שאלה: מאת יהודה: שלום לכבוד הצדיק מיבנאל שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר נצבים וילך כ"ג אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מוהרנ"ת ז"ל אמר שבמגילת סתרים לא פירט רביז"ל ממלחמת גוג ומגוג, משמע מזה שמלחמת "גוג ומגוג" תהיה גודל האפיקורסות שתתפשט בעולם, שזה יעשה שמות רחמנא ליצלן, כי בלי אמונה באל אחד – בו יתברך, העולם תוהו ובוהו פשוטו כמשמעו, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ה) שהולך אפיקורסות גדול על העולם, וכן סיפר כמה פעמים שהולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוונותינו הרבים בעולם, אשרי מי שיחזיק עצמו באמונה באלו העיתים. ואמר: אף על פי שאינו מועיל כלל מה שהוא מספר זאת, שיהיה אפיקורסות בעולם ושצריכין להתחזק עצמו באמונה, כי אף על פי שהוא אומר זאת, אף על פי כן מתגברת האפיקורסות והבלבולים, כי הלא גם דניאל וכיוצא הודיעו מקודם, שקודם שיבוא משיח יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים, "והרשיעו רשעים והמשכילים יבינו" (דניאל י"ב י'), ואם כן מאחר שהודיע מקודם שזה יהיה הנסיון קודם ביאת משיח שיתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים באמונה, ומי שיזכה לעמוד בנסיון וישאר קיים באמונתו, אשרי לו ויזכה לכל טוב המעותד לבוא לנו במהרה בימינו אשר ניבאו עליהם כל נביאינו וחכמינו מקודם, ואם כן היה ראוי שכל אחד ישכיל ויחוס על עצמו להשאר קיים חזק באמונתו, ולא יהיה לו עוד שום נסיון וצירוף כלל מאחר שכבר הודיעו זאת מקודם, ובאמת אף על פי כן, אף על פי שהודיעו זאת מקודם אף על פי כן יהיה נסיון גדול ורבים ירשיעו, כמו שכתוב (דניאל י"ב י') "והרשיעו רשעים". אך אף על פי כן אני מודיע זאת מקודם בשביל אותן מעט הכשרים שיחזקו עצמן באמונתן, ובודאי יהיה להם מלחמות גדולות בדעתן, למען יהיה להם למשיב נפש והתחזקות והתאמצות יותר כשיראו שכבר דיברו מזה מקודם. וכן הוא (שיחות הר"ן סימן ר"כ) פעם אחת אמר רביז"ל לאחד: אגלה לך סוד, שיהיה אפיקורסות גדול בעולם, כי מלמעלה יבוא אפיקורסות בעולם בשביל נסיון. ואני יודע שאנשים שלי גם בלא זה יתחזקו באמונה באמת וישארו קיימים באמונתם, אך אני מגלה לך זאת כדי שיתחזקו יותר כשיראו שדיברו מזה מקודם. וכדברים האלה נשמע מפיו הקדוש כמה פעמים. והיה מתאנח מאד על זה ואמר רביז"ל: אוי, איך יוכלו לעמוד אנשים מועטים נגד כל העולם? והנה סמוך מאד אחר הסתלקותו של רביז"ל ראינו בעינינו זאת, שתיכף התחיל להתפשט אפיקורסות גדול בעולם מה שלא היה כזאת מימי קדם. כי אף על פי שכבר התחיל לצמוח נגע המספחת הזאת במדינות רחוקות, האפיקורסים המפורסמים דשם כמפורסם, וחיברו חיבורים רעים מכתבי עת ועיתונים מלאים מינות ואפיקורסות, אבל עדיין לא נתפשטה הנגע במדינתנו עד אשר בימינו אחר הסתלקותו של רביז"ל והסתלקות עוד גדולי הצדיקים הקדושים זי"ע, פשתה נגע המספחת הרעה הזאת גם במדינתנו. וכבר צווחו ככרוכיא הצדיקים והכשרים שבדורותינו אלה ואין שומע להם, כי ידם תקפה בעוונותינו הרבים. אוי לנו מה שהגיע לנו בדורותינו אלה. ועל ידי זה נצמחה הגזרה הרעה בימינו שנמשכה על