שאלה: מאת יהורם: שלום לרב החשוב רבי אליעזר שלמה שיק שליט"א. ברצוני לקבל את ברכת קדשו ועצתו של הרב שליט"א: אני איש ציבור כבר הרבה שנים, ומשמש בתפקיד בכיר באחת הערים החרדיות. כעת אנו עומדים זמן קצר לפני הבחירות המוניציפליות, ויש לי חששות כבדים לגבי המשך תפקידי בקדנציה הבאה, כי יש לי הרבה שונאים והרבה אנשים שרוצים את התפקיד שלי. אשמח לעצתכם וברכתכם. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר עקב י"ז אב התשע"ג שלום וברכה אל יהורם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. קודם אתחיל, איני יודע מה אתה רוצה להיות חבר מועצה או ראש המועצה, אבל איך שהוא עליך לדעת שאיש ציבור צריך להיות איש טוב, איש חסד, לעזור לזולת, ואז נכון יהיה לבו בטוח שיצליח דרכו, ואף שיהיו לו מתנגדים, כי כל מי שעוסק בצרכי ציבור תמיד יהיה לו מתנגדים ויעשו עליו ביקורת וכו', זה טבעי, כי לבני אדם יש עין צרה בכל מי שעוסק בצרכי ציבור וכבר חושדים אותו בכל מיני חשדות שבעולם וכו'. אבל אם אדם משרת את הציבור, והוא יודע שהוא רק עושה טובות לזולת, אזי נכון יהיה לבו בטוח שהקדוש ברוך הוא לא יעזוב אותו, ויקויים בו (משלי ט"ז) ברצות הוי"ה דרכי איש גם אויביו ישלים. איתא כי אצלו יתברך חשוב רק חסד – אדם שעושה חסד לכולם ואינו חפץ בכבודו, ואינו אץ ורץ להעשיר, אלא משרת בנאמנות את הציבור – יזכה לרב טוב הגנוז והצפון עוד בזה העולם, ומכל שכן בעולם הבא, כמאמרם ז"ל (ירושלמי ברכות פרק ה' הלכה א) העוסק בציבור כעוסק בתורה. אבל אם אדם הוא בטבעו איש רע ובליעל ומתנכל לאנשים, ובפרטיות לשכבות החלשות וכו' מוציא מהם את כספם במיסים וכו' וארנונה שלא כחוק ומתעלל בהם וכו' – הוא ישלם עבור זה מחיר גבוה מאוד, כמו שאמר החכם מכל אדם (משלי י"ז) משיב רעה תחת טובה לא תמוש רעה מביתו. יכול להיות שכמה שנים הוא על הגובה, עושה מה שהוא רוצה וכו' מתעלל בשכבות החלשות וכו' ומתנהג כפריץ וכו', אבל לבסוף יהיה נעקר מהעולם הוא וכל ביתו במיתה משונה, ואף שרואים בני אדם ששולטים על הזולת בצורה אכזרית ולא קורה להם שום דבר וכו' אסור להרהר אחר המקום ברוך הוא, כי יש הרבה דברים שאנחנו לא מבינים, אבל דבר זה בטוח – מי שמתעלל בשכבות החלשות ומתנהג עמהם באכזריות וכו' הוא יעקר מהעולם, לא רק שיפול ממשרתו, אלא ישכח לגמרי, ועוד יזכר לשמצה לדורי דורות. ולכן, כל מי שרץ להנהגת ציבור צריך לדעת אשר רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') מי יכול להיות מנהיג? מי שהוא רחמן, כמו שכתוב (ישעי'ה מ"ט) כי מרחמם ינהגם, וצריך לדעת איך להתנהג עם הרחמנות וכו'. אדם שעוסק בצרכי ציבור באמונה, כל רגע הוא מקיים המון מצוות, ושכרו גדול מאוד עוד בזה העולם, מכל שכן בעולם הבא, כי אצלו יתברך מאוד מאוד חשוב איש חסד שעושה חסד עם כולם, לא מסתכל על שטויות ודמיונות – חרדי, חילוני, ספרדי, אשכנזי וכו', כל מיני גזענות לשם גזענות, הוא תמיד יצליח. ואף שידברו עליו, ויעשו עליו כל מיני ביקורת וכו', תמיד זה צריך להיות ככה, ואי אפשר לשנות את טבע בני אדם וכו', אבל הוא צריך לדעת שתפקידו הוא רק לעשות חסד עם הזולת, ואז יצליח, והקדוש ברוך הוא יעמוד על ימינו תמיד ויזכה לכל טוב אמיתי ונצחי. העיקר שבכל העיקרים, צריך שתדע שהוא יתברך מנהיג את עולמו בצדק ובמשפט, בחסד ובאמת, ואם אדם בא לפניו יתברך ברחמים ותחנונים ומבקש ממנו יתברך בדמעות שליש וכו', הקדוש ברוך הוא יעלהו על כל שונאיו, בדרך לא דרך יעלה מעלה מעלה ויצליח דרכו, ובכל אשר יפנה ישכיל ויצליח, ויתעלה בדרך פלא, כי הכל תלוי בו יתברך, הוא מעלה והוא מוריד. העיקר הוא אמונה בהשגחה פרטי פרטית – שדבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא הכל בהשגחה פרטית, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (יומא ל"ח) בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה כלל, ואמרו (ברכות נ"ח) אפילו ריש גרגרותא מן שמיא מוקמינן ליה – דהיינו גם זה שממונה על הביובין, שהיא משרה פחותה, גם הוא מתמנה רק ממנו יתברך, מכל שכן חבר מועצה או ראש מועצה או ראש ממשלה וכו', בוודאי הכל ממנו יתברך, אם לשבט אם לטוב. אם יתנהג ברשעות – אחר כך הוא יפול כמו הדבורה הזו שנושכת ותיכף מתה, ואם יעשה טוב, אז שכרו לא יקופח לא בעולם הזה ומכל שכן לא בעולם הבא.
|