שאלה: מאת הילה: שלום לצדיק. יש לי שאלה מאוד חשובה, ואקווה שלא תכעסו עליה, כי אני שואלת אותה מרצון להבין את הדברים: אם אנחנו העם הנבחר, והקדוש-ברוך-הוא בחר בנו להיות לו בנים ועבדים, אז מדוע הוא איפשר לגויים בכל הדורות וגם בדורנו לפגוע ולהרוג יהודים חפים מפשע, גברים נשים וילדים שלא חטאו? האם יש לכך הסבר הגיוני? תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר עקב ט"ו אב ה'תשע"ג שלום וברכה אל הילה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אומר (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד) שיש קושיות שאין עליהן תירוץ, וכל מי שנכנס בקושיות אלו אף פעם לא יצא משם, ועל זה נאמר (משלי ב') כל באיה לא ישובון ולא ישיגו ארחות חיים, וחבל אפילו להכנס שמה כי לא יוכל לצאת מהאפיקורסות הזו וכו'. ואמר רביז"ל שבשביל זה נקראים עם ישראל עיברים, כי עוברים על ידי אמונה מקצה אל הקצה ואין להם קושיות כלל, כי מעלת האמונה הפשוטה עולה על הכל, שאין לו שום קושיות עליו יתברך ויודע אשר (תהלים קמ"ה) צדיק הוי"ה בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו. יש הרבה דברים שאין אדם מסוגל להבין כלל, ולכן למה להכנס בקושיות וספיקות שיבלבלו לו את הדעת והשכל, ועל ידי זה יהיה תמיד ממורמר ומלא ספיקות ועקמומיות וכו'? ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) שההכרח שיהיה קושיות על הקדוש ברוך הוא, כי איך בשר ודם טיפה סרוחה יכול להבין בדעתו את דרכי המקום ברוך הוא, שהוא למעלה מהשגתינו ותבונתינו? וכן יש קושיות על הצדיקים הדבקים בו יתברך ונכללים לגמרי באין סוף ברוך הוא, כי איך יכולים להבין את דרכיהם שהם למעלה מהשגתינו? הרי הם נכללים לגמרי בו יתברך, וכל חיותם ומחשבתם זה רק באלקותו יתברך, ואיך אדם מלא הרהורים רעים וכו' וטינוף וצואה בראשו וכו' יכול להבין את דרכי הצדיק? אדרבה, כל מה שהם עושים זה עניינים למעלה משכל אנושי, ובוודאי יהיו עליהם קושיות וספיקות וכו'. ולכן אשרי מי שבכלל לא נכנס בשום קושיות, ומחזק עצמו באמונה פשוטה – לידע שלא יודעים כלל, ויש דברים שהם למעלה מהשגות דעתינו לגמרי. ואמר רביז"ל שמי שחזק באמונה פשוטה בו יתברך, אזי כל החיים שלו כבר הולכים בצורה אחרת, ואמונה זה כמו שינה שהאדם ישן ויש לו נייחא למוחין. את צריכה לדעת שיש דברים שאין אנחנו מסוגלים להבין עם השכל המצומצם שלנו, ואם כן מה ולמה להכנס בכלל בקושיות וספיקות כאלו וכו' שרק יבלבלו לנו את הראש ויעקמו את לבבנו וכו'? אשרי מי שמכניס עצמו באמונה פשוטה בו יתברך, וזוכה לדבר עמו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו שאז יעבור על כל הקושיות והספיקות וכו' ויזכה לכל טוב אמיתי ונצחי, כי האמונה הפשוטה בו יתברך עולה על כל המדריגות שבעולם וכו', ועל ידי אמונה פשוטה הוא יכול להגיע אל הדביקות הכי עליונה, כי האמונה זו הדביקות, והדביקות זו אמונה, ועל ידי זה יזכה להתענג מזיו שכינת עוזו יתברך, אשרי לו.
|