שאלה: מאת אורן: שלום לרב היקר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בשלח ו' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אורן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הקפיד מאד מאד שמהרגע שעושים אירוסין כבר יתכננו על חתונה, והוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין לחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה שלא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג, ובפרט כשיש משיכה אחד לשני, צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן על חתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר, וזו הדרך האמיתית של יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא וכו', ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה וכו'?הם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנסת עין רעה ביניהם וכו', ונפרדים וכו'. ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, שתיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', כבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא יחכו עד שיהיה כסף וכו', ועד שתהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברוב חכמה רוב כעס" – כל זמן שאדם מרבה בחכמה מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת מרבה ביסורין. אמר שלמה: על ידי שהרביתי בחכמה הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת הרביתי ביסורין; הרי שלך לפניך, אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים, ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, וכבר משתדלים לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת, אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיו לו חיים מאושרים מאד. ואם מדובר בכסף שההורים אומרים שאין להם, עדיף לעשות חתונה קטנה באולם פשוט מלבזבז בלילה אחד בשביל ארבע או חמש שעות שבעים או שמונים אלף ש"ח ויותר וכו' וכו'. רואים היום את הגיאות שנמצאת בבני אדם, ובשביל גאווה סרוחה ופירסום של הבל מפקירים את הילדים ולא איכפת להם מה שעובר על הילדים, ולא מחתנים אותם עד שיהיה להם את הסכום המדוייק שבעים או שמונים אלף ש"ח או יותר, והכל כדי לעשות חתונה מפוארת שכולם ידברו מזה, בשעה שכל החתונה לוקחת לא יותר מארבע או חמש שעות, האם כדאי בשביל זה להיות בעל חוב? האם בשביל זה כדאי לעכב את הילדים מלהתחתן? הרי ככל שמתעכבת החתונה הבחור והבחורה יכולים להיכשל בעוון חמור מאד מאד וכו' וכו', וכן הרבה פעמים יכול להיות ביניהם איזה ויכוח או אי הבנה או איזו מריבה וכו', ועל ידי זה מתבטל לגמרי השידוך וכו', ולכן אשרי אלו שזוכים לציית את רביז"ל שלא לעכב בין האירוסין לחתונה בשום פנים ואופן, אלא להזדרז לעשות חתונה ואפילו קטנה וצנועה, העיקר להציל את הזוג. הקדוש ברוך הוא החונן דעת בבני אדם, הוא יכניס דעת בהורים שלכם.
|