שאלה: מאת חופית: שלום. אני ובעלי שיחיה שומרי מסורת, מאמינים, ומאוד מקורבים להשם יתברך. לאחרונה אנו חווים בחיינו דברים לא קלים, אך למרות הקושי אנו מנסים להתעלות ולהאמין שהכל מבורא עולם, וגם הירידה היא לצורך עלייה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תצא ו' אלול ה'תשע"ג שלום רב אל חופית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) שכל בני העולם כולם מלאים יסורים, אין גם אחד שיהיה לו עולם הזה, ואפילו העשירים הגדולים ואפילו השרים, אין להם שום עולם הזה כלל, כי כל ימיהם כעס ומכאובות, וכולם מלאים טרדות ודאגות ועצבות ויגון ואנחה תמיד, וכל אחד יש לו יסורים מיוחדים, ואין גם אחד מכל העשירים והשרים, שיהיה לו הכל כסדר כרצונו תמיד, וכולם כאחד מלאים יסורים ודאגות תמיד, וזה ברור וידוע לכל מי שבקי קצת בהם ובדרכיהם. ואפילו מי שנדמה עליו, שיש לו העולם הזה בשלימות ויש לו כל התענוגים, עושר ונכסים וכבוד והון רב וארמונים גדולים וכלים נפלאים ותכשיטין וסגולת מלכים וכו' וכו', אם יסתכלו בו טוב טוב, יראו שגם הוא מלא כעס ומכאובות הרבה תמיד בכמה מיני אופנים וענינים, וכמו שאמר שלמה המלך (קהלת ב') "גם כל ימיו כעס ומכאובות". וכתיב (איוב י"ד) "אדם לעמל יולד קצר ימים ושבע רוגז", וזה כולל כל בני אדם שבעולם מקטן ועד גדול, כי כולם נולדו לעמל ומלאים רוגז ויסורין, ואין שום עצה ותחבולה להנצל מעמל ויגון הזה, כי אם לברוח להשם יתברך ולעסוק בתורה. וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"ג סימן ז') "אדם לעמל יולד" – 'אשרי מי שעמלו בתורה', היינו מאחר שכל אדם נולד לעמל, ואי אפשר להמלט מזה בשום אופן, אפילו אם יהיה לו כל חללי דעלמא, בודאי יהיה לו עמל ויסורין ודאגות הרבה, על כן החכם עיניו בראשו שיהפוך העמל לעמל של תורה, אשר בשביל זה נולד שיעמול בתורה, ואז אשרי לו, כי ניצול מעמל העולם הזה וזוכה לחיי עולם הבא.
ולכן אשריך ואשרי חלקך שאת אשה כשרה המחזקת ומעודדת ומשמחת את בעלך, וכך צריך להיות, כי היום הנסיונות מאד מאד קשים ומרים מאד, ובפרט בהשגת פרנסה, ולכן ראוי לאשה לחזק ולעודד ולשמח את בעלה, שעוד יבואו ימים טובים, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
הקדוש ברוך הוא ירחיב לכם בגשמיות וברוחניות, רק תחזיקו מעמד ואל תשברו משום דבר, ותראו את גודל הנסים שיעשה עמכם הקדוש ברוך הוא אם שניכם, את ובעלך, תתפללו אל הקדוש ברוך הוא עבור פרנסה, וימשיך עליכם ברכה והצלחה בכל מעשה ידיכם. העיקר הוא שמחה כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח, ולכן אתם צריכים להתחזק ביתר שאת וביתר עוז להיות בשמחה, שזה בעצמו מסוגל לפרנסה, כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מהפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מהפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון – אתם צריכים להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמכם, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לכם ומרים לכם החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר. ולכן הדבר הראשון – רק להיות בשמחה, ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח, הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לך שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת, עיקר העניות תלוי בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה. ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשנו גויים כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת, תפתחנה לכם את כל צינורי השפע והפרנסה.
|