שאלה: מאת עידו: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תולדות כ"ד חשוון ה'תשע"ד שלום וברכה אל עידו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל ההשתלשלות של הגילוי איך שרביז"ל גילה את התיקון הכללי, מובא באריכות בספר "שיחות הר"ן" (סימן קמ"א) קחהו משם, והגם שרביז"ל מדבר שהעיקר זה על מקרה לילה שזה קורה אצל רוב העולם, עם כל זאת מובא שם בזו הלשון: "ואמר שהוא תיקון הכללי, כי כל עבירה יש לה תיקון מיוחד, אבל תיקון הזה הוא תיקון הכללי", עיין שם. וכן מובא (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) ולתקן כל העבירות בפרטיות הם רבים מאד, וכבד על האדם, ואי אפשר לתקן אותם, כי יש דקדוקים ופרטים רבים בכל לאו ולאו, בכן צריך לתקן כלליות הגידים, שהוא בחינת (דברים ד') "ויגד לכם את בריתו", ואז על ידי תיקון הברית, שהוא כלליות הגידין, נתתקן ממילא כל הלאוין שעבר, ונמשך להם לבנונית. ועל שם זה נקרא כלליות הגידין שהוא הברית קודש, 'שדי' על שם ששדי ויורה כחץ לבנונית ותיקונים לכל פרט ופרט כפי צורכו, ואפילו למקומות הצרים והדקים. כי יש מקומות צרים ודקים שאי אפשר לבוא לשם שום תיקון כי אם על ידי תיקון הכללי, שהוא זורק לבנונית ותיקונים גם למקומות הצרים והדקים, בבחינת (איוב כ"ב) "והיה שדי בצריך" ששדי ויורה תיקונין לכל מקומות הצרים וכו', עיין שם. ולפי דברי רביז"ל כאן משמע שהתיקון הכללי הוא תיקון לכל החטאים של כל מיני פגם הברית שבעולם שנכשל בהם האדם וכו', ולכן אשרי מי שמרגיל את עצמו לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי', ובפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קמ"א) אף על פי שהוא דבר קל לומר עשרה קפיטל תהלים, אף על פי כן גם זה יהיה כבד מאד לקיים. וכן נתקיים עתה בעוונותינו הרבים שמחמת ריבוי המחלוקת רוב ההמון רחוקים מאד לקיים זאת, והוא ז"ל הודיע כל זאת מקודם. ואנחנו עשינו מה שמוטל עלינו להודיע התיקון לכל החפץ להתתקן, וכל אחד הטוב בעיניו יעשה, השומע ישמע, והחדל יחדל ואנחנו את נפשנו הצלנו. בענין מי שנכשל במזיד וכו', אתה צריך לדעת שאין דבר כזה שיהודי יחטא במזיד, אלא ידוע מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן פ"ט) שיש חבילות חבילות של עבירות, רחמנא ליצלן, כי (אבות פרק ד') 'עבירה גוררת עבירה', היינו כשאדם עובר עבירה חס ושלום אזי עבירה ראשונה גוררת אותו לעשות עבירות אחרות השייכים לה דייקא, וכן כשעושה עבירה אחרת חס ושלום, אזי גוררת גם כן עבירות השייכים לה, כי כל עבירה ועבירה גוררת עבירות השייכים לה ונגררין אחריה, אבל לא עבירות שאין שייכים לה וכו', עיין שם. לכן לא שייך להגיד שבר ישראל יעבור עבירה במזיד, כי נשמתו קשורה בעולמות העליונים ולא שייך שיעבור עבירה במזיד. הקדוש ברוך הוא יצילנו מכל מיני עבירות שבעולם, ונזכה לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי', שזה תיקון גמור לכל החטאים ובפרט לפגם הברית, וידוע אשר האיש מורם מעם רבי אברהם בן רבי נחמן טולטשינער ז"ל (בעל מחבר ספר ביאור הלקוטים על הליקוטי מוהר"ן) בשעה שדיבר עם איזה בן אדם אמר אחר כך את התיקון הכללי, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ג) הדיבורים של הרשע שהוא בר דעת מולידים ניאוף בהשומע דבריו, ויען שלא יכולים לדעת מי זה וכו', ולכן אחר שדיבר עם איזה אדם, היה רגיל לומר את התיקון הכללי, כדי שהדיבורים של האדם הפגום לא יזיק לו .
|