שאלה: מאת נחום: שלום לרב הצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' מחרת יום הכיפורים שם השם [ו'] י"ג תשרי ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נחום נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שזכית לחזור בתשובה שלימה אליו יתברך, אשר אין למעלה מזה, וכך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.): במקום שבעלי תשובה עומדים – שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד; והסברה הוא פשוטה, כי זה שחזר בתשובה כבר היה במקומות הכי ירודים ומטונפים וכו' וכו', וחזר בתשובה וכו', ואחד שבא מרקע ועבר חרדי וכו', לא היה לו את הנסיונות הקשים והמרים האלו, ולכן אצלו יתברך מאד מאד חשוב בעל תשובה, ואתה צריך מאד מאד לשמוח. והנה, כדי לענות על השאלות שלך וכו', אשתדל לענות אחת אחר השניה: א. ידוע שאצל רביז"ל לא היה הקפדה מיוחדת על הלבוש, כמובא (סיפורי מעשיות מעשה י"ב) מהבעל תפלה שלא הקפיד על הלבוש באיזה לבוש הם מתלבשים. אצל רביז"ל היה העיקר שלא ילכו עם מלבושים קרועים ומלוכלכים וכו' וכו', כמו שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ז) הבגדים הם בסוד החשמ"ל, שהוא שמירה. ועל כן הבגדים יהיו שלמים תמיד ולא קרועים כי הוא קלקול השמירה, הבגדים בעצמן תובעין את האדם אם לא נזהר בשמירתן לכבדן כראוי ולהחזיקן בנקיות. ב. אם אתה מצליח בישיבתך, אין אתה צריך לעבור לישיבה חסידית, כי ידוע שרביז"ל מאד מאד הפליג במעלת הליטאים, והוא אמר שהם עקשנים מאד מאד גדולים, ודבר רביז"ל צריך להיות בעקשנות מאד מאד גדולה, וגם אני מכיתה א' עד הבר-מצוה למדתי בישיבה ליטאית, וכן כשהתבגרתי למדתי חמש שנים בישיבה ליטאית אצל הגאון המופלא רבי משה פיינשטיין זצ"ל, ולכן אתה לא צריך לשנות את הישיבה. ג. אתה צריך לבקש את הקדוש ברוך הוא שיזמין לך את בת זוגך השייכת לשורש נשמתך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ב.) ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני. ולכן אתה צריך לבקש ממנו יתברך רק את השידוך שלך שהכריזו לך בשמים, ולא תצטרך להדחות בשביל אף אחד. ד. ההורים שלך רוצים רק שיהיה להם נחת ממך, ואם תתנהג כמו שרביז"ל מדריך אותנו, תאמין לי שההורים שלך ירוו רק נחת ממך, כי אצל רביז"ל היה כיבוד אב ואם יסוד גדול מאד מאד, ולכן בזה שתתקן את מעשיך, בזה תגרום נחת רוח מאד מאד גדולה להורים שלך. ה. אדרבה, ככל שאדם לומד יותר את ספרי רביז"ל, יש לו חשק ללמוד גם ספרים אחרים, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) ראוי לאדם שיעבור וילך בזה העולם בכל הספרים הקדושים, וללמוד כולם כדי שיהיה בכל מקום. כמו שנמצא השרים הגדולים שהולכים ועוברים במדינות, ומוציאים הוצאות רבות על זה כדי שיוכל אחר כן להתפאר ולומר שהיה במדינות, כמו שדרך השרים להתפאר ולומר: "הייתי בורשא" וכיוצא בזה. כמו כן, ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של התורה, כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא שהיה בכל מקום, דהיינו בכל הספרים הקדושים, ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה. הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכה לממש ולקיים את דברי רביז"ל בתמימות ובפשיטות גמורה, והעיקר שבכל העיקרים להיות רגיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, שאת זה יכולים לקיים בכל מקום כי מלא כל הארץ כבודו, וזו הייתה אצל רביז"ל עבודה כללית לכל אנשי שלומינו, כמובא (שיחות הר"ן סימן קפ"ה) שלימוד שולחן ערוך בכל יום, וכן להתבודד בכל יום עמו יתברך, זו הנהגה כלליות מרביז"ל לכל אנשי שלומינו, ואנשי שלומינו תמיד היו רגילים לומר שיום אחד שלא מקיימים את שני הדברים האלו, היום הזה אתה לא חסיד ברסלב, כי אם זה היה הדגש של רביז"ל וההנהגה כללית שלו לאנשי שלומינו, א. ללמוד בכל יום שולחן ערוך, ב. להתבודד להקדוש ברוך הוא – אזי אנחנו צריכים לקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמורה בלי שום חכמות. יעזור הקדוש ברוך הוא שתצליח את דרכך.
|