שאלה: מאת בנימין: לכבוד מוהרא"ש שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר יתרו י"ב שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל בנימין נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. לדעתי יש לך טעות גמורה מה זה צדיקי אמת וכו', אתה צריך לדעת כי צדיק אמת אף פעם לא אומר עתידות וכו', והוא מאד מאד שומר לא לדבר גדולות וכו', אדרבה, הוא שבור בעצמו באלף שברים וכו', ובוכה ומבכה שמים וארץ שיזכה לחזור בתשובה שלימה וכו', וככל שחוזר בתשובה שלימה יותר יותר – בוכה אליו יתברך שרוצה לעלות עוד יותר מעלה מעלה, וכן עושה כל ימי חייו שנדמה בעיני עצמו כמו כלום וכו', אבל מצד שני הוא מחזק ומעודד ומשמח את כל הנפשות השבורות וכו' וכו', ומפיח בהם רוח חיים חדשה, ומכניס בהם תקוה גדולה לחיות, ומאיר להם אור גדול מאד שלא יתייאשו מהחיים, ומזכה אותם עם תורה ועם תפלה ועם קיום מצוות מעשיות, ותמיד הם רק מברכים את כל בר ישראל בברכות, כי מרוב דביקותם והתכללותם באין סוף ברוך הוא, על ידי זה נעשים צינור להמשיך ישועות לנשמות ישראל, ויש להם את הכח לברך את נשמות ישראל, כי ברכותיהם מתקבלות בשמים. עם כל זאת, אמר רביז"ל (ספר המדות אות קללה סימן ז') קללת חינם אפילו בחינם ואפילו על תנאי באה; כי כך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ב') והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים, והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש. היינו הצדיק דבוק לגמרי בו יתברך, אשר נאמר בו (דברים ד' כ"ד) "כי הוי"ה אלקיך אש אכלה הוא אל קנא", ובשביל זה התנא מזהיר 'והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים', כי צריכים להחזיק מרחק מהם, כי מרוב התכללותם בו יתברך הם גם כן כמו אש אכלה אש, ומי שלא נזהר בכבודם, לבסוף הוא נכווה, ולכן כשבאים אל צדיק אמת צריכים לדעת שאף שהוא מתנהג בתכלית הפשיטות וכו', שמבחוץ לא ניכר כלל וכו', כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קט"ז) שמבחוץ הצדיק נראה בדיוק כמו כל אדם, אבל הפנימיות שלו זה ענין אחר לגמרי, כי הוא מוכן ומזומן להשרף על קידוש השם בכל רגע וכו' וכו', שלנו קטני הערך והמגושמים אין שום השגה בדברים כאלו, כי כשאנחנו שומעים מיום המוות נופל עלינו פחד, ולא רוצים לשמוע יותר וכו' וכו', אבל הצדיקי אמת הם מוכנים כל רגע ממש להישרף על קידוש השם מרוב האור אין סוף הבוער בהם, ולכן אם אחד מזלזל בהם ונפלט מפיהם איזו קללה, אוי לו ואוי לנפשו של המקולל וכו' וכו', ואף שקורה שיכול לעבור שנים על גבי שנים שלא רואים שזה מתקיים, עם כל זאת הסוף של זה שהתחיל עם הצדיק סוף מר מאד מאד, וגם סובל אחר כך מילדיו גם כן וכו' וכו'. ולכן המושג של צדיק אמת זה לגמרי אחרת ממה שחשבת, כי צדיקי אמת הם עוסקים רק לקרב את נשמות ישראל אליו יתברך, וככל שעולים למעלה למעלה – כך יכולים לרדת מטה מטה לחזק ולעודד ולשמח את כל הירודים והנפולים וכו', ומזכים את נשמות ישראל עם אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, ועם קיום מצוות מעשיות בשמחה עצומה, והעולה על הכל – מחדירים בהם התמדת התורה, אלו הם הצדיקי אמת, ולא כמו שטועים בני אדם.
יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה להיות מקורבים אל צדיקי אמת, ונזכה לכבדם ולייקרם ולשמור מאד מאד לא לפגוע בהם.
|