שאלה: מאת חזי: קראתי בספרי חסידות שכל העולם נברא באותיות התורה, ובכל דבר גשמי מלובשות אותיות. האם תוכלו להסביר לי מה הכוונה? תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר יתרו י"ג שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל חזי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ה') בעשרה מאמרות נברא העולם; היינו כי בכל פרט מהבריאה כתוב "ויאמר", ובאמת הן הן העשרה ספירות שיש בכל פרט מפרטי העולם. ומבואר בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן צ"ד) שבתוך הבריאה יש אותיות המחיות את החלק הזה מהבריאה, והאותיות הן הצמצומים שכביכול הקדוש ברוך הוא צמצם את אלקותו יתברך בכל פרט ופרט מפרטי הבריאה, וכשבר ישראל מסתכל על החלק הזה מהבריאה, ויש לו אמונה פשוטה שהוא יתברך מחזק ומהווה ומקיים את החלק זה מהבריאה, על ידי זה עולות האותיות ומצטברות לפניו וכו'. וכן מובא ב"לקוטי אמרים" (שער היחוד והאמונה פרק א'): כתיב (תהלים קי"ט) "לעולם הוי"ה דברך נצב בשמים", ופירש הבעל שם טוב הקדוש זי"ע כי דברך שאמרת "יהי רקיע בתוך המים" וגו' תיבות ואותיות אלו הן נצבות ועומדות לעולם בתוך רקיע השמים, ומלובשות בתוך כל הרקיעים לעולם להחיותם, כדכתיב (ישעיה מ' ח') "ודבר אלקינו יקום לעולם" ודבריו חיים וקיימים לעד וכו', כי אילו היו האותיות מסתלקות כרגע חס ושלום וחוזרות למקורן, היו כל השמים אין ואפס ממש, והיו כלא היו כלל, וכמו קודם מאמר "יהי רקיע" וכו' ממש, וכן בכל הברואים שבכל העולמות עליונים ותחתונים, ואפילו ארץ הלזו הגשמית ובחינת דומם ממש, אילו היו מסתלקות ממנה כרגע חס ושלום האותיות לפני ששת ימי בראשית ממש. וזה שכתב האריז"ל שגם בדומם ממש, כמו אבנים ועפר ומים, יש מעשרה מאמרות שבהן נבראת הארץ בששת ימי בראשית, היתה חוזרת לאין ואפס ממש כמו בחינת נפש וחיות רוחנית, דהיינו בחינת התלבשות אותיות הדיבור מעשרה מאמרות המחיות ומהוות את הדומם להיות יש מאין ואפס שלפני ששת ימי בראשית. ואף שלא הוזכר שם אבן בעשרה מאמרות שבתורה, אף על פי כן נמשך חיות לאבן על ידי צירופים וחילופי אותיות המתגלגלות ברל"א שערים פנים ואחור וכו'. היינו בכל פרט מפרטי הבריאה יש בזה צירופי אותיות שהשם שנקרא החלק הזה מהבריאה, כגון אבן וכו', או עפר וכו', או מים וכו', הכל צירופים ויחודים, צירופי אותיות המחיים ומהווים את הדבר הזה, וכשבר ישראל מסתכל על כל פרט מפרטי הבריאה ומשבח את הבורא יתברך שמו מהחלק הזה של הבריאה, על ידי זה הוא גורם שעשועים גדולים למעלה בכל העולמות, והשבחים האלו שיוצא מהדבר שמשבח, כגון שהוא משבח את האבנים וכו', נעשים מזה צירופים נפלאים מאד, וכן שאר הדברים מפרטי הבריאה שמשבח ומפאר את הקדוש ברוך הוא מזה, על ידי זה גורם נחת רוח להקדוש ברוך הוא. יעזור הקדוש ברוך הוא שנכניס את עצמנו כל כולנו באמונה פשוטה בו יתברך, ונזכה להסתכל על הרוחניות חיות אלקות שיש בכל פרט מפרטי הבריאה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן א') שאיש הישראלי צריך תמיד להסתכל על השכל שיש בכל דבר, היינו על החיות אלקות שיש בדבר הזה, ואז הוא גורם נחת רוח גדול להקדוש ברוך הוא.
אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו שאנחנו זוכים להיות מקורבים אל רבי אמת כזה, רבי נורא ונפלא כזה, רבי שפותח את העיניים לאנשים קטנים ופחותים כמונו, אשרינו.
|