שאלה: מאת אסף: שלום. מה עדיף: לקרוא בכל יום את עשרת המזמורים של ה'תיקון הכללי' או לקרוא עשרה מזמורי תהילים לפי הסדר, ובכך לסיים את ספר תהילים פעמיים בכל חודש? תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ב' ה' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שרביז"ל אמר (שיחות מוהר"ן סימן קמ"א) על התיקון הכללי שגילה לעם ישראל, שזה תיקון גמור לפגם הברית, וכמה וכמה צדיקים גדולים שרצו לעמוד על ענין זה ונתייגעו למצוא לזה תיקון גמור, וקצתם לא ידעו כלל מהו ענין זה וכו', וקצתם התחילו לידע קצת בענין תיקון זה וכו', ונסתלקו לעולמם באמצע עסקם בזה ולא גמרו וכו', ולי עזר השם יתברך שזכיתי לעמוד על זה בשלימות. וענין תיקון זה על ידי אמירת העשרה קפיטל תהלים הוא דבר חדש לגמרי חידוש נפלא, כי הוא תיקון נפלא ונורא מאד מאד, ומי שיוכל לילך למקוה ואחר כך יאמרם בודאי מה טוב, אך אפילו אם הוא אנוס שאי אפשר לטבול כגון שהוא חולה או שהוא בדרך, אף על פי כן אם יאמרם אשרי לו, כי הם תיקון גדול ונורא מאד, ואם יאמרם בכונה כראוי בודאי מה טוב, אך גם האמירה בעצמה מסוגל מאד. ואמר רביז"ל כי לא נודע זאת מיום בריאת העולם. מסתמא הייתי רוצה לבטל את התאווה הזו לגמרי וכו', אך אי אפשר זאת לא בגשמיות ולא ברוחניות. בגשמיות אי אפשר כי היה צריך לבטל ולשנות הטבע של כלליות בני האדם בתמידות, וזה דבר שאי אפשר, כי אפילו משה רבנו וכיוצא שביטל הטבע היה רק לפי שעה ובדבר פרטי, כגון קריעת ים סוף, או בקיעת הירדן וכיוצא, שהיה רק לפי שעה וכו', אבל לבטל הטבע של כלליות בני אדם, כי כל אחד ואחד בהכרח לבטל ולשנות הטבע אצלו, וגם צריך לבטל ולשנות הטבע תמיד וזה דבר שאי אפשר וכו'. וגם ברוחניות אי אפשר וכו', אך העשרה קפיטל תהלים האלו הנקראים תיקון הכללי הם דבר נפלא ויקר ומועיל מאד. גם יחד כבר רביז"ל שני עדים על דבר זה, ואמר שגם כי ימלאו ימיו, אזי אחר הסתלקותו מי שיבוא על קברו ויאמר שם אלו העשרה קפיטל תהלים ויתן פרוטה לצדקה, אפילו אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאד מאד חס ושלום, אזי אתאמץ ואשתדל לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו וכו', ואמר אני חזק מאד בכל הדברים שלי, אך בזה אני חזק ביותר שאלו העשרה קפיטל מועילים מאד מאד. ואלו הן העשרה קפיטל תהלים: ט"ז, ל"ב, מ"א, מ"ב, נ"ט, ע"ז, צ', ק"ה, קל"ז, ק"נ. ויאמרם כסדר שהם כתובים בתהלים. ואמר שהוא תיקון הכללי, כי כל עבירה יש לה תיקון מיוחד אבל תיקון הזה שהוא תיקון הכללי כלול כבר מכל התיקונים. גם אמר והזהיר רביז"ל שענין הזה של אלו עשרה קפיטל תהלים שנקראים תיקון הכללי, יאמרו ויגלו ויפרסמו בפני הכל. ואמר רביז"ל אף על פי שהוא דבר קל לומר עשרה קפיטל תהלים, אף על פי כן גם זה יהיה כבד מאד לקיים, וכן נתקיים עתה בעוונותינו הרבים שמחמת ריבוי המחלוקת רוב ההמון עם רחוקים מאד לקיים זאת, ורביז"ל הודיע כל זאת מקודם, ואנחנו עשינו מה שמוטל עלינו להודיע התיקון לכל החפץ להתתקן, וכל אחד הטוב בעיניו יעשה, השומע ישמע, והחדל יחדל, ואנחנו את נפשנו הצלנו. ולכן אתה צריך לדעת שאלו שני דברים: את התיקון הכללי צריכים לומר בכל יום ויום חוק ולא יעבור, כי מלבד שהוא תיקון הברית, אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) שזה מסוגל גם לפרנסה בנקל, ולומר תהלים כסדרן זה דבר גדול מאד, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ג) שתהלים מסוגל לתשובה, ולכן עליך לדעת אשר הם שני ענינים נפרדים, תיקון הכללי צריכים לומר בכל יום חוק ולא יעבור, ובפרט מי שיודע בנפשו שפגם בבריתו, עליו לאומרו כל ימי חייו, ואמירת תהלים כסדרן זה דבר שני, וכבר אמר החכם מכל אדם (קהלת ז' י"ח) "טוב אשר תאחז בזה וגם מזה אל תנח את ידך כי ירא אלקים יצא את כולם".
|