שאלה: מאת משה: לכבוד הצדיק שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בשלח ו' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מוהרנ"ת ז"ל אמר שבזה העולם מוכרחים לסבול, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) כנראה שכאן זה הגיהנום, כפי כל הצרות שעוברות על בני אדם, ולכן אין עוד מדה יותר יקרה כמו מדת הסבלנות שאל זה זוכים על ידי תוקף האמונה, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קנ"ה) שעל ידי אמונה זוכים למדת אריכות אפים שהיא מדת הסבלנות, ואז שום רוח רעה לא תוכל להפילו ולעוקרו, ולכן ההכרח לסבול בזה העולם, ועל זה התבטא מוהרנ"ת ז"ל "אם לא רוצים לסבול קצת – אזי סובלים הרבה", כי אם אדם היה סובל מה שעובר עליו, היו נמתקים ממנו כל הדינים, אבל היות שאדם לא מסוגל לסבול מה שעובר עליו, אזי הוא מסתבך יותר ויותר, ואז הוא סובל עוד יותר ועוד יותר, ולכן החכם עיניו בראשו והוא מרגיל את עצמו במדת הסבלנות שאין לך מדה יותר יקרה מזו, ואשרי אדם שקונה לעצמו את מדת הסבלנות שזה עיקר גדול בחיים, וזו המתנה הכי יפה שאדם צריך להגיע אל זה, כי החיים מלאים קשיים ונדמים כים הסוער וכו' וכו', ומי המצליח בחייו? זה רק הסבלן! ואמר החכם "אין דבר שמחסר מן הרעה כמו הסבל", כי הסבלן הוא המנצח בכל תחום, ואמר החכם "הסבל מעלה גדולה, והיא תחבולה למי שאין לו תחבולה", וזה עיקר גבורת הגיבור – להתאזר במדת הסבלנות, וכך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ד') איזהו גיבור? הכובש את יצרו, שנאמר (משלי ט"ז) "טוב ארך אפים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר", רואים מפסוק זה שמדבר מסבלנות שזה עיקר הגבורה, שיכול לכבוש את יצרו של הכעס, שלא יכעס יותר, כי הסבלן הוא המנצח תמיד, וידוע מה שפירש החיד"א את הפסוק (בראשית כ"ה י"ד) "ומשמע ודומה ומשא" – היינו לשמוע, לידום, ולסבול. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתגיע אל המדה היקרה הזאת.
|