שאלה: מאת רון: לרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר בשלח ה' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שמכל דבר יכולים לצאת אם רק רוצים, כי הבחירה בידי האדם, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו: כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה – עושה, ואם אינו רוצה – אינו עושה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל: רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה – עושה. והבן הדברים מאד. בענין שכרות אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ו) צריך להרחיק משיכרות, ולדקדק שלא לשתות יותר מיכולתו, כדי שלא יבוא לידי שיכרות, כי מעט השתיה לפי הצורך הוא טובה להרחיב דעתו וכו', אבל השותה יותר מדאי ומשתכר, אזי אדרבא, מתגברין תוקף הגבורות, ונעשה כעס ורוגז, ולפעמים מתגברין גבורות דסיטרא אחרא, ויוכל לבוא לידי רעות וכו' חס ושלום. ודע, שעל ידי שיכרות שוכחין כל המצוות והאזהרות שציוה משה רבינו, כי משה הוא מלובש בכל אחד ואחד מישראל בכל איבר ואיבר, ומזכיר כל איבר ואיבר, שיעשה המצוה השייכה לאותו איבר. כי רמ"ח מצוות כנגד רמ"ח איברים וכו', ועל ידי השיכרות שוכח אותם, בבחינת (משלי ל"א) "פן ישתה וישכח מחוקק", שעל ידי השתיה והשיכרות שוכח רמ"ח מצוות של משה וכו', עיין שם. אתה צריך לדעת ששכרות זה בדיוק כמו סמים וכו', ששניהם מטשטשים את המח, ומאבדים את הדעת והשכל וכו', כי כשאדם לוקח סמים רחמנא לישזבן או שותה לשיכרה, עליו אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) "כי יתן בכוס עינו" – בכיס כתיב, השיכור נותן עינו בכוס לשתות, והחנוני נותן עינו בכיס. "כי יתן בכוס עינו" – רואה את חבירו שותה, והוא אומר לו מזוג לי ואני שותה, ומתלכלך ברעי ובמימי רגלים. "יתהלך במישרים" – סופו למכור כל חפצי ביתו ואת כל כלי תשמישו ואין לו לא בגד ולא תשמישי הבית ולא כלום והבית ריקה מן הכל. יתהלך במשרים" – סוף שהוא מתיר את העבירות ועושה אותם הפקר כמישור, משיח עם אשה בשוק, ומנבל את פיו, ואומר דברים רעים בשכרות ואינו מתבייש לפי שנתטלטלה דעתו ואינו יודע מהו אומר ומהו עושה. ולכן הבחירה בידיך – אם אתה לא תפסיק לשתות תביא עליך ועל אשתך ועל ילדיך בזיונות גדולים מאד, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שכרות חלק ב' סימן ג') אי אפשר לשכרות שלא יביא לאיזה תקלה; ואמר (שם חלק א' סימן ד') הקדוש ברוך הוא אוהב מי שאינו משתכר; ולכן ראה מה לפניך, אם אתה לא תפסיק לשתות – לבסוף יתגלה קלונך ברבים, ותסבול עלבונות, בזיונות ושפיכות דמים, ותגרום צער גדול לאשתך ולילדיך שיתביישו ללכת על הרחוב, ולכן חוס וחמול עליך ותיקח את עצמך בידיך, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות הרהורים סימן כ"ח) על ידי שכרות בא הרהורי עבודה זרה, ותיכף ומיד כשאדם מהרהר בעבודה זרה נופל בעמקי עמקים בשאול תחתית ומתחתיו, כי מי שנופל מאמונתו נתקע בשער החמישים של הטומאה שקשה לצאת מזה, ולכן תיקח את עצמך בידיך, כי אחרת מרה תהיה לך באחרונה. רביז"ל הזהירנו על דבר זה מאד מאד, והזהיר אותנו לא לשתות שום משקה המשכר, אלא יין לקידוש ולהבדלה. אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתציית אותי לפני שזה יהיה מאוחר.
|