שאלה: מאת אלירן: נקלעתי למצב מאוד לא נעים, ממש מצב ביש – אחי ביקש ממני להשתמש בכרטיס האשראי שלי כדי לשלם חוב שהיה לו, ואני ריחמתי עליו ועזרתי לו. אך לפני כמה ימים גיליתי שחוץ מהחוב ששילמתי עבורו כהלוואה, הוא משך בכרטיס האשראי שלי עוד עשרים אלף דולר מהחשבון שלי. הוא לא עונה לי לטלפונים, ואי אפשר למצוא אותו. מה אני יכול לעשות? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר יתרו י"א שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אלירן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני מוכרח להגיד לך שלאדם אסור להאמין לאף אחד. נקודה! לצערינו הרב לא יכולים להאמין אפילו לאח, וזה מאד מאד כואב לכתוב דבר כזה וכו' וכו', עם כל זאת זו המציאות המרה, ובפרט אסור לתת את כרטיס האשראי לאף אחד, ואין דבר כזה למסור דבר שאתה בעצמך לא תוכל לשלם אחר כך, ואסור להגיע למצב כזה שתכנס פתאום בחוב של עשרים אלף דולר. ולכן מהיום והלאה תראה לקיים את דברי רביז"ל (ספר המדות אות אמת סימן ב') מותר לשנות בדבר השלום; תתחיל אתה לבכות שאין לך וכו', ואל תתפאר לכולם שיש לך, כי אחר כך יבואו וילוו ממך, וכמובן שלא ישלמו לך כלל. חכמינו הקדושים לימדו אותנו אחרת לגמרי, קח לדוגמא (אבות פרק ב') רבי יוחנן בן זכאי היו לו חמש תלמידים, ואמר להם צאו וראו איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם. רבי אליעזר אומר: עין טובה. רבי יהושע אומר: חבר טוב. רבי יוסי אומר: שכן טוב. רבי שמעון אומר: הרואה את הנולד. רבי אלעזר אומר: לב טוב וכו'. ואחר כך אמר להם: צאו וראו איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם. רבי אליעזר אומר: עין רעה. רבי יהושע אומר: חבר רע. רבי יוסי אומר: שכן רע. רבי שמעון אומר: הלוה ואינו משלם. אחד הלוה מן האדם, כלווה מן המקום ברוך הוא, שנאמר (תהלים ל"ז) "לווה רשע ולא ישלם, וצדיק חונן ונותן". רבי אלעזר אומר: לב רע. ומפרשים, מילא כל תנא ענה דרך ישרה – זה אמר עין טובה, או חבר טוב, או שכן טוב, או לב טוב, וממילא מה זו דרך רעה? היינו בדיוק ההיפך – עין רעה, חבר רע, שכן רע, לב רע. אבל למה רבי שמעון אמר הדרך הישרה שתסתכל על הנולד מה יצא מזה, היינו בכל דבר תסתכל על העתיד מה יצא מזה, זו הדרך הישרה, אבל כשבא להגיד מה הדרך הרעה, הוא אומר הלוה ואינו משלם, ואיך זה מתאים אחד לשני? אלא רבי שמעון לומד איתנו דרך ישרה בזה העולם -על כל דבר תסתכל מה שיכול לצאת מזה, כגון אם אתה הולך להלוות למישהו כסף, תיקח בחשבון שהוא אף פעם לא ישלם לך את זה, ואף שזה מצות עשה לעזור לזולת, וכן להלוות לעני וכו', עם כל זאת צריכים לראות את הנולד, היינו מי הלווה? ומה מצבו? האם הוא יוכל פעם לשלם לי את זה? האם הוא לא יפיל אותי בפח? ומכל שכן שאין דבר כזה לתת למישהו את כרטיס האשראי שלך והוא יוציא ממך סכום כל כך ענקי של עשרים אלף דולר, ואין לך אפילו מראה מקום מאיפה לשלם את זה, זה בוודאי לא מצוה וכו', כי אין מצוה להיות מאבד עצמו לדעת, וזה מה שעשה לך האח שלך, ולכן מהיום והלאה תוציא קול במשפחתך שאין לך וכו', והולך לך קשה וכו', כי אתה מתפאר לכולם שאתה בסדר וכו', והולך לך הכל כמו שצריך וכו', אזי אתה משלם על זה עכשיו מחיר כבד, וזה לימוד עמוק איך להתנהג עם הזולת. צדקה צריך לתת אפילו עני גדול, אבל יש בזה שיעור כמה וכו', וגם לגבי הלוואה – אדם צריך לקיים גמילות חסדים, וגם בזה יש שיעור כמה וכו', לא כתוב בשום מקום שצריכים לאמלל את עצמו בשביל הזולת. אקווה שמהיום והלאה תבין, וכן אחרים גם כן יבינו את דרכו של רבי שמעון איך אדם צריך תמיד להסתכל על הנולד מה יצא מזה וכו' וכו', ואם בני אדם היו הולכים בדרך זו, היו חוסכים מעצמם המון צרות ובעיות וכאב ראש שבאו בחינם, ולצערינו הרב צריכים לדעת שאסור היום להאמין לאף אחד בעולם, אין דבר כזה, יש כל כך הרבה ש'קרנים ר'מאים צ'בועים שר"ץ השורץ על הארץ שהם בכלל (סוטה כ"ב:) שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס; ולכן צריכים מאד מאד לשמור לא ליפול בפח. הקדוש ברוך הוא ימלא את חסרונך, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות.
|