שאלה: מאת אלירן: שלום לכבוד הצדיק מיבנאל. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר שמות י"ב טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אלירן נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת כי סדר זה יסוד בחיי האדם הן בגשמיות והן ברוחניות, ורואים איך שהקדוש ברוך הוא ברא את הבריאה שיהיה הכל עם סדר למופת, כל הכוכבים והמזלות – כולם מסודרים בסדר נפלא, והכל הולך כפי שהוא יתברך מוליך את זה וכו', ובאמת גם כאן בזה העולם אין הפקר, הכל הולך בכוונה עליונה ובהשגחה נפלאה עד מאד, אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה (חולין ז.) כל כך גברה השגחתו הפרטי פרטית, אין שום דבר כזה טבע מקרה ומזל, כי (ברכות נ"ח.) אפילו ריש גרגותא מן שמיא מוקמינן ליה [זה שממונה על הביובים, שזו עבודה זולה וקטנה, גם את זה ממנים מן השמים], היינו אין העולם הפקר כמו שחושבים, רק לאדם מסרו את הבחירה – יש בידו כח לבחור בטוב או חס ושלום ברע, אבל רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) שבאמת הידיעה נמצאת בתוך הבחירה, היינו עצם העובדה שהכל ממנו יתברך, אבל נתנו לאדם את הבחירה להאמין בזה או לא להאמין בזה, ועל ידי שמקדשים את השבעה נרות העינים, האזנים, החוטם, והפה, על ידי זה זוכים למוחין נקיים ומבינים שהכל בהשגחה פרטי פרטית, והכל מסודר בסדר מופתי. ולכן מה טוב שכל אדם יסדר לעצמו סדר על כל דבר, ובר ישראל בקלות יכול לעשות את הסדר הזה כפי סדר התפלות הקבועות: כשקם מתפלל שחרית, אחר הצהרים בתשע שעות ומחצה [שהוא שלוש וחצי] מתפלל מנחה, בערב הוא מתפלל ערבית, ובעת חצות [לפי שיטת הרה"ק מקמארנא זי"ע זה שתים עשרה בין בקיץ ובין בחורף], אומר תיקון חצות, וכך כשהיום נחלק אצלו לארבעה חלקים והוא מסדר לעצמו סדר מדוייק מתי לומד שיעורים אלו או שיעורים אלו וכו' וכו', ומתי הוא עוסק עבור פרנסתו וכו', וכן כל פרט מסודר אצלו כל היום – מתי הוא אוכל, מתי הוא ישן, וכך עובר לו יום.
העולה על הכל הוא שיחה בינו לבין קונו – שצריך תמיד לדבר עמו יתברך, ועל ידי זה הוא מסדר לעצמו סדר נכון על כל היום, ודע לך שכל בר ישראל אם רק מחזק עצמו באמונה, על ידי זה יכול לדבר עמו יתברך במשך כל היום.
נא ונא חזק ואמץ מאד ותרחיק ממך העצבות והמרירות והדיכאון שזה אבי אבות הטומאה, והס"מ מכניס באדם רק יאוש כדי לתפוס אותו במצודתו, כי שמחה זה גילוי אלקותו יתברך, כי אצלו יתברך נאמר (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", ותיכף ומיד כשאדם שש ושמח הוא נדבק בו יתברך, ויוצא מהזמן ועולה אל למעלה מהזמן, ויכול להכלל בו יתברך, והס"מ מפחד שיהודי שמח, ולכן הוא מפיל עליו עצבות ומרה שחורה ודאגות, כדי להפילו בנוקבא דתהומא רבא, ולכן אשרי מי ששש ושמח תמיד.
|