ידם, אוי מה היה לנו. ונתקיים בעוונותינו הרבים כאשר הודיע לנו רביז"ל מקודם ברוח קודשו ועדיין הולכים ומתפשטים בכל עת. אוי מי יודע מה יהיה בימים הבאים, עיין שם. ובאמת רואים איך שכל העולם כולו נשתנה דייקא על ידי הכפירות והאפיקורסות שנתפשטה בכל העולם כולו, שגם אומות העולם לא לחמו ביניהם הן במלחמת העולם הראשונה, והן במלחמת העולם השניה, שברציחה כזו הרגו וטבחו ושרפו וחנקו מילי מליונים חפים מפשע, ואף שמעולם אומות העולם היו רוצחים וכו', אבל מה שקרה במאה השנים האחרונות, זה אין לתאר ואין לשער כלל, ובפרט מה שעשו לעם ישראל רציחות כאלו באכזריות הכי גדולה שהרגו וטבחו ושחטו בכל מיני מיתות משונות מיתות אכזריות אנשים נשים וטף חפים מפשע, דבר כזה שלא נשמע מאז שהעולם קיים, ועל אחת כמה וכמה מה שירדה טומאת וזוהמת הכפירות והאפיקורסות במאה השנים האחרונות, שמד המוני – שמליונים יהודים לא יודעים מה זה "שמע ישראל הוי"ה אלקינו הוי"ה אחד", היש עוד מלחמת גוג ומגוג יותר גדולה מזו? וכבר אמר רביז"ל שחכמינו הקדושים אמרו (בראשית רבה פרשה ל"ג סימן ו') על הפסוק (יחזקאל כ"ב) "ארץ לא מטוהרה היא ולא גושמה ביום זעם", אף שהמבול היה בכל העולם כולו, אבל בארץ ישראל לא היה המבול, ואיתא שהמבול שטף את כל ארץ ישראל, וכך נמחקו מעל פני האדמה כל אלו שגרו שם, וסיים רביז"ל: כמו כן, קודם ביאת המשיח יהיה מבול של אפיקורסות, ויכנסו כפירה וספיקות גם בין יראי השם, ובזה הלשון אמר: "עס וועט אפ שווענקען אפילו אין די כשר'ע הערצער", אשרי מי שיחזק את עצמו עכשיו באמונה פשוטה בו יתברך, ויעסוק להחדיר בכלל נשמות ישראל את האמונה הקדושה, כי באמת עם ישראל בשורשם הם נאצלים מהאין סוף ברוך הוא, וכיון שהמינים והאפיקורסים עקרו אותם משם וכו', עובר עליהם מה שעובר וכו' וכו', וכיון שבא יהודי מאמין בהקדוש ברוך הוא, ומחדיר בהם אמונה פשוטה בו יתברך, על ידי זה גם הם נתעוררים לבטל את עצמם אל האין סוף ברוך הוא, כי הנשמה היא חלק מהאמונה, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רע"ד). ולכן כשמדברים עם יהודים רק דיבורי אמונה והשגחה פרטית, על ידי זה גם הם נדבקים בו יתברך, ומתעוררים מאד מאד להתקרב אליו יתברך, ולכן בעיתים הללו צריכים לדבר רק מאמונה פשוטה בו יתברך, ודייקא על ידי זה נזכה להנצל ממלחמת גוג ומגוג, שזה בעצמו כפירות ואפיקורסות, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח.) כל המקיים שלש סעודות בשבת ניצול משלש פורעניות – מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנם, וממלחמת גוג ומגוג. ולכן אשרי מי שנזהר בשמירת שבת, ומתענג בשלוש סעודות בשבת, ועל ידי זה יהיה ניצול מכל הצרות שבעולם, ולכן אנחנו רואים שהס"מ מתלבש בעיקר על שמירת שבת, לבטל מעם ישראל את השבת, ולכן אשרי מי שנזהר בשמירת שבת, ואז ינצל מכל צרה וצוקה, וימחלו לו על כל עוונותיו, כמאמרם ז"ל (שבת קי"ח:) כל המשמר שבת כהלכתו – אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו, שנאמר (ישעיה נ"ו ב') "אשרי אנוש יעשה זאת ובן אדם יחזיק בה שומר שבת מחללו ושומר ידו מעשות כל רע", אל תקרי מחללו אלא מחול לו.
|