שאלה: מאת ימית: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישב י"ח כסליו ה'תשע"ד שלום רב אל ימית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אשריכם ואשרי חלקכם שזכיתם לחזור בתשובה שלימה שזה יקר מאד מאד בעיניו יתברך, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים – שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה, שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד; ולכן מי שיוצא מהחול אל הקודש, מהחושך אל האור, הרבה פעמים זה מסנוור אותו וכו', ולא יכול לקבל את האור בשלימות, וזה קורה הרבה אצל בעלי תשובה שתיכף ומיד כשחוזרים בתשובה שלימה הם מתלהבים יותר מדי וכו' וכו', שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) שגם בהתקרבות להקדוש ברוך הוא יש יצר הרע של (שמות י"ט) "פן יהרסו אל הוי"ה לראות", כי מרוב ההתלהבות שיש להם הם מסתבכים יותר מדי וכו', ונעשים בחלישות הדעת וכדומה. לדעתי גם ביניכם יש אותו דבר – חזרתם ביחד בתשובה שלימה, ובעלך רוצה ממך שכבר תהיי באותה מדריגה שהוא נמצא, ולהיפך – את חושבת שעדיין לא זכית להגיע להיכן שהוא נמצא, ומזה נעשה ביניכם סכסוך וחוסר התאמה וכו', ובאמת אתם צריכים לדעת שעיקר החזרה בתשובה זה רק לחזור אליו יתברך, ואצלו יתברך נאמר (דברי הימים א' ט"ז כ"ז) "הוד והדר לפניו עוז וחדוה במקומו", ואמרו חכמינו הקדושים (שבת ל:) אין השכינה שורה אלא מתוך שמחה; ולכן איך יכולים לדעת אם באמת חזרו בתשובה, והתשובה נתקבלה בשמים והולכים בדרך הנכונה? אם מקיימים כל מצוה בשמחה עצומה ושמחים מאד מאד, זה סימן שהולכים על הדרך הנכונה, אבל אם עדיין מתווכחים אחד עם השני וכו', ורבים אחד עם השני וכו', וכל אחד חושב שהזולת עדיין לא חזר בתשובה, זו לא נקראת חזרה בתשובה, זה נקרא שעדיין נמצאים בחושך וכו' וכו'. אתם צריכים לדעת כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ה) שעיקר החזרה בתשובה זה לזרוק את עצמו חזרה למקום שממנו בא וכו', ומאיפה בא? מהקדוש ברוך הוא, ושם שורה רק השמחה, ולכן צריכים לשמוח מאד מאד עם כל מצוה ומצוה שזוכים לקיים, ורביז"ל גילה לנו איך שצריכים ללמוד מגר צדק שכל כך שמח כשזוכה לקיים איזו מצוה, או מתפלל איזה חלק מהתפלה, זה אצלו דבר חדש מאד, והוא כל כך שמח שהוא יכול לקיים את המצוה הזו, וזוכה לקיים את המצוה הזו, על אחת כמה וכמה אנחנו בני ישראל בני אברהם יצחק ויעקב ראוי לנו לשמוח מאד מאד עמו יתברך, שעל ידי השמחה הזאת ממילא מוחל לנו הקדוש ברוך הוא על כל עוונותינו המרובים שעשינו עד עכשיו, כמו שכתוב (תהילים ק"ד) "אנכי אשמח בהוי"ה יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם", ולכן עליכם להתחזק יחד להיות בשמחה עצומה ולאהוב אחד את השני, שזה רצונו יתברך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
הקדוש ברוך הוא יעזור שיהיו ביניכם אהבה והבנה הדדית, ותחזקו אחד את השני, ותהיו רק שמחים ועליזים, ולא יהיו לכם שום מריבות ואי הבנות בבית, ואז דייקא השכינה תשרה ביניכם.
|