לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. לפני החתונה הייתי חסיד ברסלב, אבל משום מה הקדוש-ברוך-הוא זימן לי שידוך עם חסידת חב"ד. ומאז שהתחתנו, הוצרכתי להתלבש ולהתנהג כמותם, אך בליבי אני עדיין חסיד ברסלב. היום כבר יש לנו ילדים ברוך השם, וכולם מתחנכים במוסדות של חב"ד. הבעיה היא שאני לא מרגיש נוח לדבר בצורה פתוחה מהדיבורים של רבנו כי אני מתבייש. כיצד עלי לנהוג?
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר ואתחנן י"א מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל רפאל נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אשריך ואשרי חלקך שזכית להתחתן, והקדוש ברוך הוא נתן לך מתנות ילדים חמודים, אבל היטב חרה לי שנפלת בקטנות הדעת כל כך וכו', עד שאתה מבלבל עצמך היות שאשתך היא חסידת חב"ד, ואתה צריך להתלבש ולהתנהג כמותם וכו'. אתה יכול להגיד לי במה הם הולכים אחרת מאיתנו? האם הכובע קובע? הרי ידוע איך שרביז"ל הפליג במעלת בעל התניא זי"ע, וקרא אותו 'שר האלף', ועוד הפלגות גדולות שהפליג רביז"ל במעלתו, וכן בעל התניא זי"ע התבטא שמי שחולק על רביז"ל הוא חולק עלי, ואיך אתה יכול להתבלבל בבלבולי חינם ולחיות בקטנות הדעת וכו', אדרבה, הכל אחד! הקדוש ברוך הוא הלביש את עצמו כביכול בעשר ספירות שזה כלל העשרה כיתות שיש בעם ישראל, נהי"ם אלו הם הבעלי מוסר, המחזקים את המון עם בלימוד מוסר וכו' וכו', חג"ת הם כלל החסידים העוסקים במצוות ומעשים טובים בידיהם ובגופם וכו' וכו', חסידי חב"ד הם עובדים את הקדוש ברוך הוא במוחין ובגילוי אלקות וכו' וכו', ודבר רביז"ל הוא כתר – רצון שברצונות רעוא דרעוין, שאדם ירגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, ויתחזק ברצונות ובכיסופים עצומים אחריו יתברך וכו' וכו', אזי מה הבלבול שאתה מבלבל את עצמך?
הרי הקדוש ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו, ויכולים למצוא אותו בכל מקום, ולכן יכולים לדבר אליו יתברך איפה שרק נמצאים, ואם כן למה לך להתבלבל בבלבולי חינם, אדרבה שעם ישראל יתאחדו יחד ויכירו כל אחד את מעלתו ומדריגתו ושורשו וכו', ואיך שכולם כלולים זה בזה, אז דייקא תהיה הגאולה שלימה, ולכן למה אתה צריך לבלבל את עצמך? ואם משום הלבוש, הרי אמר רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה י"ב) שהבעל תפלה לא הקפיד על לבושים כלל, איך שהולכים – הולכים.
העיקר תראה לשמור על השלום בית שלך, שרביז"ל הקפיד על זה יותר מהכל, ואמר (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזכור גם זכור כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.