![]() |
||
שאלה:
מאת נתן: תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויגש ב' דראש חודש טבת ז' דחנוכה ה'תשע"ד שלום וברכה אל נתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הדבר הראשון שצריכים לדעת – בבית הכנסת אסור להתווכח יהיה מה שיהיה ויהיה איך שיהיה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (יבמות צ"ו:) שהיה בית הכנסת בטבריה שנחלקו שם רבי אלעזר ורבי יוסי עד שנקרע ספר תורה בחמתן, והיה שם רבי יוסי בן קיסמא, אמר: תמיה אני אם לא יהיה בית הכנסת זו עבודת כוכבים, וכן הוה. בבית הכנסת אסור להתווכח אפילו בדברים של הלכה, ובכל בית הכנסת יש ז' טובי העיר, או גבאים, או רב וכו', שהם צריכים להחליט מה הם רוצים בבית הכנסת הזה, ועושים תקנות שכך מתנהגים בבית הכנסת הזה, אבל אסור להתווכח בשום פנים ואופן, כי מוויכוחים באים למחלוקת חס ושלום, וממחלוקת באים לידי שנאה וללשון הרע, עד שנחרב בית הכנסת רחמנא ליצלן. ידוע שרביז"ל אמר למוהרנ"ת ז"ל (חיי מוהר"ן סימן תמ"ד) שרצונו לעשות אותו רב באיזו קהילה, ושאל אותו מוהרנ"ת ז"ל: הרי יש לי מרה שחורה וחששות רבות בענין הוראות איסור והיתר ואני מתיירא ומתפחד מענין ההוראה מאד? וכו', והשיב לו רביז"ל: מה לחשוש ולדאוג, מאחר שיש לך על מי לסמוך שוב אין אתה מתיירא כלל. פירוש, מאחר שיש דעה שמכשיר ואתה סומך על אותה דעה אין להתיירא עוד כלל. (ורשם הרב הקדוש מטשערין ז"ל, זה פשוט שעל דיעה שאינה מוסכמת להלכה, בודאי אין לסמוך; רק רצונו לומר שלא לחשוש חששות יתרות בענין זה). והנה ידוע שהרב הקדוש מקאמרנא זי"ע הוא דעת יחיד, אבל יש דברים שיכולים לסמוך עליו בקלות, כגון זמן קריאת שמע שאצלו זה תמיד בשעה תשע, בין בקיץ בין בחורף. אין שום ספק וספק ספיקא שהמצוה הכי גדולה היא להתפלל בותיקין, שאז הוא עת רצון גדול בשמים, וזו מעלה גדולה מאד מאד להתפלל ותיקין, וגם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע אמר שהוא רוצה להתפלל ותיקין לפני שכל העולם כולו מתמלא מההבל של הגויים וכו', כי אז התפלה מקובלת מאד בשמים, וכן רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל הקפידו מאד להתפלל ותיקין, וכן אנשי שלומינו דקדקו להתפלל ותיקין. עם כל זאת, צריכים תמיד לחשוב מהזולת – מה יעשה מי שלא קם לותיקין או מי שלא יכול לקום לותיקין מאיזו סיבה שלא תהיה? ומה יעשה אחד שקם מאוחר? האם הוא פטור לגמרי מהתפלה? ולכן צריכים לדאוג גם להמון העם. ידוע שבאומן בקלויז היה תמיד מניין ותיקין בכל יום, ובשבת גם כן התפללו מנין ותיקין, והיו בעלי בתים שבאו להתפלל בקלויז ורצו לפתוח מנין בשעה שמונה, ורוב אנשי שלומינו חלקו על זה ואמרו: מה פתאום? בקלויז של רביז"ל מתפללים רק ותיקין!, רק רבי נחמן טולטשינער ז"ל תלמיד מוהרנ"ת ז"ל הוא התעקש שכן יהיה מנין בשמונה, כי אמר הלא יש הרבה אנשים שלא יכולים לקום ותיקין, ואם כן שילכו להתפלל בבית הכנסת אחר? הלא אם הם הרגילו את עצמם לבוא להבית הכנסת שלנו, אזי יזכו לשמוע גם שיעורים בספרי רביז"ל, ולאט לאט גם כן יתקרבו, ודייקא הוא התעקש שיהיה מנין והצליח שיהיה מנין בשמונה. אצלי יש מנינים מותיקין עד חצות היום, אף שידוע שעד השעה עשר זו תפילה לכתחילה, ומעשר ועד שתים עשרה היא תפילה בדיעבד, עם כל זאת – עדיף מלהתפלל ביחיד, ולכן עשיתי מנין אחר מנין בכל שעה, וכן הוא בשבת שיש לנו ביבנאל שבעה מנינים, ובכל שעה יש מנין אחר, כי מי שקם מאוחר מאיזו סיבה שרק לא תהיה, האם הוא פטור מלהתפלל בציבור? האם הוא פטור מלשמוע קריאת התורה? ולכן אסור להתווכח, רק לדון את כולם לכף זכות, ואף אחד אסור לו להתערב במעשה הזולת, עדיף שיתקן את עצמו ויתפלל באיזה מנין שנוח לו, אבל שלא יעיר לזולת, ואם תלכו בצורה כזו תצליחו בגדול.
|