שאלה: מאת אבי: שלום לצדיק היקר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר שמות י"ג טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אבי נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"ה) שלחדש בתורה זה תיקון גדול לפגם הברית, כי בזה שאדם חטא עד עכשיו במח מחשבתו והכניס בו כל מיני מחשבות זרות והרהורים רעים וכו', התיקון שלו שיכניס עכשיו את כל מה מחשבתו בתוך התורה, ויחדש בה. ואמר רביז"ל שלכל אחד מותר לחדש ובלבד שלא יוציא דין חדש, כי יש לבני אדם ובפרט להלומדים תאווה גדולה להמציא דין חדש וחומרה חדשה, וכן אמר רביז"ל שגם בכתבי האריז"ל מותר לחדש.
ובאמת, על ידי חידושי תורה האדם יכול לראות עין בעין את השגחתו הפרטית, כי מאיפה בא החידוש, הרי זה דבר שלא ידע עד עכשיו, והתחיל לחדש בתורה ופתאום נובעים לו ריבוי חידושים, מה שאפילו לא חשב על זה? כי המוח הוא כמו מעיין שהוא נובע בכל פעם דברים חדשים, חידושים ודרושים יפים שלא חשב על זה קודם. ולכן לא רק שמותר לחדש, אלא מצוה לחדש, ובזה זוכה לתיקון המוחין, וכן רואה עין בעין אמיתת מציאותו יתברך איך שבכל פעם נובעים לו דברים חדשים מה שלא ידע מזה מקודם.
ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"א) אלו שמחדשים בתורה, ראוי להם ללמוד קודם החידוש ואחר החידוש פוסקים, וזה כמו אנשי חיל ששומרים אותו. והכוונה, כי אם לומד פוסקים, אזי הוא יודע שאף שהוא מחדש בתורה, אבל אסור לו לצאת מגדר השולחן ערוך, כי מי שיש לו כח החידוש יכול להטעות עצמו וכן את אחרים נגד ההלכה, ולכן אפילו כשמחדשים איזה חידוש בנגלה או בנסתר, עליו לזכור שאסור לצאת מההלכה.
לכן, ראה להרגיל את עצמך לחדש הרבה בתורה, ודע לך שהקדוש ברוך הוא מאוד נהנה מהחידושים שמחדשים, והוא בונה עולמות חדשים, כמובא בזוהר (עיין בהקדמת הזוהר דף ה.) אבל זה מוכרח להיות על פי הקדמות אמיתיות, כי אם לא, כתוב שם בזוהר שבורא רקיעים דשווא ואוי לו ואוי לנפשו וכו', עיין שם.
והעניין הוא, כי כח הכתיבה יש לו כח גדול להפוך את המחשבה מההיפך אל ההיפך – או לבנות לו את האמונה הקדושה בו יתברך, או חס ושלום להחריב את האדם לגמרי ולהפיל אותו מהאמונה הקדושה רחמנא ליצלן. ולכן, אשרי מי שמחדש חידושים בדברי אמונה ומחזק את אחרים, שאז אל רב טוב הצפון יזכה, ואין עוד זכות יותר גדולה מלזכות את הרבים אשר זכות הרבים תלויה בו.
ובעניין להדפיס חידושיו וכו', על זה צריכים קודם ללמוד את התורה כולה – תנ"ך, ששה סדרי משנה, ש"ס בבלי ירושלמי ותוספתא, כל ספרי המדרשים וספרי הזוהר והתיקונים וכו' כדי שלא יצא מכשול מתחת ידיו, ולא יכולים לומר את דעתו הפרטית בלי ההקדמות של חכמינו הקדושים כי האדם עלול לעשות המון טעויות וכו', ולכן קודם שמדפיסים ספר ומחדשים חידושים, אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רס"ב) שצריכים לבכות הרבה ולשפוך דמעות כמים, כדי שלא תצא חס ושלום שום תקלה מתחת ידו.
הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה שיהיה לנו תמיד חלק בזכות הרבים.
|