שאלה: מאת משה: בכל מקום שאני הולך אני רואה נשים, וקשה לי מאוד לשמור על העיניים. ובנוסף, יש לי מכשיר אייפון, ולמרות שכל הזמן אני אומר לעצמי שאשתמש בו רק לדברים טובים, אני לא עומד בפיתוי ונכשל בהסתכלויות אסורות שמביאות אותי לפגם הברית. איך מתגברים על היצר הרע? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תצא ה' אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ב) שיש אריך אנפין דקדושה, ויש אריך אנפין דקליפה, היינו אריך אנפין דקדושה הוא שבכל מקום שהוא מסתכל – הוא רואה רק אמתת מציאותו יתברך המחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ודומם צומח חי מדבר הם לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, ומי שמרגיל את עצמו להסתכל רק על חיות אלקותו יתברך, על ידי זה ניצול מתאוות ניאוף, אך להיפך יש אריך אנפין דקליפה – שאיפה שרק מסתכל הוא רואה נשים פרוצות רחמנא ליצלן, ומי שפוגע באשה מבחינה זו, קשה לו להנצל מהרהור, ואף אם יעצים עיניו, אף על פי כן בכל צד שיפנה תזדמן לו, כי היא בחינת 'אריך אנפין של הקליפה', שהם פנים ארוכים, ועל כן בכל צד שיפנה תזדמן לו, ועל זה צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא, ובפרט בשעה שהולך על הדרך ירגיל את עצמו לדבר עמו יתברך, ולבקש ממנו יתברך שינצל מהסתכלויות רעות וכו'. זכור גם זכור שאמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מה.) אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות; ואמרו (ירושלמי ברכות פרק א' הלכה ה') ליבא ועינא תרי סרסורי דחטאה. אמר הקדוש ברוך הוא: אי יהבית לי ליבא ועינא, אנא ידע דאת לי. כי צריכים מאד מאד לשמור על העינים לא להסתכל בראיות אסורות שזה משגע את האדם לגמרי, כמו שכתוב (דברים כ"ח ל"ד) "והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה", כי מי שלא שומר על העינים שלו נעשה משוגע ממש פשוטו כמשמעו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) שרוב המשוגעים משתגעים רק מחמת תאוות ניאוף.
אתה נדמה כמו אדם שאוחז אש ביד ורוצה לא להכוות וכו' וכו', אם יש לך אייפון ביד בוודאי תכשל בראיות אסורות, ודע לך שמי שמסתכל תמיד במחשב המחובר לאינטרנט או באייפון או בשאר כלי משחית וכו', בוודאי יכשל בראיות אסורות וכו', שיקוץ תיעוב עירום וזיהום וכו', ויבוא על ידי זה להוצאת זרע לבטלה, שהחטא הזה הוא חטא שמטמטם את השכל והדעת ומעקם את הלב בקושיות וספיקות אחריו יתברך וכו' וכו'.
אתה צריך לדעת מה שאמרו חכמינו הקדושים (נדה י"ג.) אמר רבי יוחנן: כל המוציא שכבת זרע לבטלה חייב מיתה; ואמרו (שם) רבי יצחק ורבי אמי אמרי: כאילו שופך דמים, שנאמר (ישעיה נ"ז ה') "הנחמים באלים תחת כל עץ רענן שוחטי הילדים בנחלים תחת סעיפי הסלעים", אל תקרי שוחטי אלא סוחטי; כי מכל טיפה וטיפה יכול להוולד ולד, וכשסוחט את זרעו לבטלה הוא שוחט את ילדיו, והעוון הזה מטמטם את המח והדעת, ומכניס את האדם בחלישות הדעת וביאוש גדול כאילו הקדוש ברוך הוא שונא אותו, ולא צריך אותו וכו' וכו'.
ודע לך שהבחירה בידיך, כן להסתכל או לא להסתכל וכו', כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה וכו' [וכתב מוהרנ"ת ז"ל: ודבר זה הוא נצרך מאד לדעת, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה, חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה].
הקדוש ברוך הוא החונן דעת לאדם, יתן לך דעת ושכל שתעזוב כבר את השיקוץ תיעוב וזיהום הזה, ותנצל מהחטא המגונה הזה שהורג את האדם לגמרי.
|