שאלה: מאת מאיר: שלום לכבוד קדושת האדמו"ר שליט"א. אני מאחל לך רפואה שלימה ושהשם ייתן לך כוח להנהיג אותנו עוד הרבה שנים. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר נצבים וילך י"ט אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל מאיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל קירב את שלושת האפיקורסים הכי גדולים באומן, עד שאחד מהם – הירש בער הורוויץ שהיה כופר בעיקר וכו' וכו' חזר בתשובה, ורביז"ל ציווה את מוהרנ"ת ז"ל שהוא ידבר איתו. והיה דרכו לשאול את מוהרנ"ת ז"ל הרבה קושיות באמונה, וכן שיסביר לו הרבה מאמרי חז"ל שהיו קשים להבנה על פי שכל, ופעם שאל את מוהרנ"ת ז"ל על מאמרם ז"ל (שבת י"ג:) קשה רימה למת כמחט בבשר החי, שנאמר (איוב י"ד כ"ב) "אך בשרו עליו יכאב ונפשו עליו תאבל", שיסביר לו בשכל אנושי איך זה יכול להיות, הרי הוא נפטר ומת וכו' ואיך הוא יכול להרגיש כמו שדוקרים עם מחט לחי? והסביר לו מוהרנ"ת ז"ל על פי שכל באופן נפלא, והאפיקורס הזה קיבל את תשובת מוהרנ"ת ז"ל. ובעת שהסביר לו מוהרנ"ת ז"ל ישב שמה אחד מתלמידי מוהרנ"ת ז"ל, ענה ואמר התלמיד למוהרנ"ת ז"ל: גם לי היה קשה מאד להבין את המאמר חז"ל הזה, ועכשיו כפי ההסבר שלכם זה מתיישב על לבי, והקפיד עליו מוהרנ"ת ז"ל מאד, ואמר: מה? אתה צריך הסבר על דברי חכמינו הקדושים? אצלי אם חכמינו הקדושים אמרו משהו, הרי הקדוש ברוך הוא אומר את זה דרך החכמים, כאומר שאסור להרהר על דברי חכמינו הקדושים כלל, ואם הם אמרו משהו – בוודאי כך הוא, ואם אנחנו לא מבינים, החסרון זה בדעתינו המצומצמת והפגומה לגמרי וכו'. והנה האריז"ל אמר שעל כל פסוק בתנ"ך יש ששים ריבוא פירושים בפשט, ששים ריבוא פירושים ברמזים, ששים ריבוא פירושים בדרושים, וששים ריבוא פירושים בסודות, וזה רק על פסוק אחד (ועיין בספר 'נהר שלום' (דף י עמוד ב'): ומאור גוף התורה מאירים ומתפשטים ששים ריבוא מיני פירושים על פי הפשט לששים ריבוא פרצופי העשיה שהם פרצופי הנפש רוח נשמה חיה יחידה דנפש, דכל פרצוף מששים ריבוא פרצופים, כמו כן יש כל כך הרבה פשטים רמזים ודרשות וסודות, עיין שם). אין טעם ואין מקום להסביר לך שכל דברי חכמינו הקדושים הם אמת אפילו על פי פשוטן של דברים, ואפילו שאנחנו לא מבינים את זה, ואפילו הגוזמאות של רבה בר בר חנה וכדומה, יש בהם אמת גם בפשוטן של דברים, מלבד הרמזים והדרשות והסודות שיש בהם, ואף שיש דברים שהם למעלה מהשגתינו, ולא ניתן להבין את זה בכלל בדרך פשטות וכו', עם כל זאת דברי חכמינו הקדושים הם אמת ויציב, רק המח הפגום שלנו לא יכול להבין, ומכל שכן מי שחטא בהמון חטאים וכו' וכו', ועדיין הראש והמח שלו מלא זבל וטינוף וניאוף וצואה, איך הוא יכול להבין את דברי חכמינו הקדושים כפשוטם? וכבר הסבירו חכמי הדורות שבדור האחרון לדוגמא כשאמרו שיש עוף שהטיל ביצה על ששים כרכים והחריב אותם לגמרי, איך יכול להיות במציאות דבר כזה? והסבירו פשוט דבר שלא הבינו כל הדורות: בא מטוס כדוגמת עוף, והטיל פצצה כגודל ביצה, והחריבה ששים עיירות וכו', האם יש בזה גוזמא? האם זה למעלה מהמציאות? הרי לצערינו הרב אנחנו עדים לזה יום יום, שהיום יש פצצות כאלו בגודל ביצה, שיכולות להחריב בפעם אחת עיירות שלימות וכו', וזו רק דוגמא אחת לקרב לנו אל השכל המגושם שלנו שנבין איזה רמז בדבריהם הקדושים של חכמינו הקדושים.
