שאלה: מאת אברהם: שמעתי שאמרתם שמי שנמצא בברית מילה – נמחלים לו כל עוונותיו. האם זה נכון? ומה המקור לכך? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ואתחנן י"א מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
הרב הקדוש רבי צבי אלימלך מדינוב זי"ע, מביא בספריו הקדושים בשם המדרש (בני יששכר – תשרי, וכן אגרא דפרקא סימן קמ"ו): מי שמשתתף בברית מילה עוונותיו נמחלין, כי אליהו הנביא היתנה עם הקדוש ברוך הוא דאינו רוצה לילך לברית כשרשעים נמצאים שם, ולכן הבטיח לו הקדוש ברוך הוא שימחול לכל העם העומד אצל הברית מילה. והגם דמדרש זה אינו בנמצא לפנינו, הובאו דבריו גם בספר 'שולחן גבוה' לרבי יוסף מלכו ז"ל (נדפס בשנת תקכ"ד) ובספר 'מכשירי מילה' לרבי אליהו ברבי יוסף שמאע הלוי ז"ל (נדפס בשנת תקנ"ג), וסמכו על זה גם להלכה לענין קפידת המהרי"ל והלבוש להדר אחר מוהל מובחר ביראת שמים, כדאיתא בספר 'מכשירי מילה' (פרק ד' אות י"ח) וזה לשונו שם: ולפי המדרש שאמרו שאין אליהו בא לברית מילה אלא אם כן מכפר הקדוש ברוך הוא את כל עוונות הנמצאים שם, ושמעתי שיש במדרש שאם יש רשע באותה מילה, אומר אליהו להקדוש ברוך הוא איני הולך לשם מפני פלוני הרשע שיש שם, והקדוש ברוך הוא מוחל כל עוונותיו כדי שילך אליהו לשם, אם כן אין אנו צריכין לדבר הזה של אור זרוע לבקש איש תם וישר להיות סנדק או מוהל, דכל העומדים שם הם מכופרי עוון, וכן המנהג שלא לדקדק אחר זה, ומה גם דגדול החזקה דכל ישראל בחזקת כשרים הם". ובספר 'זכר דוד' (מאמר א' פרק מ"ח) לבן דורו של החיד"א, כתב דיש לסמוך על זה במקום הצורך, וגם בספר 'מעבר יבק' (חלק עתר ענן קטורת פרק ה') הפליג בחשיבות המשתתף במעמד המילה, וזה לשונו שם: כל העם ההולכים לברית מילה, הם כמקבלים פני השכינה הבאה להופיע מאורה על כל המטפלים במצוה ההיא, ויש להם תוספת נשמה גם כן, לכן אמרו שיום טוב שלהם הוא, כמו שביום טוב יש נשמה יתירה, ולכן חייבים כל העם לעמוד בעמידה בשעת המילה, עד כאן לשונו. כל הכבוד לך שאתה שואל, אבל דע לך מה שאני אומר, ומכל שכן מה שאני כותב, ומכל שכן וכל שכן מה שאני מדפיס – יש על זה מקור. ואם כבר מדברים ממצות מילה, ראוי לזכור מה שאמר רביז"ל (ספר המדות אות מוהל סימן ד') מצות מילה יש לה כוח שיש לבגדי כהן גדול [היינו שהיא מכפרת עוונות, כי כל בגד של הכהן כיפר על דברים אחרים]. וכן אמר רביז"ל (שם אות ב') אשה שאינה יכולה להתעבר – תביט על הסכין של מילה אחר המילה. וסיפר לי הרב החסיד ר' לוי יצחק בנדר ז"ל שכך היה המנהג באומן בקלויז, שאחר שהיה ברית היה המוהל מגביה את הסכין כדי שהנשים יסתכלו על זה. רביז"ל אמר (ספר המידות אות מוהל סימן א') צריך לחזר אחר מוהל צדיק וירא שמים, כי כשהמוהל אינו טוב, יכול להיות שלא יהיה מוליד חס ושלום, הנימול על ידו. גם על ידי שהמוהל אינו טוב, על ידי זה בא התינוק, חס ושלום לידי חולי נופל; ואמר (שם סימן ג') המוהל נותן הבנה לנימול בלימוד התורה; ולכן צריכים להקפיד לקחת מוהל ירא שמים, והעיקר שיהיה זריז במלאכתו שזה יותר חשוב מהכל. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות פדיון שבויים סימן י"ב) מי שהוא רגיל להיות מוהל או לספק צרכי סעודת ברית מילה של עני, על ידי זה ניצולין מבית האסורין; אשרי מי שיש לו חלק בלעזור לסעודת ברית מילה ואשרי ואשרי מי שזוכה להופיע בברית, שאז מוחלין לו כל עוונותיו.
|