שאלה: מאת אברהם: שלום וברכה לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וארא כ"ד טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כתיב (במדבר כ"ו ט') "הוא דתן ואבירם קרואי העדה אשר היצו על משה ועל אהרן בעדת קרח בהצותם על הוי"ה", ופירש רש"י: אשר היצו את ישראל על משה בהצותם את העם על הוי"ה, ופירשו המפרשים על ידי שהיצו את ישראל על משה, הגיעו אל "בהצותם על הוי"ה". כאשר מעוררים מדנים נגד הצדיק שבדור, סופם להגיע לטענות על הקדוש ברוך הוא, וכן אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין צ"ט) אפיקורוס כגון מאן? אמר רב יוסף: כגון הני דאמרי מאן אהני לן רבנן? היינו שלועגים על גדולי ישראל לומר שאין שום תועלת בהם ובתורתם. ולכאורה למה קוראים אפיקורוס למי שלועג על גדולי ישראל? אלא דרכו של הס"מ להתחיל לדבר על הצדיק הדבוק בו יתברך, ויש לו טענות שונות ומשונות עליו, ובסוף מסיתו נגד הבורא יתברך שמו, וכן פירש רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ח) את הפסוק (תהלים ע"ג ט') "שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ" – כי עכשיו נתפשט האפיקורסות שהותרה הרצועה לדבר סרה על כל הצדיקים ועל כל יראי השם, והוא כמו מי שפושט לשונו נגד כל העולם שאינו משגיח על כל העולם. ובאמת זה האפיקורסות הוא נגד השם יתברך בעצמו, אך שהם בושים לדבר בפיהם על השם יתברך, על כן הם מהפכין אפיקורסות שלהם לדבר על העולם. וזהו "שתו בשמים פיהם" – שבאמת מה שמדברים בפיהם הוא באמת למעלה בשמים, כי עיקר דבריהם נגד השם יתברך כביכול, אך "לשונם תהלך בארץ" – שמחמת שבושים לדבר בפיהם נגדו יתברך, על כן לשונם תהלך בארץ שפושטין לשונם נגד העולם, אבל באמת "שתו בשמים פיהם". ובאמת, אם נתבונן, מאיפה בא שאדם קשה לו קושיות על הקדוש ברוך הוא, ועל הצדיק? אלא זה בא לאדם מחמת שפגם בברית, כמו שכתוב (תהילים נ"ה כ"א) "שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו", וכנראה שעברת על איסור חמור מאד – איסור נדה שהוא בכריתות וכו', ומזה מחלחלות בך הקושיות על הצדיק ועל הקדוש ברוך הוא, עד שנכנסו בך כפירות ואפיקורסות, כי מי שנכשל באיסור נדה החמור הוא עלול אחר כך לכפור בהכל, ולכן לדעתי תחזור בתשובה שלימה על פגם האמונה בו יתברך, ועל פגם אמונת חכמים, אשר זה תלוי בזה, וכמאמרם ז"ל (מכילתא בשלח) על הפסוק (שמות ט"ז) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו" – אם במשה האמינו בהוי"ה לא כל שכן? אלא אי אפשר להגיע לאמונה בהקדוש ברוך הוא, אלא על ידי אמונת חכמים. אתה צריך לדעת אשר אין עוד מדה מגונה כמו כפוי טובה, ועליו אמר החכם מכל אדם (משלי י"ז) "משיב רעה תחת טובה לא ימוש רעה מתוך ביתו", כי אדם שמשלם רעה תחת טובה, בזה הוא מראה את גריעות נפשו, ואיך שהוא רקוב מבפנים וכו', ואף שהוא מראה פרצוף של תמים וכו', הוא מושחת מאד, והגאון הצדיק הסטייפלער זי"ע מאוד מגנה באחד ממכתביו מי שמשלם רעה תחת טובה, וקורא אותו בלשונות של גנאי וכו', ואומר שאין עוד דבר יותר גרוע מזה שאדם משלם רעה תחת טובה, ולכן לדעתי ראה לחזור בתשובה שלימה, והקדוש ברוך הוא בוודאי ימחול לך ושב ורפא לך. זכור גם זכור איך שבנך היה מסוכן מאוד וכו', ובניסי ניסים קיבלת אותו חזרה וכו', ולכן שמור מאד על פיך לא לדבר כל דבר אסור וכו' וכו', כי אם לא תפסיק מלדבר ולהרהר, יקרה לך אסון, ולמה אתה צריך את זה? לדעתי בזה שאתה לא שומר על טהרת המשפחה, זה מה שעוקר אותך משני העולמות, ולכן קח את עצמך בידיך ותעשה התחלה חדשה, ותלך להתפלל את השלוש תפלות במנין דייקא, והכל יתהפך לטובה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|