שאלה: מאת עוזיאל יעקב: לכבוד הצדיק שליט"א, שלום. בנוסף, אני שוקל ללמוד רפואה, וברצוני לשאול בעצתכם: האם זה דבר שמתאים ליהודי ירא שמיים? והאם זה לא יפגע בהתקדמות שלי בעבודת השם? תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישלח י"ב כסליו ה'תשע"ד שלום וברכה אל עוזיאל יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שרביז"ל אמר שכל בר ישראל יכול להגיע לכל המדריגות שבעולם אם הוא רק ירצה, והאריך בזה מוהרנ"ת ז"ל וכתב (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ג' אות ו') ענין זה בעצמו, מה שרוב בני אדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה קדושה משורשה, וקשה להם לשוב להשם יתברך ולהיות איש צדיק, או איש כשר באמת, כמו שאר הצדיקים והכשרים, כמו שמרגלא בפומא דאינשי לומר כששומעין שמספרין מאיזה צדיק או איש כשר וירא באמת, ומתחיל להתעורר בהם הרהור תשובה להתחיל גם כן להתקרב להשם יתברך, כי כל ישראל מלאים מחשבות של תשובה והתקרבות להשם יתברך תמיד, אך אחר כך תיכף אומרים, מי יכול להתדמות אליו לזה האיש הצדיק וכו', כי היה נשמה קדושה מנעוריו, כי כך הורגלו עצמם לומר שצדקת הצדיקים והכשרים הוא מצד הנשמה הקדושה שיש להם מתולדתם. ובאמת אמר רביז"ל בפירוש שאינו כן, וזה עיקר החסרון של העולם שאומרים כך, ומחמת זה אינם מתעוררים ומתגברים להשוות עצמן לצדיקים. אבל באמת אינו כן, כי עיקר צדקת הצדיק והכשר הוא רק על ידי התגברותו והתחזקותו ויגיעתו וטרחו בעבודת השם שיגע וטרח כל כך ימים ושנים הרבה ולא הניח עצמו ליפול בשום אופן בעולם, והירבה בתפלה ותחנונים עד שזכה למה שזכה, כל אחד ואחד כפי ערכו אשריהם ואשרי חלקם, וכל אדם יכול להיות כמותם, כי הבחירה חופשיית לכל, וכתר שם טוב מונח, ומי שרוצה זוכה בו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (יומא ע"ב) כתר כהונה זכה אהרן ונטלו, כתר מלכות זכה דוד ונטלו, כתר שם טוב מונח וכל הרוצה זוכה בו; ובאמת זה הענין בעצמו שבני האדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה יקרה וקדושה, ומחמת זה אינם מתגברים לעשות כמעשה הצדיקים, כל זה נמשך מסוד היכלי התמורות, שמשם באים אלו המחשבות על האדם כאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר, והוא לא יכול להגיע לשום מדריגה בעולם, כי צריכים להיות צדיק מהלידה וכו', ואם לא – אבד מנוס ממנו, זו בעצמה הטעות הגדול שמכניס הס"מ בליבות בני אדם, ועל ידי זה הם מתרשלים מלהתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ומניחים את הכל, ובאמת הכל בא מהיכלי התמורות, ואשרי מי שזוכה להחזיק מעמד ולא להתבלבל משום דבר, והוא מתחיל בכל פעם התחלה חדשה, אזי גם הוא יכול לזכות להגיע לכל המדריגות שזכו אליהם הצדיקים, כי הם היו עקשנים גדולים מאד, ולא הניחו את עצמם ליפול, על ידי זה זכו למה שזכו, ולכן גם אתה יכול לזכות להגיע לכל המדריגות אם רק תחזיק מעמד ולא תשבר משום דבר. היו הרבה צדיקים שבהתחלה הם רצו להיות רופאים וכו', ולבסוף התיישבו ובמקום להיות רופא לחולי הגוף נעשו אחר כך רופאי לחולי הנשמה, שנעשו צדיקים גדולים מאד, ועזרו לבני אדם לחזור בתשובה שלימה, כי באמת על אדם לחשוב על תכלית הנצחית שסוף כל סוף צריכים לעזוב את זה העולם, ואמר החכם מכל האדם (קהלת א' ג') "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש", ולכן לדעתי ראה לחזור בתשובה שלימה ותיקח את עצמך בידיך ותתחיל ללמוד בכל יום תורה הקדושה, ותעשה לעצמך קביעות ללמוד מידי יום ביומו מקרא – מפרשת השבוע, משנה – לגרוס בכל יום כמה פרקים משניות כסדרן, גמרא – להיות חזק מאד ללמוד את הדף היומי, כי דף גמרא ליום זה חיות לנפש, ושלושת הלימודים האלו הם עיקר העשירות של האדם, כי להיפך אמרו חכמינו הקדושים (שבת ק"כ.) "ובביתי אין לחם ואין שמלה" – שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד; שזה נקרא עני מי שלא לומד בכל יום את שלושת הלימודים האלו. העיקר תרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בכל יום, אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זו הצלחה נצחית, הצלחה כזו אשר אין לתאר ואין לשער כלל, ואם בני אדם היו יודעים מה זה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, היו מתמידים בזה מאד מאד, ולכן אל תהיה בטלן, אפילו כמה דיבורים שמדברים עמו יתברך, זה עושה רושם גדול בשמים, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק') שמקטן ועד גדול אי אפשר להיות איש כשר באמת, כי אם על ידי התבודדות, והיה מזכיר כמה וכמה צדיקים מפורסמים אמיתיים ואמר שכולם לא באו למדרגתם כי אם על ידי התבודדות – שיחה בינו לבין קונו.
|