטה שיש בורא כל עולמים המנהיג את עולמו בחסד וברחמים ובצדק ובמשפט, ודבר גדול דבר קטן לא נעשה בעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון. והנה רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ב) צריך לחזק את עצמו באמונה, ולבלי להכנס בחקירות כלל, ולבלי לעיין כלל בספרים של מחקרים, רק להאמין בהשם יתברך באמונה לבד בלי שום חקירות כלל. ואף על פי שנדמה לנו שההמון עם הם רחוקים מחקירות, ואינם מחקרים כלל, אף על פי כן באמת כולם הם מעורבים בחקירות, כי כל אחד ואחד יש לו חקירות, ואפילו קטנים באים על מחשבתם חקירות ובלבולים. אבל באמת צריך כל אחד ואחד להזהר מאד להרחיק החקירות מלבו ולהשליכם מלבו לגמרי, לבלי להיות חס ושלום שום חקרן כלל, רק להאמין בהשם יתברך ובהצדיקים אמיתיים באמונה לבד בלי שום חקירות כלל. כי כבר זכינו לקבל תורתנו הקדושה על ידי משה רבנו, וכבר היה לנו צדיקים רבים גדולים ונוראים בכל דור ודור, וראוי לנו לסמוך עליהם בלי שום חקירות, ולילך בעקבותם – להאמין בהשם יתברך בפשיטות, ולקיים תורתו ומצוותיו כאשר מסרו לנו אבותינו הקדושים מדור דור. וכשאדם הולך בתמימות באמונה לבד בלי שום חקירות יכול לזכות שיעזור לו השם יתברך שיבוא לבחינת רצון שהוא למעלה מחכמה. כי באמת חכמה דקדושה הוא למעלה מאמונה, אבל אף על פי כן אנו צריכים לבלי לילך בחכמות וחקירות רק באמונה לבד, כי אמונה הוא דבר חזק מאד, ואזי כשהולך באמונה לבד בלי חקירות וחכמות, אזי זוכה לבוא לבחינת רצון שהוא למעלה אפילו מחכמה, דהיינו שיזכה שיהיה לו רצון מופלג חזק מאד אליו יתברך בהשתוקקות נמרץ מאד, עד שלא ידע מה לעשות כלל מגודל ההשתוקקות, ויצעק אל השם יתברך בתשוקה עצומה שאני רוצה להכלל בך לגמרי וכו'. אך יש חקרן שהוא בתוך לב בני אדם, דהיינו הבעל דבר שהוא הס"מ המכניס חקירות בלב האדם, וצריכין להכניעו ולגרשו לגמרי מליבו שלא יהיה לו שום חקירות כלל, רק לחזק את עצמו באמונה פשוטה בו יתברך, בלי שום חכמות והשכלות כלל. ודע, כי יש עבירות שהם מכניסים כפירות באדם. ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי. ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם, כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה, ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום ראוי לו להתבייש מאד על אשר נולד בגשמיות כזה, או שעשה מעשים כאלו שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה, "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" (במדבר י"ד כ"א) כי (ישעיה ו' ג') "מלא כל הארץ כבודו", ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלקים חיים אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום, ועל ידי בושה ולב נשבר, על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות הנ"ל. ובאמת אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה, אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שאין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו. והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל – שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא ולעולם לא ימוט אשרי לו. גם זאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מענינים אלו, לא אכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל. וזה דומה כמו שמדברים מתאוה הידוע בפני סריס שבודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באזניהם כלל עניני חקירות ובלבולים. אני חושב שאחר הקדמה זו כבר יצאו ממך כל הספיקות ששמעת מאיזה מרצה מטומטם עם קרחת וכו', שעבר על כל העריות שבעולם, והראש שלו מלא טינוף וצואה של ניאוף