שאלה: מאת יעקב יצחק: לכבוד מורנו הרב שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' בין כסה לעשור ח' תשרי ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יעקב יצחק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אסור לך להשבר משום דבר שבעולם, אדרבה, תמשיך לקרב רחוקים שזה מאד מאד חשוב בעיניו יתברך, כמובא (תרומה קכ"ח:) תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא, ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא. גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום". וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי. כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחושך אור לישרים" וגו'. [בוא וראה, כל מי שאוחז בידם של החייבים, ומשתדל שיעזבו את דרכיהם הרעות וכו', עולה במעלת הקדושה למקום שאף אחד לא יכול לעלות שמה וכו', והוא גורם להכניע את הסטרא אחרא, והוא גורם שיתייקר שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וגורם שבזכותו כל העולמות יש להם קיום, וזוכה לראות בנים לבניו, וזוכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם ובעולם הבא, וכל הבעלי דינים לא יכולים לדון אותו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ונכנס בשלוש עשרה שערים של רחמים למעלה בשמים, ואין מי שימחה בו]. עם כל זאת, עליך לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קי"ט) שזה דבר גדול מאד כשאוחזין בזה, דהיינו כשאוחזין בזה שהוא מרוצה וחפץ ומשתוקק מאד שחבירו יהיה איש כשר וצדיק אף על פי שהוא לא יהיה חס ושלום, זהו מעלה גדולה מאד. וכתב מוהרנ"ת ז"ל (שם) שכך היה הלשון שאמר רביז"ל, שהוא מרוצה אף על פי שאני איני זוכה חס ושלום לעבוד את השם יתברך, על כל פנים יעבוד ישראל השני את השם יתברך, זהו דבר גדול מאד כשאוחזין בזה. כך שמעתי מפיו הקדוש, ולפי דעתי נדמה לי שזהו דבר פשוט מאד, כי בוודאי אני רוצה וחפץ מאד ומשתוקק ומתגעגע מאד שיהיו כל ישראל כשרים וצדיקים אמתיים, אפילו אם לא אזכה אני לזה, על כל פנים יהיה חברי בני גילי, וכל ישראל צדיקים נוראים אמיתיים. כי זה עיקר האהבה והרחמנות שצריכין לרחם אחד על חבירו ועל כל ישראל – שיזכה לתכלית האמתי להיות כרצונו הטוב באמת שזהו עיקר טובתן של ישראל, אבל ידעתי שיש בני אדם שכשהם נופלים חס ושלום מעבודת השם יתברך, מכל שכן וכל שכן אותן שנכשלין באיזה תאוה רעה או בעבירה חס ושלום, הם שונאים ומתגרים במי שעוסק בעבודת השם יתברך, ורוצים להפילו חס ושלום, ומחלישים את דעתו מאד, ומבזים אותו בכמה לשונות, וגם אומרים לו שגם הוא יפול כמו שנפל הוא רחמנא ליצלן. כמו שראיתי כמה מהחסידים של עכשיו שלפני כמה שנים התחילו קצת בעבודת השם יתברך ואחר כך נפלו למה שנפלו כל אחד לפי נפילתו רחמנא ליצלן. ואחר כך כשראו בני הנעורים הרכים בשנים כשנתעוררו בעבודת השם יתברך, והתחילו להתפלל בהתלהבות בלב שלם ולהתמיד בלימודו וכו', כאשר מצוי עכשיו כמה בני הנעורים הכשרים המשתוקקים מאד מאד להשם יתברך ומתחילים להתפלל בכל לב בכוונה גדולה וכו', וכשרואים אלו החסידים הנפולים אותם, הם שוחקים מאד מהם ומבזים אותם ומחלישים את דעתם מאד מאד ואומרים להם שאין ממש בעבודתם וכו' – כל זה מחמת קנאה, מחמת שהם נפלו הם רוצים חס ושלום שגם השאר יהיו כמותם רחמנא ליצלן. ובאמת צריך שיהיה בהיפך, כי על כל פנים אם אני לא יכול לזכות להיות איש כשר, שחברי יהיה איש כשר. ולכן אל תהיה בטלן, אתה תראה להמשיך לקרב רחוקים ואל תסתכל על עצמך כלל, וסוף הכבוד לבוא שיתגלה גם אליך מלך הכבוד בעצמו, ותרגיש את אמתת מציאותו יתברך אשר מלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, רק חזק ואמץ מאד לא להשבר משום דבר בעולם.
|