על אחת כמה וכמה שאתה מביא רשימה של כל מיני חיות שהיו מצויות בעולם, וכן שיש סוגי כינים ויתושים שנוצרים מעפר וכו', איך אתה לא מתבייש לכתוב דברים כאלו "כל אדם רציונאלי יודע שאין דברים כאלו ואין יצורים מוזרים כאלו בעולם"?! הזמן אינו בידי להביא לך עכשיו על המקום מכמה וכמה אנציקלופדיות של כמה דורות ותראה שכן יש דברים כאלו בעולם, הן חיות, והן דגים, והן צמחים, שהזכירו חכמינו הקדושים, כי כל דבריהם הם תורת אמת תורת חיים, שכל תנא וכל אמורא קיבל את חלקו מהר סיני וגילו דברים כאלו שלקח למדענים דורות שלמים להודות לדברי חכמינו הקדושים, שהם אמת ודבריהם אמת, וכבר הביאו בדברי רבי שמעון בן יוחאי: אית ארעא תחות ארעא, היינו עד קלומבוס חשבו שיש רק חצי כדור העולם העליון, ואף אחד לא חלם שיש עוד חצי כדור העולם התחתון, וחושבים שקלומבוס גילה את ארצות הברית בשעה שזה כבר מובא בזוהר לפני אלפיים שנה שגילה את זה רבי שמעון בר יוחאי, ואף אחד לא יודע את זה, ורק חושבים שקלומבוס גילה את חצי העולם התחתון שיש שמה ישוב עם אנשים.
וידוע, שלפני שעוד חלמו שיהיה מטוס שיסיע אנשים באויר כבר גילה רביז"ל ואמר "עוד יהיה כלי כזה שיעוף ויסיע אנשים ממקום למקום". מי היה מאמין בימים ההם שבאמת יהיה דבר כזה מטוסים? וכן רבי אברהם בן רבי נחמן ז"ל אמר פעם לאנשי שלומינו באומן עוד יהיה זמן שנתפלל ותיקין באומן וארוחת צהרים נאכל בירושלים, וחשבו שהוא סתם מדמיין וכו', כי איך יכול להיות דבר כזה? והנה במשך כל השנים שאנו נוסעים כבר אל ציון רביז"ל במשך חמשים שנה משנת תשכ"ד עד עכשיו היה רק פעם אחת שנסע מטוס משדה תעופה בעטרות (שהוא סמוך לירושלים) עד שדה התעופה באומן, ולקחה הטיסה בסך הכל שלש וחצי שעות, ונתקיים מה שהוא אמר, ולא כמו שחשבו אז שהוא מדמיין וכו'.
על כל פנים, איך שהוא, אחד מקנייני התורה הוא שאדם צריך להיות מכיר את מקומו; כשאדם רואה משהו בדברי חכמינו הקדושים אפילו שזה פלא על גבי פלא, צריך לדעת שחכמינו הקדושים ראו את הכל על ידי השפע האלקי שנשפע עליהם וכו' וכו', ואנשים קטני ערך שראשם מלא צואה וטינוף וניאוף וכו', איך הם יכולים להבין בדבריהם, מאחר שראשם מלא זבל ולכלוך וכו'… ולא בחינם שהירבה רביז"ל לדבר הרבה מאמונת חכמים, ובפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שעל ידי אמונת חכמים יכול להנהיג את המח שלו וכו', ומי שאין לו אמונת חכמים יש לו צואה ומותרות בראשו, עיין שם.
אשרי מי שמחזק את עצמו באמונת חכמים, ויודע שדברי חכמים אמת, והתורה היא תורת אמת, תורת חיים, ואז ימצא כל חכמת העולם בדברי חכמינו הקדושים, והיום אפילו המדענים הכי גדולים מתפלאים איך ידעו חכמינו הקדושים לפני אלפיים שנה מה שהם המציאו עכשיו כידוע ומפורסם דבר זה.
|