וכו', שלא יכול להנהיג את עצמו וכו', ואיך הוא יכול להנהיג את אחרים? עם כל זאת אעתיק לך את התפלה של מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי תפלות תפילה ק"ט) שמאד מאד נחוצה לכל אחד שיש לו ספיקות באמונה, וכדאי לומר את התפלה הזו שנאמרה ברוח הקודש ברורה מאד, ונמשכה משער החמישים דקדושה: "כל מצותיך אמונה, שקר רדפוני עזרני", אל אמונה, רחם עלי למען שמך, וזכני לאמונה שלמה באמת. עזרני והושיעני שאתחזק באמונה שלימה באמת, עזרני והושיעני שאתחזק באמונה שלימה בכל עת, ואכניס את עצמי בתוך האמונה הקדושה בכל פעם יותר ויותר, עד שאזכה לעלות בכל פעם לאמונה גבוהה יותר ויותר, עד שאזכה לבוא אל השכל על ידי האמונה, שאזכה על ידי זה להתחזקות האמונה באמת, ולהבין ולהשיג בשכלי את הדברים שלא הייתי מבינם בתחילה. והייתי צריך להתחזק בהם באמונה לבד. ועתה אזכה להבינם ולהשיגם בדעתי ושכלי, רק בדברים גבוהים ונעלמים יותר שלא אבינם עדיין אתחזק בהם באמונה שלימה. וכן אתחזק באמונה גדולה בתוספת קדושה בכל פעם, עד שאזכה בכל פעם להבין ולהשיג בשכלי ודעתי גם אלו הדברים הגבוהים ונעלמים יותר, וכן בכל עת ועת אתחזק באמונה גדולה יותר ויותר, עד שאזכה להמשיך השכל והדעת על ידי האמונה, לבוא אל השכל של הדבר שבתחילה היה נעלם ממני והייתי צריך להאמין בו באמונה לבד, עד שאזכה לבוא לראש אמונה, ולדעת שלם בקדושה גדולה, לדעת ולהכיר אותך באמת. ואזכה לדעת ולהבין כל מה שאפשר בשכל אנושי להבין באמת. ומה שאי אפשר להבין בהדעת, אזכה לאמונה שלימה בתכלית השלימות בתכלית המעלה העליונה כרצונך וכרצון צדיקיך האמיתיים אשר זכו לאמונה ולדעת בתכלית המעלה שאין מעלה אחריו. ואזכה לאמונה שלימה וחזקה כל כך עד שתתפשט האמונה בכל האברים:
רבונו של עולם, רבונו דעלמא כולא, יהוה עיניך הלוא לאמונה, תן לי אמונה שלימה באמת. רבונו של עולם, אתה יודע כל מה שעובר על כל העולם בענין האמונה הקדושה שהוא יסוד הכל ובפרט מה שעובר על ישראל עם קדוש שהם כולם מאמינים בני מאמינים, אך אף על פי כן יש אלפים ורבבות מדריגות בענין האמונה הקדושה. וכל הצרות וכל הגלויות שעוברים על ישראל הכל על ידי פגם האמונה שהוא יסוד כל התורה כולה כאשר גילית אזנינו על ידי חכמיך הקדושים (ובפרט מה שעובר עתה על ישראל אשר יצא הקצף מאתך ונגזרו כמה גזירות רעות על ישראל). אוי לנו על שברנו, נחלה מכותינו, אוי מה היה לנו, אוי מה היה לנו, אוי, מי יעמוד בעדנו בעת צרה מרה כזאת. אוי מה נעשה לנו. אוי אוי להיכן נברח, להיכן ננוס לעזרה, ובפרט שנשמע שרוצים להוציא עוד חס ושלום גזרות קשות ורעות מאד רחמנא ליצלן, וכולם כנגד דת ישראל. אוי אוי ואבוי אוי ומר אוי ומר, וכל אלו הצרות כולם באים על ידי פגם אמונה. ועתה מה נעשה לתקן זאת ובפרט אנכי אשר הרביתי לפשוע נגדך, ובודאי הכל בא על ידי פגם אמונה שהיא יסוד כל התורה כולה. ובאמת כל אחד תלוי בחבירו שמחמת ריבוי העוונות אין האמונה בשלימות ומחמת חסרון האמונה שאינו בשלימות באו העוונות רחמנא ליצלן מעתה, אבל איך מתקנים זאת, ומהיכן מתחילים לתקן:
רבונו של עולם, מלא רחמים, הבוחר בעמו ישראל באהבה, אתה חוננתנו למדע תורתך, ותתן לנו תורת אמת בכתב ובעל פה על ידי משה נביאך נאמן ביתך, וברחמיך וחמלתך שלחת לנו בכל דור ודור צדיקים וחסידים אמיתיים קדושים ונוראים חכמים ונבונים באמת, אשר זכו להשיג תבונות התורה לעומקה, וגילו לנו חידושים נפלאים ונוראים ונשגבים מאד מאד אשר אין לשון בעולם שיוכל לספר תוקף רום נשגבות מעלתם וגובהם וקדושתם וכוחם. וכולם מספרים תהלות יהוה ועזוזו ונפלאותיו אשר עשה, וממשיכים ומגלים האמונה הקדושה עין בעין לכל באי עולם. ואחרי כל אלה עדיין לא שבנו מטעותנו ובכל הצרות אשר עוברים עלינו