שאלה: מאת נריה: שלום למורנו ורבנו מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישלח ח' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נריה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, מוהרנ"ת ז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"ה) שמעתי מאחד שהזהיר אותו שישתדל לעיין בתורתו, ויראה לחדש בתורתו איזה דבר (כאשר הזהיר על זה לכמה וכמה מאנשיו), ואמר לו: אם תזכה לכוון אל תוכן כוונתי בתורתי מה טוב, ואפילו אם לא תוכל לכוון כוונתי, אף על פי כן טוב מאד כשזוכין לחדש איזה דבר בתורה, כי הוא תיקון גדול להרהורים. כי כל ההרהורים באים על ידי כח המדמה, ועל ידי שמחדשין איזה דבר בתורה, שזהו בחינת מדמה מילתא למילתא, על ידי זה מתקנין פגם ההרהורים שבאין על ידי המדמה [וכתב מוהרנ"ת ז"ל (שם) גם אנכי בעצמי שמעתי מפיו הקדוש כמה וכמה פעמים, שהזהיר מאד לחדש בתורה, ואמר שהוא תיקון גדול מאד מאד על העבר. ואמר שאפילו דיבור אחד לבד כשזוכין לחדש, הוא גם כן טוב מאד, כי הוא תיקון גדול מאד. גם אמר שהוא טובה לנשמת אבותיו, שכבר נסתלקו]. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ח) לענין חידושי תורה, שיש גדולים שהיו משבחים אותם שאומרים תורה בלי מחשבה ועיון מקודם, אמר שאין זה מעלה כל כך, כי בודאי יכולים לומר תורה בלי מחשבה ועיון, כי יכולין לקשר המחשבה והדיבור להשם יתברך ולומר תורה בלי מחשבה ועיון מקודם, אבל טוב יותר כשחושבין תורה. והלא אפילו אצל השם יתברך מצינו במדרש (בראשית רבה פרשת כי תשא סימן מ') שהשם יתברך כשרוצה לגלות תורה, הוא חוזרה ארבע פעמים קודם שאומרה. ולמדו מפסוק (איוב כ"ח כ"ז) "אז ראה ויספרה הכינה וגם חקרה" – שנכתב בכאן ארבע בחינות "ראה ויספרה" וכו', שהשם יתברך כביכול, רואה וסופר ומכין וחוקר דברי התורה ארבע פעמים קודם שאומרה, ואחר כך מגלה אותה להעולם. מכל שכן בן אדם שצריך לחשוב ולעיין ולחקור ולברר הדברי תורה במחשבתו תחילה היטב, קודם שאומרה. ואמר רביז"ל שעכשיו בנקל מאד לחדש בתורה, מחמת שכבר נתפשטו חיבורים קדושים הרבה מצדיקים שבדורותינו, וכפי השיחות וההתגלות שנתפשט בימינו, בנקל מאד לחדש בתורה.
אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רס"ז) מי שרוצה לחדש בתורה מותר לו לחדש ולדרוש כל מה שירצה כל מה שיזכה לחדש בשכלו, ובלבד שלא יוציא איזה דין חדש על פי דרושיו שדורש בדרך דרוש וסוד. והמובן מדבריו היה שאפילו בכוונות האריז"ל ודרכי הקבלה מותר לחדש בהם כאשר ישיג שכלו, ובלבד שלא יוציא מהם שום דין חס ושלום.
הרי שלך לפניך, שמותר לכל אחד לחדש בתורה, ובפרט לחדש חידושי תורה שמחזקים בני אדם, אשר אין למעלה מזה, כי להחיות בר ישראל אין זה דבר פשוט.
ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ה) סימן לאדם שזכה לביטול אמיתי אל האין סוף ברוך הוא, כשחוזר ומחדש חידושי תורה, זה סימן שהביטול אליו יתברך היה עם אמת, ולכן גדולי מובחרי הצדיקים שהם תמיד בטלים ומבוטלים אל האין סוף ברוך הוא, ולכן הם תמיד מחדשים חידושי תורה, אשריהם ואשרי חלקם.
|