שאלה:
מאת יצחק: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"א כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יצחק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מזל טוב לך ולכלה, הקדוש ברוך הוא יעזור שיהיה בנין עדי עד וקשר של קיימא, ותראו להתחתן מה שיותר מהר כרצונו של רביז"ל, שהקפיד מאד מאד שמהרגע שעושים אירוסין שכבר יתכננו על חתונה, כי הוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין לחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה לא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג. ובפרט כשיש משיכה אחד לשני, צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן על חתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר, וזו הדרך האמיתית של יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא וכו' ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה וכו' – הם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנסת עין רעה ביניהם וכו', ונפרדים וכו'. ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, ותיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', שכבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא יחכו עד שיהיה כסף וכו', עד שתהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברב חכמה רוב כעס" – כל זמן שאדם מרבה בחכמה מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת מרבה ביסורין. אמר שלמה: על ידי שהרביתי בחכמה הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת הרביתי ביסורין. הרי שלך לפניך, אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים, ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, וכבר משתדלים לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת, אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיה לו חיים מאושרים מאד. ובענין להכנס זוג צעיר ליבנאל וכו', מה טוב ומה נעים, כי אין לתאר ואין לשער את גודל היופי של קהילתינו הקדושה שהיא חממה של אמונה, כי תהלה לאל בנינו קהילה קדושה, מקור של חסד ממש לתפארת ביבנאל, שעד עכשיו היה שם מדבר שמם מהיהדות, ומאז שיסדו את יבנאל בשנת תרס"א עד שבאנו לשם בשנת תשמ"ח לא היה זכר של יהדות כלל וכו', ואדרבה, פה היה המקום שהעבירו על הדת את עדת התוניסאים ואת עדת התימנים וכו' וכו', והיה המקום פה שמם לגמרי בלי שום זכר של יהדות, ותהלה לאל היום המקום פורח ברוחניות ומי שרק נכנס שמה לא יכול להאמין מה שרואה לפני מראה עיניו, חושב שהוא נמצא בירושלים, או בבני ברק, או בברוקלין, בלי שום הגזמה. קודם כל יש מנינים מותיקין עד חצות לילה, שחרית מנחה ערבית מנין אחר מנין, שדבר כזה אין רק בעיירות הגדולות, אבל לא באיזu מושבה נידחת שלא ידעו אי פעם איפה זה על המפה וכו'. אחר כך יש לנו מקוה מפואר וענקי לגברים עם שלושה בורות לטבילה, וכן יש לנו מקוה טהרה מפואר לנשים (שאגב, מסוגל מאד לפקידת עקרות, כי הוא נבנה במסירות נפש הכי גדולה במחתרת כמו ברוסיה לפני שבעים שנה, כי זה שצריך להיות ממונה על הדת, הוא אשר עיכב את בניית המקוה בכל מיני מסירות כאחד הרשעים הכי גדולים אשר לא יאומן כי יסופר וכו'). וכן יש לנו מערכת חינוך שלימה, היינו שיש לנו פעוטונים, גנים לבנים ולבנות, בית ספר לבנות, וסמינר לבנות, תלמוד תורה לבנים, וישיבה קטנה, וישיבה גדולה לבחורים מצויינים, וכן יש לנו ישיבה של בעלי תשובה, אשרי עין ראתה זאת במו עיניו. מלבד זאת יש לנו כולל לבעלי בתים "אור המאיר" שלומדים שמה קרוב למאה אברכים, וכן כולל להוראה "תפארת בנימין" שלומדים שמה כארבעים אברכים את ההוראה, ותהלה לאל יש לנו "בית הוראה" עם גאב"ד ועם שלושה דיינים שהם פוסקי הלכות המצויות וכו', ושואלים אותם את כל השאלות שיש לכל אחד, והמקום שוקק ביהדות. ועל כולם יש לנו בית התבשיל – 'אהל אברהם' שמחלק אוכל בחינם לכל מי שרק רעב, ובכל יום מתפילת ותיקין ועד עשר בערב זה פתוח לכולם, גברים ונשים וילדים, ובכל יום מחלקים קרוב לאלף מנות אוכל טרי וטעים. יש לנו במשך היום חמישה שיעורים נפרדים בדף היומי, ופה מדברים מאיזו מושבה נדחת שאף אחד לא ידע אי פעם איפה שזה נמצא וכו', ועכשיו תהלה לאל יש כבר למעלה מארבע מאות משפחות חסידי ברסלב כן ירבו, ועכשיו בונים אלף דירות חדשות בשביל אנשי שלומינו. וזה למעלה משנתיים שפתחנו פה חנות יודאיקה "ברסלב סנטר" – כל מה שיהודי צריך בנקודה אחת, ותהלה לאל יש מהפיכה ביבנאל ביהדות, כי זה ארבעים שנה שמונעים מתושבי המקום להכעיס וברשעות את כל הקשור ליהדות וכו', ותהלה לאל מהרגע שנפתחה החנות התחילו תושבי המקום להכנס, וכל אחד קונה זה מזוזה, זה ציצית, זה תפלין, זה טלית, זה כיפות וכו' וכו', מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ, לא יאומן כי יסופר קדושת כל בר ישראל, אשרי עין ראתה זאת, וכן רואים איך שיש דו קיום בין תושבי המקום – חסידי ברסלב לא מפריעים לאף אחד וכו', והם קהילה פתוחה וכו', בבחינת חיה ותן לחיות וכו', לא מתערבים בחיי אף אחד וכו'. יבנאל תהיה דוגמא ומודל איך קומץ קטן של יהודים עם מסירות נפש יכולים להפוך מדבר שמם מיהדות וכו' למקום פורח, ועוד רבות יספרו על זה, אחר חצי יובל שנים של רדיפות ומסירות וכו' וכו', שרודף ומוסר אותנו מי שרודף ומוסר איזה רשע ארור טמא שלבסוף יתגלה קלונו ברבים וכו' וכו', ושם רק מקלות בגלגלים וכו', ומונע ומעכב כל דבר השייך לקדושה, ואף על פי כן בכח הרצון החזק שהכניס בנו רביז"ל, הצלחנו להקים אימפריה כזו, אשר לא מקבלים אגורה שחוקה מהמועצה הדתית וכו' וכו', והכל רק מכוחות עצמינו בעזרתו יתברך שמו, ואנחנו לא צריכים שום טובות מאף אחד, אלא כל אנשי שלומינו נותנים יד וכתף וביחד עוזרים אחד לשני. וכן הוא בין נשות אנשי שלומינו יש אחדות ואהבה גדולה מאד מאד, ויש להם פעמיים בשבוע ערבי שמחה שמתאספות לשמוח ולרקוד יחד, ודבר כזה אין בשום קהילה בעולם ממש – לילי שמחה, והנשים עוזרות אחת לשניה בכל המובנים וכו', ולא בחינם שרביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן רי"ח) "בעזרת השם איך האב אויס גיפירט אין וועל אויס פירן", "נצחתי ואנצח", ותהלה לאל אור הקדושה רק עולה, וחושך הטומאה רק נעלם עד שיתבטל לגמרי, ויקויים (זכריה י"ג ב') "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ", ולכן אשרי מי שיצטרף אל הקהילה הקדושה הזו במקום הכי יפה בארץ ישראל והוא יבנאל, ויטעם טעם גן עדן בזה העולם. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדכם שתהיה לכם הצלחה מרובה ובכל אשר תפנו תשכילו ותצליחו.
|