בפרט עתה בעונותינו הרבים, לא די שלא זכינו להתעורר לשוב אליך באמת, אשר רק בשביל זה שלחת עלינו כל הצרות האלה, אף גם בעוונותינו הרבים נתרחקנו ממך יותר ויותר, עד אשר נמצאים כמה אנשים מבני ישראל אשר נתעקם דעתם ולבבם ונפלו מאמונתם על ידי מרירות הצרות האלה. אוי מה נאמר ומה נדבר, רק אתה לבד יודע כל מה שעובר עלינו עתה בדורות האלה בעקבות משיחא, ומי יודע מה יהיה עוד חס ושלום. אוי מי יקום יעקב כי קטן הוא. רחם עלינו מלא רחמים, כי בצרה גדולה אנחנו בכלל ובפרט. רחם עלינו אל אמונה רחם רחם, הושיעה הושיעה, "יהוה שמע תפלתי האזינה אל תחנוני באמונתך ענני בצדקתך. יהוה בהשמים חסדך אמונתך עד שחקים". עזרנו למען שמך, וזכנו לאמונה שלימה באמת בכל עת, עד אשר יבוא עלי אימה ויראה ופחד גדול מאתך יהוה אלהינו, אשר מלא כל הארץ כבודך. ואתה עומד עלינו בכל עת ורואה במעשינו, ויודע מחשבותינו, ובוחן לבבנו. אדון יחיד, מלא רחמים חומל דלים חזקנו ואמצנו לידע ולהאמין בכל זה באמת בכל עת ורגע, באופן שנזכה להנצל על ידי זה מכל מיני חטאים ועוונות ופשעים ומכל מיני מחשבות והרהורים רעים, ומכל מיני בלבולים, ובפרט מכל מיני עקמימיות שבלב, מכל מיני מחשבות והרהורים רעים שהם כנגד אמונתך הקדושה:
רבונו של עולם, אדון כל, אתה לבד יודע את עצמך, ואין מי שיודע אותך כלל, רק אנו מאמינים באמונה שלימה שאתה נמצא המחוייב יחיד קדמון נצחי בלי ראשית בלי תכלית, ואתה בראת העולם יש מאין המוחלט זה חמשת אלפים ושבע מאות ושבעים ושלוש שנים, וברחמיך הגדולים התחלת להאיר בנו אמונתך הקדושה על ידי אבותינו אברהם יצחק ויעקב, אשר הם התחילו לגלות אלהותך בעולם ואחר כך נתת לנו תורתך הקדושה בכתב ובעל פה על ידי משה נביאך נאמן ביתך. אשר הוא האיר עינינו ופתח לנו אור הדעת לידע ולהודיע ולהוודע כי אתה הוא יהוה אלהינו אין עוד מלבדיך, על ידי כל הגדולות והנוראות אשר עשה עמנו לחיותינו כיום הזה. ובחמלתך הגדולה הוספת חסד וטוב, ושלחת לנו בכל דור צדיקים אמיתיים, זקנים ונביאים, ראשונים ואחרונים, תנאים ואמוראים, ורבנן סבוראי, וגאונים ורבנים וחסידים צדיקים וקדושים שהיו בכל דור ודור, עד שזכיתנו גם בדורות האלה ושלחת לנו צדיקים נוראים כאלה:
על כן זכנו ברחמיך הרבים לילך בדרכיהם ולציית אותם בכל אשר ציוו אותנו, ולהיות כרצונם באמת בכל עת, למדנו והורנו איך להמשיך עלינו האמונה הקדושה שהמשיכו אבותינו ורבותינו הצדיקים הקדושים ממקום שהמשיכו על ידי קדושתם העצומה עד שזכו למה שזכו. זכנו להמשיך עלינו אמונתם וחסדם וטובם וצדקתם אשר יגעו וטרחו במסירות נפש ביגיעות וטרחות גדולות מאד להטיב לכל בני ישראל לדורות עולם. והעיקר להמשיך ולגלות האמונה הקדושה לכל באי עולם ובפרט לישראל עם קדוש, עם קרובו עם סגולה. עזרנו והושיענו בעת צרה הזאת למען כוחם וזכותם הגדול והקדוש הנורא והנשגב מאד עד אין חקר. הושיענו אלהים כי באו מים עד נפש, זכנו לאמונה שלימה באמת, עד שנזכה בכל פעם לבוא על ידי האמונה הקדושה אל הדעת ותתפשט האמונה הקדושה בכל אחד ואחד בכל האברים. ונזכה תמיד לדבר האמונה הקדושה בפה מלא ובלב שלם באמת כמו שנאמר: "חסדי יהוה עולם אשירה, לדור ודור אודיע אמונתך בפי". ונאמר: "ויודו שמים פלאך יהוה, אף אמונתך בקהל קדושים". ונאמר: "לדור ודור אמונתך, כוננת ארץ ותעמוד". ונאמר: "דרך אמונה בחרתי, משפטיך שויתי". ונאמר: "כי ישר דבר יהוה, וכל מעשהו באמונה". ונאמר: "וצדיק באמונתו יחיה". ונאמר: "ואמונתי וחסדי עמו ובשמי תרום קרנו. ונאמר: "כי טוב יהוה לעולם חסדו, ועד דור ודור אמונתו". ונאמר: "וארשתיך לי לעולם, וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים. וארשתיך לי באמונה וידעת את יהוה. ברוך יהוה לעולם אמן ואמן":
|