שאלה: מאת אורי יעקב: שלום לכבוד קדושת מוהרא"ש, ותודה על כל הטוב שאתה מרעיף עלינו. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר יתרו י"ג שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אורי יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (ראש השנה ל"א.) עשר מסעות נסעה שכינה וכו', וכנגדן גלתה סנהדרין וכו'. עשר מסעות נסעה שכינה מכפורת לכרוב, ומכרוב לכרוב, ומכרוב למפתן, וממפתן לחצר, ומחצר למזבח, וממזבח לגג, ומגג לחומה, ומחומה לעיר, ומעיר להר, ומהר למדבר, וממדבר עלתה וישבה במקומה וכו', והסנהדרין גלו מלשכת הגזית לחנות, ומחנות לירושלים, ומירושלים ליבנה, ומיבנה לאושא, ומאושא ליבנה, ומיבנה לאושא, ומאושא לשפרעם, ומשפרעם לבית שערים, ומבית שערים לציפורי, ומציפורי לטבריא, וטבריא עמוקה מכולן וכו', אמר רבי יוחנן ומשם עתידין ליגאל; נמצא שהתחנה האחרונה אליה הסנהדרין גלו וכן השכינה גלתה וכו' זה בטבריא, שהיא הגליל התחתון, וראו בחוש במשך כל הדורות שהגליל היה חרב ונחרב, כי פעם היה הגליל מלא עם עיירות מלאות עם עם ישראל, והכל נחרב לגמרי, והנה תהלה לאל אנחנו עומדים כבר להיגאל, אזי רואים בחוש איך הגליל מתחיל להיבנות, ובפרט העיר טבריא, וידוע מה שמובא בירושלמי (מגילה פרק א' הלכה ד') שיבנאל היא משדות טבריא, ואמרו חכמינו הקדושים (מגילה ו.) למה נקרא שמה טבריא? שיושבת בטיבורה של ארץ ישראל. ואמרו חכמינו הקדושים (ילקוט קהלת רמז תתקס"ז) אדם יש לו טבור והארץ כן, שנאמר (יחזקאל ל"ח י"ב) "יושבי על טבור הארץ"; וכמו שארץ ישראל היא באמצע העולם, כך טבריא היא באמצע ארץ ישראל, כמו שהטבור הוא באמצע האדם (עיין תנחומא קדושים). ועכשיו אנחנו רואים בחוש איך יבנאל שהיא מהשדות טבריא הולכת ונבנית בצורה יוצאת מן הכלל להעשות עיר ואם בישראל, מה שאף אחד לא חלם על זה אי פעם, כי תהלה לאל מי שרק נכנס שמה לא יכול להאמין מה שרואה לפני מראה עיניו, וחושב שהוא נמצא בירושלים או בבני ברק, או בברוקלין בלי שום הגזמה. קודם יש מנינים מותיקין עד חצות לילה, שחרית מנחה ערבית מנין אחר מנין, שדבר כזה אין רק בעיירות הגדולות, אבל לא באיזו מושבה נידחת שלא ידעו אי פעם איפה זה על המפה וכו'. אחר כך יש לנו מקוה מפואר וענקי לגברים עם שלושה בורות לטבילה, וכן יש לנו מקוה טהרה מפואר לנשים, וכן יש לנו מערכת חינוך שלימה – היינו שיש לנו פעוטונים, גנים לבנים ולבנות, בית ספר לבנות, וסמינר לבנות, תלמוד תורה לבנים, וישיבה קטנה, וישיבה גדולה לבחורים מצויינים, וכן יש לנו ישיבה של בעלי תשובה, אשרי עין ראתה זאת במו עיניו. מלבד זאת יש לנו כולל לבעלי בתים "אור המאיר" שלומדים שמה קרוב למאה אברכים, וכן כולל להוראה "תפארת בנימין" שלומדים שמה כחמישים אברכים את ההוראה, ותהלה לאל יש לנו "בית הוראה" עם גאב"ד ועם שלושה דיינים, שהם פוסקי הלכות המצויות וכו', ושואלים אותם את כל השאלות שיש לכל אחד, והמקום שוקק ביהדות. ועל כולם יש לנו את בית התבשיל – 'אהל אברהם' שמחלק אוכל בחינם לכל מי שרק רעב, ובכל יום מתפילת ותיקין עד שמונה בערב זה פתוח לכולם – גברים ונשים וילדים, ובכל יום מחלקים קרוב לאלף מנות אוכל טרי וטעים. יש לנו במשך היום חמישה שיעורים נפרדים בדף היומי, ופה מדברים מאיזו מושבה נדחת שאף אחד לא ידע אי פעם איפה היא נמצאת וכו', ועכשיו תהלה לאל יש כבר למעלה מארבע מאות משפחות חסידי ברסלב כן ירבו, ועכשיו בונים אלף דירות חדשות בשביל אנשי שלומינו. וזה למעלה משנתיים שפתחנו פה חנות יודאיקה 'ברסלב סנטר' כל מה שיהודי צריך בנקודה אחת, ותהלה לאל יש מהפיכה ביבנאל ביהדות, וכן רואים איך שיש דו קיום בין תושבי המקום – חסידי ברסלב לא מפריעים לאף אחד וכו', הם קהילה פתוחה וכו' בבחינת חיה ותן לחיות וכו', לא מתערבים בחיי אף אחד וכו', ויבנאל תהיה דוגמא ומודל איך קומץ קטן של יהודים עם מסירות נפש יכולים להפוך מדבר שמם מיהדות וכו' למקום פורח, ועוד רבות יספרו על זה. ולא בחינם שרביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן רי"ח) "בעזרת השם איך האב אויס גיפירט אין וועל אויס פירן", "נצחתי ואנצח", ותהלה לאל אור הקדושה רק עולה, וחושך הטומאה רק נעלם עד שיתבטל לגמרי, ויקויים (זכריה י"ג ב') "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ". ולכן אשרי מי שיצטרף אל הקהילה הקדושה הזו במקום הכי יפה בארץ ישראל והוא יבנאל, אשר ידוע בעת שרביז"ל היה בטבריא הראה בידו הקדושה על ההרים שביבנאל, ואמר: "פה טוב לגור", ותהלה לאל דיבור אחד מדבריו הקדושים לא חזר ריקם, וידוע אשר משם עתידים להיגאל, כמובא בזוהר (וירא קיט.) יתגלי מלכא משיחא בארעא דגליל, וכו', עיין שם. וכן הוא (שמות ז:) בההוא זמנא יתער מלכא משיחא לנפקא מגו גנתא דעדן, מההוא אתר דאתקרי קן צפור, ויתער בארעא דגליל וכו', עיין שם. וכן הוא (שם ט.) וכדין יחזון כל עלמא דהא אתגלי מלכא משיחא בארעא דגליל, ויתכנשון ליה כל אינון דלעאן באורייתא, ואינון זעירין בעלמא, ובזכות ינוקי דבי רב יתתקף חיליה לאתגברא וכו', עיין שם. יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בישועתו יתברך.
|
הגליל יחרב, הנבואה מתממשת
תיכף אין גליל וגולן