שאלה: מאת יעקב: אני מודה להשם יתברך שיש לי זכות לשאול את הרב שאלה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ראה להתמיד בספרי רביז"ל ושם תמצא דרך קלה ונעימה איך להתעלות בעבודת השם יתברך, ובפרט תהיה רגיל בלימוד שיחותיו הקדושות של רביז"ל, שבספרי 'שיחות הר"ן' ו'חיי מוהר"ן', אשר ידוע מה שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו, יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד), אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה. [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים. כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו, וכן להיפך, מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. אם אתה רוצה באמת דרך אמיתית בעבודת השם יתברך, יש רק דרך אחת – להיות רק בשמחה ולמסור את נפשו על נקודת השמחה, ולשמוח בנקודת יהדותו, ויעשה כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, כי תהלה לאל יש לכל בר ישראל מצוות רבות תחת ידו, והוא לא מרגיש את זה, והוא מסתובב מיואש ומדוכא ושבור וכו' וכו', כאילו הוא הכי גרוע בעולם, ומחפש דרכים בעבודת השם יתברך וכו', הנהגות חדשות וכו', בשעה שיש לו בכל יום למעלה ממאה מצוות, כמאמרם ז"ל (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ה') תני בשם רבי מאיר: אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצות בכל יום – קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה, ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה, ומתפלל שלשה פעמים של שמונה עשרה, וחוזר ועושה שאר מצות ומברך עליהן. וכן היה רבי מאיר אומר: אין לך אדם בישראל שאין המצות מקיפות אותו – תפילין בראשו ותפילין בזרועו, ומזוזה בפתחו, מילה בבשרו, ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו. הוא שדוד אמר (תהלים קי"ט) "שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך". וכן הוא אומר (תהלים ל"ד) "חונה מלאך הוי"ה סביב ליראיו ויחלצם". וכל הצרה שאדם לא מקיים אותן בשמחה, ולכן הוא מחפש כל מיני דרכים וכו', והנהגות ישרות וכו', אשר לפני כל בר ישראל יש בכל יום לכל הפחות מאה מצוות, ועיקר הבעיה שהוא לא שמח, ובזה הוא מראה שהוא רחוק לגמרי מהקדוש ברוך הוא, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלוקיו, כי שמחת המצוה מראה את טוהר הלב של האדם, שכוונתו לעשות רצונו יתברך באמת בלי שום חשבונות פרטיים, ולכן מה אתה מחפש דרכים חדשים וכו'? זה בא מדמיונות. יעזור הקדוש ברוך הוא שתהיה תמיד שש ושמח, ותציית את רביז"ל ולא תחפש אחר דרכים חדשות. יסוד היסודות אצל רביז"ל היה לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמורה, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק, (פשיטות) שהיה מדבר הרבה ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות, ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע. ואמר: אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד). והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר: איי איי פראסטיק. גם אמר: שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו', ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. אשרי מי שיקיים את זה בלי חכמות, וזה יביא אותו אל השלימות הכי גדולה שרק יכול להיות.
|