שאלה: מאת נפתלי: כל דבר שאני רוצה לעשות משתבש ולא מצליח, וקורים לי דברים מוזרים שלפי השכל הם לא אמורים לקרות. אני משתדל ללכת בדרך השם ככל יכולתי, אבל אין לי הצלחה בשום דבר. מדוע? ומה עלי לתקן כדי שהדברים יסתדרו? תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר עקב ט"ו אב התשע"ג
שלום וברכה אל נפתלי נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אומר (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ב) מה שהולך לאדם שלא כסדר, זה מפני שיש לו גאוה וגדלות ועל ידי זה הוא מסלק את השכינה מעצמו, ולכן הולך לו הכל ההיפוך ממה שרוצה. כי באמת ראוי לכל בר ישראל לבטל את עצמו ואת ישותו לגמרי ולידע בידיעה ברורה ומוחלטת אשר אין בלעדיו יתברך כלל, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא הכל מושגח ממנו יתברך, ולכן כשקורה לו דבר מוזר וכו' תיכף ומיד עליו לחזור בתשובה שלימה ולהתחיל לפשפש במעשיו מה בדיוק הוא עושה נגד רצונו יתברך, וישתדל להשפיל עצמו ולבטל עצמו אליו יתברך, ואז דייקא יתחיל ללכת לו כסדר. הרגע שאדם חושב 'אנא אמלוך', אני ועוד פעם אני וכו' אז הולך לו שלא כסדר בכל דבר וכו', אבל תיכף ומיד כשמבטל עצמו ואת ישותו ויודע שאין בלעדיו יתברך כלל, והוא מרגיל עצמו לדבר עמו יתברך, על ידי זה הכל יחזור וילך לו כסדר. מה אומר לך, רביז"ל אמר (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') כשאדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו, זאת הבחינה היא מעין עולם הבא, ואמר רביז"ל (לקוט מהור"ן חלק א' סימן ס"ה) שמי שמסתכל תמיד רק על התכלית, אזי הוא רואה שכל מה שעובר עליו זה הכל לטובתו, וככל שסוגר את עיניו מזה העולם אזי רואה שכל מה שעובר עליו הוא רק לטובתו או למרק עוונתיו או להזכירו שיחזור בתשובה שלימה. ולכן אל תהיה שבור מכל מה שעובר עליך, הרגל עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בלשון שאתה רגיל בה והוא שנקרא אצל רביז"ל 'התבודדות' – שיחה בניו לבין קונו, ועל ידי זה ממילא תזכה לבטל מעצמך את כל ישותך והאנוכיות שלך וכו', כי כשאדם מרגיל עצמו תמיד לדבר עמו יתברך, על ידי זה הוא מוריד ממנו את כל הישות והגאות וכו' כי נתגלה אליו מלך הכבוד בעצמו, ואז כבר הכל הולך לו כסדר, ומה גם שרואה נסים נגלים על כל שעל ושעל ועל כל פסיעה ופסיעה, והרע מתהפך לטוב והחושך לאור גדול. אשרי מי שיציית את רביז"ל ואז יטעם טעם עולם הבא בעולם הזה, ויהיה תמיד דבוק בו יתברך, ויראה ויבין וישכיל שהכל לטובה ובכל פרט ופרט מחייו יש בזה כוונה עמוקה שצריך לתקן מה שקילקל מהגלגול הקודם וכו' ודברים אלו הם נפלאות תמים דעים. העיקר רק להתחזק ולהחזיק מעמד בכל מה שעובר עליו, ולא ימשיך עצמו אל העצבות והמרירות והדכאון כרגע ויעבוד תמיד על נקודת השמחה, כי אין עוד שמחה כשמחת הדביקות בו יתברך – שיודע שהכל ממנו יתברך בין בטיבו ובין בעקו, בין שהולך לו בטוב ובין שהולך לו להיפוך מהטוב וכו' – הכל בחשבון צדק ממנו יתברך, והתנא רבי עקיבא אמר (ברכות ס"ג) לעולם יהא אדם רגיל לומר כל מה דעביד רחמנא לטב עביד – כל מה שעושה עמו הקדוש ברוך הוא, הכל לטובתו הוא עושה. יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה להכניס ידיעות אלו בתוך דעתנו, ואז כל ימי חיינו שאנחנו נמצאים כאן בזה העולם ישתנו לטובה ונשמח בו יתברך.
|