שאלה:
מאת תמר:
לכבוד מוהרא"ש הקדוש. ברוך השם במשפחה של בעלי ארבעה אחים מתוך חמישה נהיו חסידים של הצדיק, ויש לפנינו בעיה שנשמח לפתרונה: חמי וחמותי גרים בקיבוץ דתי, ומאז שהילדים שלהם התחזקו – הילדים לא אוכלים מהאוכל של הקיבוץ בכלל, גם לא דברים שהם פרווה. דבר זה מכעיס את חמי, ומקשה מאוד על חמותי, כי אמנם היא מבשלת מכל הלב, אך היא כבר לא צעירה, ובפעם האחרונה שהיינו שם היא שיתפה אותי שזה ממש גומר אותה פיזית לעמוד ולבשל את כל האוכל, מה גם שזה מצער אותה שיש לה אוכל חינם מטעם הקיבוץ, והיא צריכה להוציא כספים כדי לקנות הכול בחוץ. בגלל שהילדים לא מוכנים לאכול מהאוכל של הקיבוץ, נוצרות להם הוצאות גדולות, שגומרות להם את התקציב החודשי שמקבלים מהקיבוץ. מלבד זאת, זה גורם לה למריבות עם בעלה, כי מרוב שאין לה כח לבשל היא רוצה להתארח, אך בעלה אוהב להישאר בבית. לאחרונה היא אמרה לי שאין לה כח לחגים בגלל המחשבה על כמות הבישולים שהיא תצטרך לבשל כשהילדים ירצו לבוא ולהתארח. ביקשתי מבעלי שיכנס למטבח ויבדוק אם הם עומדים בכללי הבד"ץ, אך הוא מפחד ולא בטוח בכלל מה הכללים שהמטבח צריך לעמוד בהם כדי שהם יוכלו לאכול ממנו, ולכן חמותי ביקשה להתייעץ אתכם. לעניין הבשר והעוף – אין שאלה, וברור לנו שאי אפשר לאכול שם, השאלה היא האם אפשר לאכול מהסלטים והתוספות, למשל תפוחי-אדמה אורז וכו'. יש לציין שבמטבח יש אחראי מטעם הקיבוץ שאחראי על כל הברירה של האורז וכו', וכל הירוקים כגון חסה ופטרוזיליה הם מתוצרת מהדרין נקייה מחרקים. המטבח הבשרי והמטבח החלבי נפרדים לגמרי ונמצאים בחדרים נפרדים, מכונת ניקוי הכלים גם היא נפרדת, מה גם שהמטבח מחויב לכשרות מהדרין. אחד האחים של בעלי בדק, ומצא שכל חומרי הגלם הם בהכשר הבד"ץ וכל הטבחים יהודים. בכל מקרה, כשאנו מגיעים לבית שלהם אנחנו מפרישים מעשרות מכל הירקות והפירות בלי שם ומלכות. האם הצדיק יכול לפסוק לנו אחת ולתמיד האם אפשר לאכול את האוכל הפרווה שמכינים שם? תודה מראש, ושתהיה שנה טובה ומתוקה מלאת בריאות וכוח לצדיק.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
|
בעזה"י יום א' לסדר נצבים וילך י"ט אלול ה'תשע"ג
שלום רב אל תמר תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
צריכים להשתדל מאד מאד לברוח ממחלוקת, ובפרט לא לצער את האבא והאמא, שזה עוון חמור מאד מאד, כמאמרם ז"ל (ירושלמי פאה פרק א' הלכה ה') אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצירה בשבת, והלך רבי טרפון והניח שתי ידיו תחת פרסותיה והיתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למטתה. פעם אחת חלה ונכנסו חכמים לבקרו, אמרה להן: התפללו על טרפון בני שהוא נוהג בי כבוד יותר מדאי. אמרו לה: מה עביד ליך? ותניית להון עובדא. אמרו לה: אפילו עושה כן אלף אלפים, עדיין לחצי כבוד שאמרה התורה לא הגיע; רואים מכל זה מה זה לצער אמא וכו', שרבי טרפון שהיה תנא קדוש ונורא מאד, לא רצה שהאמא שלו תדרוך יחפה, אז הוא שם את שתי כפות ידיו תחתיה כדי שתדרוך עליהן וכו', ואף על פי כן אמרו שעדיין לא הגיע לחצי כבוד מה שהתורה מבקשת מהילדים לכבד את ההורים.
בדבר פרווה אין על זה שום שאלה, אלא לבדוק מי המשגיח, ואתם ממילא מעשרים את הירקות, אז אין שום בעיה, ואם באמת יש שמה משגיח ירא שמים, אזי יכולים לסמוך עליו, ואם אתם רוצים להחמיר – אתם יכולים להביא את הבשר שלכם ולבשל.
אבל אני הייתי מציע שהגיע הזמן שכל האחים יזמינו על החג את ההורים המבוגרים, כי מספיק עבדו ועמלו ההורים היקרים של הילדים, ועכשיו מגיעה גם להם מנוחה, ולכן מה טוב ומה נעים שהילדים יזמינו את ההורים אליהם.
עם כל זאת אם זה בלתי אפשרי, וגם יוצאת מזה מחלוקת, צריכים לברוח מזה לגמרי.
אני בטוח שיש פתרון ובפרט שזה קיבוץ דתי, והיום יכולים לקנות בשר בהכשר בדצי"ם יראי השם, כגון 'עטרה' או של הרב לאנדא שליט"א, או משאר בתי דינים מפורסמים ליראי השם וכך אתם לא צריכים לבוא לידי מחלוקת שזה מאד מאד גרוע, ובפרט כשזה נוגע בענין כיבוד אב ואם.
הקדוש ברוך הוא העושה שלום בין עם ישראל, יעשה שלום במשפחתכם, ותגרמו נחת רוח לההורים שאין למעלה מזה.
המאחל לך כתיבה וחתימה טובה |
 |
|