שאלה: מאת רותי: שלום לצדיק. לפני שאלתי, אברך את הצדיק בשנה טובה, שנה של בריאות איתנה, רפואה שלימה ואריכות ימים, אמן. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תבוא ט"ו אלול ה'תשע"ג
שלום רב אל רותי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אני מוכרח להגיד לך שמדת הקנאה זו המדה הכי מגונה שרק יכולה להיות, עם זה נולדים ועם זה חיים, ועם זה מתים, מדת הקנאה הורגת את האדם לגמרי, וכל הצרות שאדם סובל בזה העולם זה רק מחמת מדת הקנאה שמקנא בזולת ותמיד הוא חושב שלזולת יש יותר ממנו. בזה נולדים: רואים בחוש כשילד או ילדה נולדים, כולם משתעשעים עמהם, כי ההורים חיכו כל כך הרבה זמן עד שהתחתנו ועד שהביאו את הבכור או את הבכורה, ולכן כולם משתעשעים עמם, ותיכף ומיד כשבא השני או השניה, הבכור משתגע מרוב קנאה, והוא רק רוצה להזיק את השני וכו', פה צובט אותו וכו', פה מוציא ממנו את המוצץ או את הבקבוק וכו', וכששואלים אותו מה אתה עושה ולמה התינוק בוכה, הוא עונה: זה לא אני, אני אוהב אותו מאד… וככה גדל האדם עם קנאה על השני ולא מבין למה צריכים אותו בכלל. בזה חיים: כי כל החיים של האדם הוא מלא קנאה על הזולת – למה ההוא מצליח ואני לא מצליח, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קנ"ב) כל מי שיש לו קנאה בלבו – עצמותיו מרקיבים; היינו עדיין כשחי מרוב קנאה העצמות שלו נרקבות פשוטו כמשמעו, הוא אוכל את עצמו למה לזולת הולך ולו לא הולך כלום, וזה ממש הורס לו את הבריאות. וכן רואים את זה אצל נשים שיש אצלן מדת הקנאה בצורה קיצונית לגמרי, כמאמרם ז"ל (מגילה י"ג) אין אשה מתקנאה אלא בירך חברתה; כל אשה חושבת שלזולתה יש בעל יותר טוב וכו', ושחברתה מקבלת מבעלה יותר יחס ממה שהיא מקבלת וכו', תמיד היא מקנאה בזולת, וכך חיים עם זה, וזה הורס את האדם לגמרי. וכך אמר רביז"ל (ספר המדות אות כעס סימן כ"ב) על ידי קנאה בא לכעס; עד שאדם הורג את השני רק מחמת קנאה, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות קנאה סימן ג') על ידי קנאה בא שפיכות דמים. בזה מתים: כי כבר אמר רביז"ל שממדת הקנאה לא יכולים לצאת, ואם היה נפטר יכול להגביה את עצמו לראות כמה אנשים מלווים אותו בעת הלוויה, היה מקנא מאד מאד למה אין לו לוויה כל כך גדולה כמו שהיה לפלוני או לאלמוני…
הכלל – הקנאה הורסת את האדם לגמרי, וכל הגלות שלנו היא רק מחמת הקנאה והשנאה, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות קנאה סימן א') כשיתבטל הקנאה אזי יהיה קיבוץ גלויות.
ולכן צריכים הרבה הרבה לעבוד על עצמו, ולעקור ממנו את מדת הקנאה, שלזה זוכים רק כשמקורבים אל הצדיק האמת שהוא רביז"ל, כמו שאמר (ספר המדות אות קנאה סימן ה') על ידי ביאתך להצדיק יתבטל ממך הקנאה; וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רפ"ד) שהס"מ לפעמים מעשיר אדם באיזה ענין, כדי שכולם ירוצו ויעשו את העסק הזה, כי לפעמים נותנים לאדם עשירות גדול, וכל העולם מתקנאים בו ורודפים אחר הממון והעשירות, ומבלים ימים ושנים על זה, והכל מחמת קנאה והסתכלות שמסתכלין על זה שנתעשר כל כך, ואחר כך אינו עולה בידם כלום. וכל זה מעשה הס"מ שהשתדל בזה להזמין עשירות גדול לאחד, כדי שהרבה הרבה אנשים יבלו ימיהם ושנותיהם חס ושלום על ידי מדת הקנאה שיקנאו את הזולת, וגם כן רצים להתעשר, כי אומרים לעצמם: מה פתאום שהזולת יהיה עשיר ואני לא יהיה עשיר? אשרי מי שפותח את העינים ורואה מה לפניו שאין מה לקנאות בשום בריה שבעולם, וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות קנאה סימן ד') על ידי קנאה בממון חברו נעשה שוטה; ורואים שבני אדם פשוט משתגעים מחמת מדת הקנאה. ולכן אשרי אדם שעוקר מעצמו את המדה המגונה הזאת, ואז דייקא יחיה חיים טובים חיים נעימים, ויעבור את העולם בשמחה עצומה, כי מי שאין לו קנאה על אף אחד, הוא נכלל בו יתברך, ששם כולו טוב, אשרי לו.
|