שאלה: מאת מרדכי: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א. לפני כשבוע מישהו מכר לי את הספר 'שאלות ותשובות בחסידות ברסלב', מאז קראתי כבר את חציו, ונהניתי מאוד. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר שופטים כ"ח אב ה'תשע"ג
שלום וברכה אל מרדכי נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. מה יש להאריך בזה, ומה יש להסביר בזה, בשעה שמוהרנ"ת ז"ל האריך מאד בשיחות הר"ן (סימן ע"ו) מה המעלה של סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל, והארכתי בזה ביותר בקונטרס 'סדר-דרך-הלימוד' שמבאר שם הדק היטב את הענין הזה. ואפילו בעל מח גדול, אם ילמד בסדר הזה, יספיק ללמוד הרבה מאד, כי הרי יש לו תפיסה נפלאה עד מאד, ולכן יזכה מריבוי החזרה להיות בקי בש"ס בבלי, ירושלמי ותוספתא ובכל המדרשים כולם, ובכל ספרי הפוסקים רמב"ם, טור ושולחן ערוך וכו', ובכל ספרי הזוהר והתיקונים ובכל כתבי האריז"ל ובשאר ספרי חסידות ומוסר וכו. מספרים על הגאון המופלא רבי שמואל ענגיל זצ"ל שאמר, שלפני שהתחיל לחדש חזר על כל הש"ס ארבעים פעמים, והוא נודע בגאונותו על ידי ספריו הרבים שכתב. על אחת כמה וכמה בחור או אברך פשוט שאין לו שום תפיסה כלל וכו', ואין לו שום כשרונות וכו', ומוחו פגום מפגמי הברית וכו' וכו', אם ירגיל עצמו לומר בכל יום פרק משניות, ודף גמרא, וסימנים שולחן ערוך, דפים זוהר ותיקונים וכו' וכו', אפילו תהיה לו תפיסה קשה וראשו יהיה כמו דלעת וכו', עם כל זאת על ידי ריבוי האמירה יזכה לעבור עשרות פעמים ששה סדרי משנה, וש"ס בבלי וירושלמי ותוספתא וכו' וכו', וזה דבר מציאותי – בחורים קטנים שהרגילו עצמם ללמוד בסדר-דרך-הלימוד של רביז"ל, זכו לסיים את כל התורה כולה, ואפילו שזה לצחוק מכאיב ללצים, מה בכך, יאחז כל אחד דרכו וכו', ונראה מי יצחק לבסוף, כמו שכתוב (משלי ל"א) "ותשחק ליום אחרון", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה נ"ב סימן ג') אימתי התורה שוחקת? הוי ליום אחרון; בחור או אברך שבילו את ימיהם הטובים והמאירים בדברים בטלים, לשון הרע ורכילות וכו' – מאומה אין בידם כשנכנסים בקבר, ולהיפוך, אחד שציית את רביז"ל זכה במשך ימי שנותיו ונעוריו לחזור עשרות פעמים ששה סדרי משנה, ש"ס בבלי, ירושלמי ותוספתא וכו' וכו'. אשריהם ואשרי חלקם, ובפרטיות שסדר-דרך-הלימוד הזה מובא בגמרא (עבודה זרה י"ט) לעולם ליגריס איניש אף על גב דלא ידע מאי קאמר. הכלל, כבר דברתי מזה כל כך הרבה, ומכל שכן שכתבתי מזה כל כך הרבה, ומה יש טעם לחזור על זה? החפץ יחפוץ וכו', והחדל יחדול וכו', ונראה מי יצחק לבסוף, והחכם מכל אדם אומר (משלי ט' י"ב) "אם חכמת – חכמת לך, ולצת – לבדך תשא"; מי שעושה ליצנות מכל זה, אינו עושה ליצנות רק מעצמו, אשרי מי שמציית את רביז"ל ואז אל רב טוב הצפון יזכה.
|