קשה לארוסתי לשמור נגיעה, וכמה שאני מסביר לה – זה לא עוזר. מה עושים?
ארוסתי היא בעלת תשובה, והיא קיבלה על עצמה תשובה שלימה - היא הולכת בצניעות, ואחרי החתונה היא תלך עם כיסוי ראש מלא. הבעיה היא שהיא נוגעת בי כל הזמן בלי כוונה, וכמה שאני מתפלל על זה ומסביר לה שלפני החתונה זה אסור – זה לא עוזר. מה עליי לעשות?
מאת יצחק: שלום לכבוד הצדיק. אני הקטן מברכך בכל טוב יחד עם כל ישראל.
שתי שאלות בפי לכבודו: א. ארוסתי היא בעלת תשובה, והיא קיבלה על עצמה תשובה שלימה – היא הולכת בצניעות, ואחרי החתונה היא תלך עם כיסוי ראש מלא. הבעיה היא שהיא נוגעת בי כל הזמן בלי כוונה, וכמה שאני מתפלל על זה ומסביר לה שלפני החתונה זה אסור – זה לא עוזר. מה עליי לעשות?
ב. אנו עומדים לפני החתונה, ובמשפחה לא מרוצים ועושים לנו פרצופים בעניין ההפרדה בחתונה. הם הודיעו לנו שאחרי המנה הראשונה הם מתכוונים להסיר את המחיצות. אני מפעיל קשרים להביא כמה שיותר אנשים דתיים כדי שהחתונה תהיה באווירה קדושה. כיצד עלינו לנהוג?
אני מודה לך מקרב לב, ומייחל ליום שנזכה לראות את פניך, ולהצטרף בלי נדר לקהילתכם הקדושה.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר ויגש א' דראש חודש טבת ו' דחנוכה ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יצחק נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך להיות מאד מאד שמח שזכית למצוא את בת זוגך, ותשתדל מאוד שתהיה ביניכם הבנה הדדית ואהבה גדולה מאוד, והכל יתהפך לטובה.
רביז"ל הקפיד מאד מאד שמהרגע שעושים אירוסין, שכבר יתכננו על חתונה, והוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין להחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה לא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג, ובפרט כשיש משיכה אחד להשני, צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן על חתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר. וזו הדרך האמיתית של יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא וכו', ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה? וכו' – הם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנסת עין רעה ביניהם וכו' ונפרדים וכו', ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, שתיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', שכבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא לחכות עד שיהיה כסף וכו', עד שתהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברב חכמה רוב כעס" – כל זמן שאדם מרבה בחכמה – מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת – מרבה ביסורין. אמר שלמה: על ידי שהרביתי בחכמה – הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת – הרביתי ביסורין.
הרי שלך לפניך, אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים, ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, וכבר משתדלים לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת, אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיו לו חיים מאושרים מאוד.
בענין החתונה וכו', תמיד אני אומר לאלו שחזרו בתשובה וכל המשפחה עדיין רחוקים וכו', שלא כדאי לעשות מריבות בשביל ארבע שעות שלוקחת בדרך כלל חתונה, כי סוף כל סוף זו משפחה. לך יש קרובי משפחה שעדיין רחוקים מקיום תורה ומצוות, וכן לה יש משפחה שעדיין רחוקים מקיום תורה ומצוות וכו', ולכן בשביל ארבע שעות שלוקחת חתונה לא כדאי לעשות מריבות וכו' וכו', ומכל שכן שלא יכולים ללכת ראש בראש וכו', וחבל מאד שישאר אחר כך טעם מרור, הן אמת, שעל פי ההלכה צריכים מאוד מאוד לשמור שלא יהיה עירבוב וכו', אבל לצערינו הרב רואים בחוש את המציאות מה שקורה עכשיו בדור הזה שכולם בכלל תינוקות שנשבו וכו', ולכן לא כדאי לעשות מריבות בשביל זה וכו', נכנסים ויוצאים, ויוצאים ונכנסים ובין כך עברו הארבע שעות, וכך שלום על ישראל ואין מריבות בין המשפחות וכו' וכו', ולכן כל אלו שחזרו בתשובה צריכים ללכת עם הכלל הזה – תהיה חכם ולא צודק וכו', והקדוש ברוך הוא יערה רוח טהרה ממרום וכל עם ישראל יחזרו בתשובה שלימה, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.