שאלה:
מאת שרגא: שלום וברכה לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח ט' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל שרגא נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה יכול לשנות את מנהג אבותיך, כי כל ענין חנוכה זה ענין של חינוך – שצריכים לחנך את הילדים ולדבר איתם רק דיבורי אמונה והשגחה פרטית, ולספר להם את גודל הנס של חנוכה, וכן מצוה גדולה להתאסף יחד לפני נרות החנוכה עם האשה והילדים ולשיר ולשבח ולהודות את הקדוש ברוך הוא על הנסים והנפלאות שעשה עמנו, וזה עיקר המצוה, ומה גם שנר חנוכה מסוגל לאמונת חכמים, כמאמרם ז"ל (שבת כ"ג.) שמברכים "אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה", והיכן ציונו? רב אויא אמר: מהפסוק (דברים י"ז י"א) "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", רב נחמיה אמר: מהפסוק (דברים ל"ב ז') "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך". הרי שלך לפניך, שכל מצות חנוכה היא מצוה מדרבנן שאנחנו מחוייבים לשמוע בקולם, נמצא שנר חנוכה מסוגל לאמונת חכמים, שזה דבר גדול מאד מאד, כי מי שפוגם באמונת חכמים, אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שעולים מותרות ועשנים סרוחים במוחו ומסבבים ומבלבלים לו את המח, עד שלא יכול לתת לעצמו עצה. ולכן זה דבר חשוב מאד מאד לשבת ביחד עם בני הבית לפני נרות החנוכה ולשיר ביחד, ולספר להם סיפורי צדיקים, כי חנוכה הוא חג של חינוך, לחנך את הילדים באמונת חכמים שזה יסוד כל התורה כולה, כמאמרם ז"ל (מכילתא בשלח) על הפסוק (שמות י"ד) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו" – אם במשה האמינו, קל וחומר בהוי"ה? בא זה ללמדך שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והיה העולם; ולכן אם אין לאדם אמונת חכמים סימן שאין לו גם אמונה בהקדוש ברוך הוא. ולכן רוב העולם מדליקים אחר ערבית, וכן נוהגים כל החסידים, ויש לך על מה לסמוך.
יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לקבל את ימי החנוכה הקדושים בשמחה גדולה מאד.
|