שאלה: מאת עידו: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויצא ב' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל עידו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"א) שברית ואמונה תלויים זה בזה, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "ובריתי נאמנת לו", כי מי שפגום בברית על ידי זה אמונתו פגומה לגמרי, עד שיש אנשים שכל כך פגמו בברית שקשה להם מאד מאד כל הענין של האמונה הקדושה, ולכן צריכים לבקש על זה בעצמו: רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) באמת אם היה יודע האדם ידיעה בלב שלם שמלא כל הארץ כבודו (ישעיה ו'), והקדוש ברוך הוא עומד בשעת התפילה, ושומע התפילה, ודאי היה מתפלל בהתלהבות גדול, והיה מדקדק מאד לכוון את דבריו. ובשביל שהאדם אינו יודע זאת ידיעה בלב שלם, בשביל זה אינו מתלהב כל כך, ואינו מדקדק כל כך. וכל אחד לפי מיעוט שכלו וידיעתו, כן התלהבותו ודקדוקו. והידיעה היא מהיצר הטוב שבלב, והסתרת הידיעה היא מהיצר הרע שבלב. והסתרת הידיעה, הן הן אפיקורסות וקשיות, שהיצר הרע מקשה את לבו ליפול ברעה; ולכן העצה ללמוד הרבה הלכות שזה מפשט את העקמומיות שבלבו, עיין שם.
רואים בחוש שבן אדם יכול לדבר עם חבירו על דא ועל הא דברים בטלים ומבוטלים, כל מיני שטויות אפילו כמה שעות, וכשבא לדבר אל הקדוש ברוך הוא אפילו דיבור אחד אינו יוצא מפיו, ולכן אשרי מי שזוכה לדבר אפילו דיבור אחד אליו יתברך, שזה מאד מאד יקר, כי סוף כל סוף לא נשאר מהאדם רק הדיבורים שמדבר עמו יתברך, כי כל דיבור ודיבור עושה רושם למעלה בכל העולמות כולם, ואם אדם היה יודע מה זה לדבר אפילו דיבור אחד לפניו יתברך, היה חוזר על הדיבור הזה פעמים אין מספר וכו' וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קי"ב) שהדיבור צריך להיות דיבור אמת לפי מדריגתו, כגון "השם הושיעה" היינו שאדם מבקש רבונו של עולם תושיע אותי וכו', תוציא אותי מהחושך שנפלתי אליו וכו' ותשמח את נפשי האומללה וכו', ואת זה הוא צריך להגיד עם אמת לאמיתה כפי בחינתו, אז הדיבור יאיר לו לצאת מהחושך שנפל לשם, ואז יהיו לו הרבה דיבורים לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ותאמין לי שאת הדיבורים האלו אתה יכול לדבר, אלא אתה לא רוצה וכו', כמו שאמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע: אין דבר כזה "אני לא יכול", תגיד "אני לא רוצה", תרצה ותוכל!, כי כל אחד נמצא בבוץ ובלכלוך שלו, ולכן צריך לבקש ממנו יתברך: רבונו של עולם! תוציא אותי מהלכלוך שבו נפלתי ונתלכלכתי, ואזכה להכירך ולהרגיש את אמתת מציאותך, צריכים להרגיל את עצמו לדבר כמה דיבורים, ולאט לאט יוכל לדבר הרבה דיבורים אליו יתברך. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, כי סוף כל סוף לא ישארו לו רק אלו הדיבורים שמדבר עמו יתברך בכל יום.
|