שאלה:
מאת יעל:
שלום רב לכבוד מוהרא"ש שליט"א. אני מאחלת לצדיק רפואה שלמה ובריאות איתנה, ובכל פעם שאני שומעת שאתם לא מרגישים טוב, הלב שלי מתכווץ מצער ואני מתפללת שתהיו בריאים.
אני ובעלי חוזרים בתשובה מזה שלוש שנים, ועברנו עליות וירידות רבות בדרך. אני נמצאת כרגע במצוקה גדולה מבחינה רוחנית: הדבר הראשון הוא הטלוויזיה שמאד קשה לי להתנתק ממנה – אני גרה אצל חמותי, ואני מוצאת את עצמי ואת בעלי צופים הרבה בטלוויזיה ועל הדרך רואים נשים לא צנועות. בנוסף, אני מחוברת לפייסבוק לצרכי עבודה, ומידי פעם קופצים שם דברים לא צנועים ונגלים לעיניי.
הבעיה השנייה והעיקרית היא, שבתקופה האחרונה אני חולמת הרבה על גברים שהיו בעברי, ובחלומות יש דברים לא צנועים, וכל היום אני מהרהרת בחלומות.
בנוסף, אני מוצאת את עצמי שומעת נעימות בלועזית, ולמרות שאני מאוד נהנית לשמוע את המוזיקה הזו והיא כמעט ללא מילים באנגלית – אני מרגישה שזה מזיק לנשמתי.
הצניעות שלי בבית ירודה, ואני בצער רב על כך, אך הדבר שהכי קשה לי הוא ההרהורים הללו – אני מרגישה כאילו אני בוגדת בבעלי חס ושלום, ובעקבות כל הדברים שרשמתי אני מרגישה ירידה רוחנית גדולה מאוד וריחוק מהשם יתברך.
אני רוצה שתכוונו אותי מה לעשות וכיצד להיפטר מכל המחשבות והיצר הרע הזה. תודה רבה.
תשובה: |
בעזה"י יום ה' לסדר מקץ כ"ה כסליו א' דחנוכה ה'תשע"ד
שלום רב אל יעל תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
תשואת חן לך על התפלות והברכות שאת מתפללת ומברכת אותי לבריאות, וכל המברך מתברך מפי אל עליון.
את צריכה לדעת ששלימות התשובה הוא לקבל על עצמו לא לחזור על השטויות שעשו עד עכשיו וכו' וכו', וכמובא ברמב"ם (פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ב') ומה היא התשובה? הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו, ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד, שנאמר (ישעיה נ"ה) "יעזוב רשע דרכו" וגו'. וכן יתנחם על שעבר, שנאמר (ירמיה ל"א) "כי אחרי שובי נחמתי", ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם, שנאמר (הושע י"ד) "ולא נאמר עוד אלקינו למעשה ידינו" וגו', וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו; שזה כל הענין של וידוי דברים, שרביז"ל הזהירנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') ואמר שהעוונות של האדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם.
וכל זמן שאין אדם מתוודה להקדוש ברוך הוא, היינו שאינו מתבודד עמו יתברך על כל מה שעשה עד עכשיו, עדיין העוונות חקוקים בתוך עצמותיו, ולכן אמר הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו'. "והתודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין? אומר: אנא השם חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה. וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח.
וכל זמן שלא עושים את זה, אזי כל הלכלוך של העבר עדיין צף תמיד אצל האדם, ועדיין הוא רחוק מתשובה, כי תמיד באות לו המחשבות וההרהורים הרעים וכו' על מה שהוא עשה פעם, וזה מכניס אותו בדכאון פנימי ושובר אותו לגמרי עד שמתייאש מהחיים וכו' וכו', אבל באמת זו טעות גדולה, כי עיקר שלימות התשובה הוא לשכוח את העבר ולעשות בכל פעם התחלה חדשה. ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ו) אצל העולם השכחה היא חסרון גדול בעיניהם, אבל בעיני יש בהשכחה מעלה גדולה. כי אם לא היתה שכחה, לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם יתברך. אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן, גם היו מבלבלים את האדם מאד כל הדברים שעוברים עליו. אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר וכו., וזה עיקר שלימות התשובה להתוודות בכל פעם אליו יתברך, ולדבר עמו יתברך בלשון שרגיל בה, היינו בשפת האם שלו, ועל ידי זה לאט לאט ינקה את עצמו מהעבר, וכל זה למי שרוצה באמת לחזור בתשובה שלימה.
אבל כשאדם טובל והשרץ בידו וכו', איך הוא יכול לצפות שהוא ייקרא חוזר בתשובה? הרי זה נדמה כמו בית שבוער באש גדולה, ומי שפיקח תופס את ידיו ורגליו ובורח משמה מה שיותר מהר וניצול ממוות בטוח ויוצא אל חיים בטוחים, מה שאין כן אחד שלא רק שלא בורח מהאש הבוערת, אלא הוא נשאר שמה וכו', איך הוא יכול להציל את עצמו? הלא לא ישאר ממנו אלא אפר וכו' וכו', ולכן התשובה – לברוח מהזבל והלכלוך והטינופת שרואים שמה את כל השיקוץ והתיעוב והזיהום והעירום שראו כשעדיין היו רחוקים ממנו יתברך, וזה מובן מאליו, ולכן אם את רוצה להיות חוזרת בתשובה, את צריכה לזרוק ממך את הזבל והלכלוך לגמרי, ואז דייקא יכולים להקרות בעל תשובה, וכל זמן שאוחזים את הזבל והלכלוך הזה בוודאי זה יפריע לכם תמיד וכו' וכו'.
יעזור הקדוש ברוך הוא שיתן לכם דעת ושכל ותחזרו בתשובה שלימה בלב אמת, בלב נכון אליו יתברך, ואז תתפטרו מכל המחשבות הטורדות וכו', ומכל החלומות הרעים, כי עיקר התשובה – להתחיל לחשוב רק ממנו יתברך, ולהכניס בדעתו רק את אמתת מציאותו יתברך, שעל ידי זה בעצמו זוכים להנצל מכל רע. אני מאד מקווה שתביני דבר מתוך דבר מדברינו אלו.
זכרי היטב שהעיקר בזה העולם הוא רק להיות בשמחה, כי אצלו יתברך נאמר (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", ולכן בשעה שבר ישראל שש ושמח על נקודת יהדותו ועל זה שהוא חוזר בתשובה, על ידי זה הוא נכלל בו יתברך, וניצול מכל רע, ולכן אני מאד מבקש אותך שתתחזקי להיות בשמחה עצומה, כי השמחה זו ההצלחה של אדם, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד – על ידי זה הוא מצליח, ולכן אם את רוצה להצליח בחייך, תשתדלי עם כל הכוחות להיות רק בשמחה, ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך להגיע לשמחה מרוב הבלבולים שעוברים עליך מכל מה שכבר עברת בחיים וכו' וכו', עם כל זאת תכריחי את עצמך להיות בשמחה, ותראי שתהיה לך הצלחה בחיים, ותתפטרי מכל אלו המחשבות המבלבלות אותך.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש עליך שתצליחי בכל אשר תפני.
המאחל לך חנוכה שמח |
 |
|