שאלה: מאת יחיאל: שלום למורנו ורבנו שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישב י"ח כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יחיאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך להתרחק ממנו כמו שמתרחקים מאש, כי בפירוש הזהירנו רביז"ל באזהרות רבות שאסור להסתכל בספרי חקירות, ומכל שכן לדבר עם אחד שלומד ספרי חקירות, כי הדיבור יש לו כח גדול מאד מאד להשפיע על האדם, ובקלות יכולים להפיל אותו בנוקבא דתהומא רבה, כי כל ענין הכפירות והאפיקורסות בא מגיאות וישות – שאדם חושב שהוא כבר יודע משהו בידיעתו יתברך, אבל מי שמסתכל בעין האמת רואה שהוא טיפה סרוחה וכו', ואיך יעלה על הדעת לדבר דיבורים כאלו אפילו בדרך ליצנות, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) צריך להזהר מאד מדיבורים של כפירה ואפיקורסות, אף על פי שאינו אומרם מלבו, היינו שהוא בעצמו מאמין ואינו כופר חס ושלום, רק שהוא חוזר ואומר דברי אפיקורסות ששמע בשם אחרים שהם אפיקורסים, והוא מתלוצץ מהם, אף על פי כן גם מזה צריך להזהר מאד, כי הדיבור הזה של כפירה מזיק לאמונה. גם הוא איסור גמור, כי על השם יתברך ברוך הוא, אסור לומר דברי הלצות, אפילו בדרך שחוק. וכבר מבואר בספרים ובדברינו בכמה מקומות, להרחיק עצמו מאד מאד לבלי לעיין כלל בספרי המחקרים והפילוסופיא, ואפילו מספרים של חקירה שחיברו גדולים מאחינו בני ישראל, גם מהם צריך להרחיק מאד, כי הם מזיקים מאד לאמונה, כי די לנו באמונתנו שקיבלנו מאבותינו הקדושים. וזה כלל גדול ויסוד ועיקר בעבודת השם להיות תם וישר וכו', לעבוד אותו יתברך בתמימות, בלי שום חכמות וחקירות כלל כלל לא; וכו', עיין שם. על מה שאתה אומר שכך הוא חברותא טובה מאד, והוא לומד טוב איתך, והוא מסביר טוב את הסוגיא וכו', אני מוכרח להגיד לך שאולי על חבר כזה יכולים לפרש בדרך צחות את מאמרם ז"ל (תענית כ"ג.) או חברותא או מיתותא; או שאתה נשאר עם החברותא הזו, או שימית אותך מיתה גשמית ומיתה רוחנית, כי מי שנכנסות בו דעות פסולות של כפירות ואפיקורסות הוא מאבד את העולם הזה ומכל שכן את העולם הבא, אזי או שאתה נשאר עם החברותא הזה, ודע לך שהוא ימית אותך מיתה נצחית, כי אפילו לשמוע רק דיבור אחד של כפירות ואפיקורסות, שזה נכנס בתוך האדם זה מאד מאד מסוכן, כי הדיבור הזה מחלחל אצלו עד שמוריד אותו לגמרי מהיהדות רחמנא ליצלן, ולכן תברח ממנו כמו שבורחים מאש שורף. הקדוש ברוך הוא ישמור אותנו מחברים רעים, ונזכה להיות דבוקים בצדיקים אמיתיים.
|