שאלה: מאת יהודה: שלום לכבוד הצדיק מבניאל שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח ט' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך להיות פתוח לכולם, ולא לפחד מאף אחד, כמובן שלא צריכים לריב עם אף אחד, ולא צריכים לקשור קשר עם אף אחד וכו' וכו', אך צריכים להיות פתוחים עם כולם, ולא לפחד מבני אדם אשר הענין שאדם סוגר את עצמו ולא רוצה שיהיה לו קשר עם הזולת וכו', ומכל שכן עם ההורים וכו', זה בא מפני שאין לו בטחון עצמי והוא שונא את עצמו וכו' וכו', ולכן אתה צריך לעבוד על נקודה זו – לצאת מעצמך ולא להיות סגור, אדרבה, הרגל את עצמך לאט לאט לצאת מעצמך, ולזה זוכים על ידי שמרגילים את עצמו קודם לדבר הרבה אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, והוא נמצא ואין בלעדו נמצא, ותיכף ומיד כשנכנסת ידיעה זו בתוך האדם, אזי הוא יכול לדבר אל הקדוש ברוך הוא חופשי בשפת האם שלו, ואף שבהתחלה יהיה נדמה לו שאף אחד לא שומע אותו, זה רק מחמת חטאיו המרובים שעשה צל בינו לבין המקום ברוך הוא יתברך שמו, כמו שכתוב (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע". ולכן בזה שתהיה רגיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, תהיה יותר פתוח, כי לו יתברך מותר לך לספר הכל, כי את עיקר הוידוי צריכים לספר להקדוש ברוך הוא, ולא לבני אדם, וזה יבנה את הבטחון העצמי שלך עד שתוכל להסתדר עם ההורים שלך, שזה דבר גדול מאד מאד, כי אי אפשר לתאר ולשער את גודל המצוה של כיבוד אב ואם, כמאמרם ז"ל (תנא דבי אליהו רבה פרשה כ"ו) כל העולם כולו של הקדוש ברוך הוא, ואין הקדוש ברוך הוא מבקש מהאדם רק שיכבד אב ואם; ואמרו (פסיקתא רבתי) חמורה שבחמורות – כבד את אביך ואת אמיך; ואמרו (קידושין ל:) שלשה שותפין הן באדם, הקדוש ברוך הוא, ואביו ואמו. בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני. רואים מזה שאם מכבדים אבא ואמא בזה מכבדים את הקדוש ברוך הוא, וכן זה דבר גדול מאד להתחבר אל כל בר ישראל ולאהוב אותו כנפשו, כי זו מצוה מאד מאד גדולה לאהוב את כל בר ישראל – מצות עשה של "ואהבת לרעך כמוך", והמצוה הזו כוללת כל המצוות, והאריז"ל אמר שלפני כל תפלה ראוי לאדם לקבל על עצמו מצות עשה זו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רל"ט) שעל ידי שמתאחדים יחד, יש דיבורים ויכולים לדבר אל הקדוש ברוך הוא, כי עיקר הדיבור בא רק משלום, כמו שכתוב (תהלים קכ"ב) "אדברה נא שלום", ואמרו חכמינו הקדושים (שיר השירים רבה פרשה ח' סימן י"ז) אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: תנו דעתכם שלא תשנאו זה את זה ולא תקנאו זה את זה ולא תחרחרו זה עם זה ולא תביישו זה לזה, שלא יאמרו מלאכי השרת לפני: רבונו של עולם! תורה שנתת להם לישראל אינן עוסקין בה והרי איבה וקנאה ושנאה ותחרות ביניהם; אשרי אדם שזוכה להתחבר עם כל אחד ואחד, ולא מתבייש מאף אחד, אדרבה, יש לו בטחון עצמי, ואז הוא יצליח בחייו.
|