שאלה: מאת רני ישראל: הבנתי שיש מחלוקת בין הרמב"ם לבין רבי נחמן מברסלב בדברים מסוימים. האם זה נכון? ואם כן, במה הם חולקים? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישב י"ז כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רני ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חס ושלום, רביז"ל לא חלק עליו, אדרבה, רביז"ל הפליג מאד במעלת הרמב"ם, ואמר, כשיבוא משיח צדקינו אז תהיה ההלכה כמו הרמב"ם, אלא הוא הזהיר לא ללמוד את ה'מורה נבוכים', וכן בכל מקום שמביא מענין חקירות וכו', כי זה עמוק עמוק מי ימצאנו והמוחות שלנו הם מוחות קטנים, ועל ידי זה לא נבין את התירוצים ונשאר רק עם הקושיות, ועל ידי זה יכולים להשאר אפיקורוס שכופר בכל, וידוע שעוד הרבה צדיקים קדושים אמרו לא ללמוד את ה'מורה נבוכים' של הרמב"ם, ולא במקום שמדבר מחקירות וכו', כי יש לנו שכל קטן שאנחנו לא מבינים את הכל, ועל ידי זה נשאר עם קושיות בלי תירוצים, ויכולים בקלות ליפול בכפירות ואפיקורסות, אבל חס מלהזכיר ולומר שרביז"ל חלק עליו, אדרבה, רביז"ל הירבה במעלתו ואמר שעשה טוב מאד עם ספרו "יד החזקה" – ואין לתאר ואין לשער את גדולתו של הרמב"ם הקדוש. הרב הקדוש מסאטמאר זי"ע, כשביקר בפעם הראשונה אצל קברו של הרמב"ם בטבריה, סיפר שם שזקנו הרב הקדוש רבי משה טייטלבוים זי"ע בעל "ישמח משה", ביקש מהקדוש ברוך הוא שיתן לו יראה כמו שהיה לתנאים או לאמוראים, וענו לו מן השמים שזה בלתי אפשרי, וביקש שתהיה לו יראה כמו הגאונים, וענו לו מן השמים שזה בלתי אפשרי, וביקש שתהיה לו יראה כמו שהיתה להרמב"ם, ונתנו לו. והתחיל לרעוד ולפחוד כל כך באימה וביראה ברתת ובזיע, עד שביקש את הקדוש ברוך הוא שיקח את זה ממנו כי הוא לא יכול לעמוד בזה. וסיים הרב הקדוש מסאטמאר זי"ע תתארו לעצמכם מה זה היה היראה של הרמב"ם, שזקנו הבעל "ישמח משה" שהיה כל כך גדול ותלמיד החוזה מלובלין זי"ע, לא היה יכול להחזיק מעמד אפילו שעה אחת כפי גודל היראה שהיתה לרמב"ם, ואנן מה נענה אבתריה, מה אנחנו יכולים להגיד.
אדרבה, אשרי מי שזוכה ללמוד בכל יום את הרמב"ם, שזה תמצית התורה שבעל פה, ואז אל רב טוב הגנוז והצפון יזכה.
|